پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.10.2007, 8:38



همایش مدیران مسئول زیر سایه سنگین اعتراض به بازداشت ۳ دانشجوی پلی تکنیک:
ضرب و شتم دانشجویان معترض توسط پلیس


خبرنامه امیرکبیر: تجمع اعتراض‌آمیز نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه‌ها که برای شرکت در هفتمین همایش مدیران مسئول نشریات دانشجویی سراسر کشور در تهران به سر می‌بردند با دخالت نیروی های امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده شد و در اثر ضرب و شتم دانشجویان توسط نیروی انتظامی، چند تن از دانشجویان زخمی شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در پی اعلام خبر صدور احکام سنگین چندین سال حبس برای سه دانشجوی شکنجه شده دانشگاه امیرکبیر، مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در دومین روز همایش مدیران مسئول نشریات دانشجویی اقدام به برگزاری تجمع و تریبون آزاد کردند.

نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در روز پنج شنبه 26 مهرماه، دومین روز برگزاری این همایش، و در آستانه حضور محمدباقر خرمشاد، معاون فرهنگی وزارت علوم، در این مراسم با در دست گرفتن تصاویر سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر و پلاکاردهایی روی آن ها نوشته شده بود: «احکام کمیته انضباطی را لغو کنید»، «سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر را آزاد کنید» و... تریبون آزاد خود را آغاز کردند.

در ابتدای این مراسم مراد باصره، نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاه ایلام، با اشاره به روند غیرقانونی بازپرسی و برگزاری دادگاه دانشجویان بازداشتی، گفت: «رفتارهای مسئولان وزارت علوم برنامه ریزی شده است و من از مدیران مسئول نشریات سراسر کشور می خواهم نسبت به دانشجویان امیرکبیر حساس تر باشند، چرا که این برخوردها سراسری و در سایر دانشگاه های کشور دامنه دار است».

در ادامه نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاه کاشان ضمن اشاره به فشارهای وارد بر نشریات در دانشگاه ها و مراقبت های مدیران مسئول نشریات دانشجویی، گفت: «امکان ندارد هیچ مدیرمسئولی مطالب موهنی مانند آن چه در نشریات مجعول دانشگاه امیرکبیر چاپ شده بود را در نشریه خودش چاپ کند». همچنین یکی از نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه شاهرود خطاب به محمود احمدی نژاد گفت: دوران حکومت های خودکامه به اتمام رسیده و این دولت محکوم به شکست است.

داوود دشتبانی، نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاه تهران، با اشاره به شعارهای دولت احمدی نژاد، گسترش بی دینی و ریا را در جامعه نتیجه سیاست های دولت نهم دانست. وی برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان امیرکبیر را بی عدالتی سیاسی خواند و خاطرنشان کرد: «بزرگترین خطری که کشور را تهدید می کند نظامی شدن کشور در همه عرصه ها مخصوصا اقتصاد و سیاست است که این مسئله خطرناک ترین دشمن دموکراسی است.»

مجید شیخ پور، یکی از دانشجویان بازداشتی دانشگاه امیرکبیر و مدیرمسئول نشریه سرخط، ضمن تشکر از دانشجویانی که نسبت به مسائل پلی تکنیک حساسیت دارند، روند رسیدگی به پرونده نشریات مجعول را غیرقانونی خواند و افزود: «به نظر ما پروژه جعل نشریات دانشجویی امیرکبیر، پروژه ای مشابه ۱۸ تیر ۷۸ بود و طراحان آن می خواستند همان طور که در آن زمان به سرکوب دانشجویان پرداختند، با این پروژه به سرکوب دانشگاه امیرکبیر بپردازند.»

این دانشجو در ادامه با تاکید بر این نکته که مسئولان قضایی هیچ دلیل و مدرک مشخصی دال بر گناهکار بودن 3 دانشجوی در بند غیر از اقاریر اخذ شده تحت شکنجه ها و فشارهای داخل بند 209 توسط بازجو ندارند، از مسئولان امنیتی پرسید: «فیلم دوربین مدار بسته داخل ساختمان ابوریحان دانشگاه امیرکبیر که می تواند مسببان پخش نشریات جعلی را مشخص کند چگونه و با چه هدفی ناپدید شده است؟»

در ادامه این تریبون آزاد امیر قلی زاده، مدیر مسئول نشریه توقیف شده فرهنگ مبارزه دانشگاه شاهرود، با اشاره به سال «اتحاد ملی» خواندن امسال و همچنین نقض گسترده حقوق شهروندی از ابتدای سال جاری، این نامگذاری را جفا به واژه ها دانست و اظهار داشت: «مسئولان ارشد حاکمیت که مسئول مستقیم اتقاقات اخیر بوده اند، بهتر بود امسال را به نام «وحشت ملی» نامگذاری کنند. چرا که از ابتدای سال اخیر پیوسته شاهد گسترش فضای رعب و وحشت در سطح جامعه بوده ایم.»

نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی همچنین اعلام کردند، در صورت حضور خرمشاد، معاون فرهنگی وزیر علوم، در این همایش اعتراض خود را در خصوص جعل نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و همراهی وزارت علوم با جاعلین این نشریات، به وی اعلام خواهند کرد و در خصوص سیاست های فرهنگی این وزارتخانه از او توضیح خواهند خواست.

در انتهای این تجمع بیانیه ای که از طرف مدیران مسئول نشریات سراسر کشور تنظیم شده بود، قرائت شد. در این بیانیه آمده است: «در طول دو سال گذشته حملات وسیعی علیه جنبش دانشجویی صورت گرفته است. انحلال بیش از 45 تشکل دانشجویی، توقیف گسترده نشریات دانشجویی، احکام متعدد کمیته انضباطی، محرومیت فعالین دانشجویی از تحصیل و بالاخره توطئه ناجوانمردانه علیه نشریات دانشگاهی منتقد دانشگاه امیرکبیر حاکی از روند پیش گرفته شده از سوی بنیادگرایان در جهت خاموش کردن صدای منتقد در دانشگاه ها است».

در ادامه این بیانیه ضمن اعتراض به روند خلاف قانون رسیدگی به پرونده نشریات مجعول دانشگاه امیرکبیر و همدردی با دانشجویان این دانشگاه، اعلام شده است: «ما خواستار آزادی دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر، رسیدگی به پرونده نشریات جعلی در دانشگاه مطابق آیین نامه نشریات، توقف برخوردهای سلیقه ای و فراقانونی در دانشگاه ها که موجب توقیف گسترده و محدودیت های برای نشریات دانشجویی شده است، ادامه تحصیل دانشجویان محروم از تحصیل و... هستیم».

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، در پی برگزاری این تجمع خرمشاد، معاون وزیر علوم، که قرار بود عصر پنج شنبه در این همایش سخنرانی کند، از حضور در همایش صرف نظر کرد و اعلام شد از میان مسئولین وزارت علوم اسلامی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تنها در مراسم صرف شام روز پنج شنبه این همایش، که در یکی از رستوران های فرحزاد برگزار شد، شرکت می کند. پیش از این خبرگزاری های رسمی، مانند ایسنا، خبر از حضور و سخنرانی خرمشاد در این مراسم داده بودند.

دانشجویان شرکت کننده در این مراسم که از فرار مسئولین وزارت علوم از پاسخگویی به سوالات ایشان عصبانی بودند با در دست گرفتن تصاویر دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر و پلاکاردهایی که روی آن ها شعارهایی در اعتراض به سیاست های وزارت علوم نوشته شده بود، اطراف میز اسلامی تجمع کردند و خواستار پاسخگویی وزارت علوم به اعتراضات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی شدند.

فشار مسئولین برگزاری این همایش به مدیر این رستوران جهت برخورد با دانشجویان معترض سبب شد، مدیر رستوران ضمن اعتراض شدید به دانشجویان تجمع کننده، پلاکاردهای دست آن ها را پاره کرده و آن ها را به بیرون رستوران هدایت کند. در پی این مسئله دانشجویان تجمع خود را در خیابان مقابل رستوران ادامه دادند. پس از چند دقیقه نیروهای امنیتی و انتظامی با حضور در محل و ضرب و شتم دانشجویان معترض قصد داشتند از ادامه این تجمع جلوگیری کنند.

در پی حمله نیروهای انتظامی و امنیتی به دانشجویان چند تن از آن ها مجروح شدند و اسلامی، مدیرکل وزارت علوم، به دانشجویان اعلام کرد در صورت خاتمه دادن به این تجمع پس از صرف شام در محل برگزاری همایش مدیران مسئول حاضر شده و به سوالات آن ها پاسخ خواهد داد.

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان با اسلامی در مجتمع عصر انقلاب شهریار تا ساعت 1 بامداد ادامه پیدا کرد و اکثر شرکت کنندگان در این همایش به سیاست های وزارت علوم اعتراض داشتند. در این جلسه ابتدا یاسر رضایی، نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی، تصمیم مدیریت دانشگاه امیرکبیر را در جلوگیری از انتشار نشریات دانشجویی آن دانشگاه غیرقانونی دانسته و اعلام کرد: «تصمیم اتخاذ شده بر اساس آئین نامه های مصوب وزارت علوم و کمیته ناظر بر نشریات نبوده است.»

اسلامی در پاسخ به این سوال با تاکید بر این نکته که مورد دانشگاه امیرکبیر، موردی خاص و متفاوت بوده و از مقوله مسائل امنیتی است، اظهار داشت: «قبول دارم تصمیم گیری مدیریت دانشگاه امیرکبیر در دو مرحله و عدم نظرخواهی از کمیته ناظر دانشگاه و کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی مرکزی بر خلاف قانون است». اسلامی همچنین از ارسال دو نامه محرمانه به دانشگاه امیرکبیر و توضیح خواستن از مدیریت این دانشگاه در همین خصوص خبر داد.

یکی دیگر از مدیران مسئول حاضر در این جلسه ضمن اشاره به وظیفه وزارت علوم در خصوص نظارت بر حسن اجرای آئین نامه های مصوب، از اسلامی پرسید: «چرا به عمل غیرقانونی مدیریت دانشگاه امیرکبیر اعتراض رسمی و علنی نمی کنید؟ با ارسال 100 نامه هم کاری از پیش نمی رود و مدیریت خودسر پلی تکنیک پروژه خود را در قلع و قمع کردن نشریات دانشجویی پیش می برد.»

اسلامی در پاسخ به این سوال تنها سکوت کرد. دانشجوی دیگری از اسلامی پرسید: «خرمشاد که پای ثابت تمامی جلسات تشکلهای وابسته و خودساخته وزارت علوم است و تمام تلاش خود را برای حمایت این تشکلهای جعلی بکار می گیرد، چرا در این همایش حضور نیافت؟» که اسلامی به این سوال نیز جوابی نداد.

نمایندگان مدیران مسئول نشریات سراسر کشور در حالی که پاسخ های مدیرکل فرهنگی وزارت علوم را قانع کننده نمی دانستند، با اعلام نارضایتی از اعمال غیرقانونی مدیریت دانشگاه امیرکبیر و اعتراض به سکوت وزارت علوم در برابر آن به نشانه اعتراض و با سر دادن شعارهای «دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد»، سالن را ترک کردند.

اسلامی پس از خاتمه همایش طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا از برگزاری تجمع توسط دانشجویان ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «در جلسه پرسش و پاسخ پنج شنبه شب به سوالات دانشجويان دانشگاه تهران پاسخ داده شد و موضوع حل شده است». اسلامی همچنین اعلام کرد: «پنج شنبه ساعت 12:30 شب پرسش هايي را از من مطرح كردند و اين پرسش و پاسخ تا ساعت 1 بامداد به طول انجاميد و موضوعات مختلفي همچون حمايت‌هاي مادي و سخت افزاري از نشريات دانشجويي، موضوع سه دانشجوي بازداشت شده دانشگاه اميركبير و مسايل پيرامون آن فضاي دانشگاه‌ها و جايگاه نشريات دانشجويي و موضوعات فرهنگي دانشگاه‌ها مطرح شد».

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این همایش که قرار بود نمایندگان مدیران مسئول در کمیته مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی انتخاب شوند، مسئولان برگزاری از ثبت نام تعدادي از کاندیداها به بهانه این که زمان ثبت نام به پایان رسیده خودداری کردند.

محمدحسين زارع، مدير مسوول نشريه دانشجويي ايران آزاد و عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران‌ و علوم پزشكي تهران، در این خصوص گفت: «در حالي كه روز پنجشنبه در اين همايش حضور پيدا كرديم، متوجه شديم كه ثبت نام روز چهارشنبه انجام شده و به اين ترتيب از ثبت نام ما خودداري شد».

وي افزود: «وقتي به مسوولان مربوطه مراجعه كرديم آنها گفتند كه شيوه‌نامه همايش را كه در آن، زمان انتخابات، روز چهارشنبه اعلام شده است را به دانشگاه ارسال كرده‌ايم اما قمصري، معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه تهران و عسگري، مسوول دبيرخانه كميته نظارت بر نشريات دانشجويي دانشگاه تهران اعلام كردند كه اين شيوه نامه به دانشگاه ارسال نشده است».

وي با اشاره به اينكه در چنين مواردي هيات نظارت 5 نفره موضوع را بررسي مي‌كند، تصريح كرد:‌ «محسني، مسوول برگزاري انتخابات، كه خودش با ثبت نام مخالف بود اعلام كرد درخواست شما پذيرفته نشده است. اما ما طي تماسي كه با سه نفر از اعضاي اين هيات داشتيم، مطلع شديم كه با ثبت نام ما مشكلي ندارند و حتي اين مسئله را ایشان به صورت كتبي نيز نوشتند، اما آقاي محسني رضايت نداد. اين شايبه پيش آمده كه آنها قصد برگزاري انتخاباتي غير رقابتي دارند و قصدشان اين بوده كه ما در انتخابات حضور نداشته باشيم».

اسلامی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، در این خصوص گفت: «ابتدا با ثبت نام آن ها مشكلي نداشتيم، اما تعدادي از دانشجويان دانشگاه اصفهان گفتند كه با توجه به گذشتن زمان نبايد از آنها ثبت نام شود!» مدیرکل فرهنگی وزارت علوم همچنین اعلام کرد: «ساعت 15 روز جمعه با حضور دكتر خرمشاد معاون فرهنگي وزير علوم همايش به پايان مي‌رسد». که علیرغم این اعلام، خرمشاد باز هم حاضر نشد در همایش مدیران مسئول نشریات دانشجویی شرکت نماید. خبرگزاری فارس در خبری که از نتیجه برگزاری انتخابات مدیران مسئول داده، به دروغ بر شرکت خرمشاد در این همایش تاکید کرده است.

گفتنی است در پی اعتراض شدید نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی سراسر کشور نسبت به بازداشت و صدور احکام سنگین حبس برای دانشجویان پلی تکنیک، در روز جمعه 27 مهرماه، تشکلی به نام «مجمع صنفی نشریات دانشجویی»، با صدور و پخش بیانیه ای در این همایش ضمن حمایت از اظهارات محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا، خود را «تنها داعیه دار مستقل نشریات دانشجویی» دانسته و گفته است: «دانشجویان عضو این مجمع، اظهارات و اقدامات ورشکستگان سیاسی و ابلهانی که در لباس مقدس دانشجو و نشریات دانشجویی، اقدام به توهین و جسارت به مقدسات دین مبین اسلام و... نموده اند و پس از مواجهه با خشم انقلابی دانشجویان به انکار و دروغ متوسل شدند و با مظلوم نمایی سعی در تخریب وجهه مسئولین و نهادهای نظام اسلامی دارند، را محکوم نموده و مخالفت خود را با این جیره خواران پیاده نظام امپریالیسم و استکبار جهانی اعلام می نماید.»

به گزارش خبرنامه امیرکبیر مجمع صنفی نشریات دانشجویی استان تهران، همچنین بولتنی در 52 برگ از حوادث اردیبهشت ماه دانشگاه امیرکبیر تهیه کرده و در پایان این همایش میان شرکت کنندگان پخش کرد. در این بولتن که با عنوان «فتنه ای که ریشه دار بود...» منتشر شده سعی شده با آمیختن راست و دروغ در خصوص حوادث دانشگاه امیرکبیر، انتشار نشریات موهن را به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نسبت دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024