جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.10.2007, 18:49


دویچه وله: سوءقصد انتحاری در مسیر کاروان بی‌نظیر بوتو، رهبر "حزب مردم پاکستان"، با محکومیت یکپارچه‌ی جهانی روبرو شده است. وزیر خارجه‌ی آلمان این عملیات تروریستی را که در آن ۱۵۰ نفر کشته شده‌اند، وحشی‌گری بزدلانه‌ای خواند که هدف آن نابودی دموکراسی در پاکستان است.

بنا به آخرین گزارش‌ها، سوءقصدها توسط دو فرد انتحاری در نیمه‌شب گذشته در مسیر کاروان حامل خانم بی‌نظیر بوتو که از فرودگاه کراچی به سوی آرامگاه محمدعلی جناح، بنیان‌گذار پاکستان در حرکت بود، روی داد. قرار بود خانم بوتو در این محل برای هواداران خود سخنرانی کند.

در این حملات تروریستی بنا به آخرین‌ها گزارش‌ها، ۱۵۰ نفر کشته و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. گفته شده است، در این عملیات شیشه‌ی پنجره‌ی خودروی حامل بی‌نظیر بوتو نیز شکسته، اما آسیبی به وی نرسیده است. رهبر حزب مردم پاکستان پس از این حادثه فورا به اقامتگاه خود انتقال یافته و سخنرانی وی لغو گردید.

هر دو انفجار در نزدیکی خودروهای پلیس روی داده است. گفته می‌شود دست‌کم ۲۰ مامور پلیس جان خود را در این انفجارها از دست داده‌اند.

قاسم ضیا، یکی از فعالان حزب مردم پاکستان به خبرنگاران گفت: «اوضاع خوب و همه شاد و خوشحال بودند. در خیابان مردم جشن گرفته بودند، ناگهان انفجاری رخ داد و به‌فاصله‌ی یک دقیقه،‌ انفجاری دیگر. پس از آن، آنچه دیدم شعله‌های آتش بود و اجساد افتاده بر کف خیابان.»

محکومیت جهانی جنایت کراجی

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان روز جمعه (۱۹ اکتبر) در برلین حملات انتحاری علیه کاروان حامل خانم بوتو را به شدت محکوم کرد.

وزیر خارجه‌ی آلمان شمار کشته‌های این جنایت را ۱۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: «وحشی‌گری این عمل بزدلانه ما را در حیرت فرو برد. عاملان این جنایت از هیچ کوششی برای نابودی دموکراسی در پاکستان ابا ندارند.»

اتحادیه‌ی اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای حملات انتحاری علیه خانم بوتو را به‌شدت محکوم کرد و این عملیات تروریستی را تهدیدی در روند انتخابات آینده‌ی پاکستان دانست. اتحادیه‌ی اروپا هم‌چنین از مقام‌های پاکستان خواست عاملان جنایت کراچی را شناسایی و تحویل دستگاه‌ قضایی دهند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ضمن محکوم کردن حملات خونین تروریستی در کراچی پاکستان، ابراز امیدواری کرد که با تلاش نیروهای سیاسی، پاکستان بتواند وحدت ملی خود را حفظ نماید.

ولادیمیر پوتین، ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ئیس جمهور روسیه نیز حملات تروریستی کراچی را "اقدامی پست" توصیف کرد و گفت، این جنایت تاییدی براین است که ما نیازمند یک اتحاد جهانی علیه تروریسم و افراط‌‌گرایی هستیم.

کاخ سفید نیز سوءقصدهای خونین کراچی را به شدت محکوم کرد. گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید، گفت: افراط‌گرایان هرگز نخواهند توانست مانع تلاش مردم پاکستان برای انتخاب نمایندگانشان از طریق مشارکت آزاد و دموکراتیک شوند.

بوتو: هواداران ضیاءالحق مسئول‌اند

بی نظیر بوتو روز جمعه (۱۹ اکتبر) هواداران ضیاءالحق، فرمانده سابق ارتش و رئیس جمهوری پاکستان را متهم کرد که در طرح ترور وی دست داشته‌اند. ضیاء الحق در سال ۱۹۷۷ علیه ذوالفقارعلی بوتو، پدر بی‌نظیر بوتو کودتا کرد و دو سال بعد او را به‌دار آویخت. خود ضیاءالحق در سال ۱۹۸۸ در سقوط یک هواپیمای نظامی کشته شد.

علاوه‌ بر دو تروریست انتحاری که پلیس پاکستان از آنها به عنوان عاملان انفجارها نام برده، خانم بوتو از شرکت دو نفر دیگر در عملیات سخن گفت که محافظان وی آنان را دیده و شناسایی کرده‌اند. به گفته‌ی خانم بوتو، یکی از این افراد به سلاح کمری مجهز بوده و دیگری مواد منفجره به همراه داشته است.

تهدید گروه‌های اسلام‌گرا

پیش از بازگشت خانم بوتو به پاکستان، گروه‌های اسلام‌گرا تهدید کرده بودند وی را به قتل خواهند رساند. تاکنون هنوز هیچ گروهی مسئولیت ترورهای خونین نیمه‌شب گذشته را بر عهده نگرفته است.

بی‌نظیر بوتو روز گذشته (پنجشنبه ۱۸ اکتبر)، پس از پایان ۸ سال تبعید خودخواسته، به کشورش بازگشت. او که به‌رغم دوری چندین ساله از صحنه‌ی سیاسی، همچنان در میان مردم خود محبوب است، به هنگام بازگشت، مورد استقبال وسیع مردم کراچی قرار گرفت. هزاران نفر در مسیر فرودگاه کراچی تا آرامگاه محمدعلی جناح، بنیانگذاری پاکستان، اجتماع کرده بودند و به نفع بوتو و حزب وی شعار می‌دادند.

هزاران نفر از نیروهای پلیس و ارتش در خیابان‌های کراچی مستقر شده بودند تا از اقدامات احتمالی مخالفان خانم بوتو علیه وی، جلوگیری کنند.

خانم بوتو و حزبش تمایلات لیبرال و غرب‌گرایانه دارند و بیش از سایر احزاب پاکستان از حقوق زنان و طبقات فرودست جامعه دفاع می‌کنند و همین امر خصومت گروه‌های اسلامی بنیادگرا علیه وی و حزبش را موجب شده است.

خانم بوتو برای نخستین‌بار در سال ۱۹۸۸ به سمت نخست‌وزیری منصوب شد اما حدود دوسال بعد برکنار گردید. وی بار دیگر در سال ۱۹۹۳ به نخست‌وزیری پاکستان رسید، اما سه سال بعد بازهم برکنار شد. درهر دو بار خانم بوتو متهم به "فساد مالی" شده بود. وی ۸ سال پیش از کشور خارج و در بریتانیا اقامت گزید. اما در ماه‌های در اخیر در پی چندین دور مذاکره با ژنرال مشرف و توافق با وی، پیگرد قانونی بوتو لغو گردید و امکان بازگشتش به کشور فراهم شد.


حضور بي‌نظير بوتو به عنوان پيام آور اميد براي پاكستان

ایسنا: "حداقل سه گروه وابسته به شبكه‌ي القاعده در پي آن بودند كه با کشتن بي‌نظير بوتو، او را از ميدان به در كنند. آنها توانستند عمليات خود را انجام دهند، اما به بي‌نظير بوتو صدمه‌اي نرسيد."

بنا بر تفسيري كه در روزنامه‌ي اتريشي استاندارد درج شده است، بي‌نظير بوتو را مي‌توان با توجه به اظهارات و اهدافش بهترين شخصي دانست كه پاكستان در حال حاضر به آن نيازمند است.

بوتو خود اظهار داشته است كه مهار افراط گرايي اصلي‌ترين چالش پيش روي پاكستان است و وي قول داده است كه مبارزه با تعصب در چارچوب دموكراسي را جزو رئوس كاري خود در پاكستان قرار دهد.

البته مشابه اين اظهارات را از زبان پرويز مشرف در طي هشت سال گذشته بسيار شنيده‌ايم.

اين در حالي است كه پرويز مشرف به عنوان رهبر نظامي‌اي كه در سال ۱۹۹۹ با يك كودتاي نظامي به قدرت رسيد و با مبالغ ميلياردي از سوي آمريكا در راه مبارزه با افراط گرايي حمايت مي‌شود، نتوانسته آتش افراط گرايي را در اين كشور بخواباند.

استاندارد افزوده است: اما گفته‌هاي بوتو را در آستانه‌ي ورودش به پاكستان و قبل از عملي شدن آن فقط مي‌توانيم در حد حرف بدانيم.

او در دهه ۹۰ دو مرتبه توانست رضايت اكثريت پاكستاني‌ها را براي انتخاب وي به عنوان يك نخست وزير بي‌تجربه جلب كند.

اكنون نيز با وجود شرايط نامعلومي كه بر پاكستان حاكم است، شرايطي كه در آن مشخص نيست فردا چه خواهد شد، وي درصدد است كه براي سومين بار به عنوان نخست وزير اين كشور انتخاب گردد.

سه گروه وابسته به القاعده اظهار كرده بودند كه وي را به قتل خواهند رساند. اما آن‌ها شب گذشته تنها موفق به كشتن چندين تن از مردم شدند، بدون اين كه به خواسته خود دست يابند.

در حال حاضر سوالي كه براي رهبران پاكستان كاملا معلوم است اين است كه‌ آيا مشرف موفق خواهد شد كه براي بار ديگر به عنوان رييس جمهور پاكستان مشغول به كار شود؟ چند روز ديگر طول خواهد كشيد تا ديوان عالي پاكستان راي نهايي را براي رياست جمهوري وي صادر كند.

و اگر ديوان عالي دادن راي نهايي خود را منوط به كنار گذاشتن لباس نظامي از سوي وي بداند، شايد مشرف اين حق را كه همان فرماندهي كل ارتش است، رها كند. در اين صورت مي‌توانيم بگوييم كه رابطه رييس جمهور و نخست وزير وارد مرحله جديدي مي‌شود.

در انتهاي اين گزارش آمده است: اين را مي‌توان از يك سو توافق و مصالحه‌اي از سوي بوتو دانست چرا كه طرفدارانش از مدت‌هاي طولاني با ژنرال مشرف مبارزه مي‌كرده‌اند و از ديگر سو اقرار و اعتراف پرويز مشرف دانست، زيرا وي هميشه نخست وزير انتخاب شده دموكرات‌ها را شخصي ناتوان و نالايق مي‌دانسته است.

اما ايستادگي بي‌نظير بوتو در اين رقابت مطمئنا چيز‌هاي زيادي را براي او به ارمغان مي‌آورد. يكي از مهمترين اهدافي را كه وي در صورت ايستادگي در برابر مشرف به دست خواهد آورد همان اتحاد بين نيروهاي نظامي و دموكرات‌ها براي مبارزه با فراطيون است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024