سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.10.2007, 21:16


رادیوفردا: جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه هفدهم اکتبر، هشدار داد جامعه بین‌المللی برای جلوگيری از احتمال وقوع جنگ جهانی سوم، باید مانع از دستيابی ايران به دانش تولید جنگ افزار اتمی شود.

بوش که در کنفرانس خبری در کاخ سفيد با خبرنگاران صحبت می کرد، تاکيد کرد جامعه بين المللی بايد برای در انزوا قرار دادن ايران بیشتر تلاش کند.

رييس جمهوری آمريکا گفت: «ما در ايران رهبری داريم که اعلام کرده است خواهان نابودی اسراييل است.»

آقای بوش افزود:«من به همه گفته ام، اگر شما علاقمندید که از جنگ جهانی سوم اجتناب شود، به نظر می رسد بايد علاقمند باشيد که از دستيابی آنها [رهبران ايران] به دانش مورد نياز توليد سلاح هسته ای نيز جلو گيری کنيد».

آقای بوش در حالی خواهان رويکرد بين المللی برای مقابله با برنامه اتمی ايران است که رهبران چهار کشور، روسيه، آذربايجان، ترکمنستان و ايران، کشورهای حاشيه دريای خزر، که در نشستی در تهران شرکت کرده بودند روز سه شنبه در بيانيه پايانی اين نشست، حمايت ضمنی خود را از برنامه هسته ای ايران اعلام کردند.

در اين بيانيه ۲۵ ماده ای، آمده است: «اين حق مسلم تمامی کشورهای عضو قرارداد منع گسترش سلاح های هسته ای – NPT - است که تحقيقات، توليد و استفاده از انرژی هسته ای را در اهداف صلح آميز و بدون تبعيض و در چارچوب مفاد اين قرارداد و نيز مکانيزم آژانس بين المللی انرژی اتمی توسعه دهند.»
همچنين مقام های ايران از «پيشنهاد» ولاديمير پوتين درباره حل بحران برنامه هسته ای ايران صبحت کرده اند، هرچند جزئيات اين پيشنهاد فاش نشده است.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در ديدار با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه گفته است که تهران «پيشنهاد» مسکو را بررسی خواهد کرد و علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ايران می گويد بخش از اين پيشنهاد مربوط به مسئله هسته ای ايران است.

در همين حال رييس جمهوری آمريکا گفت: علاقمند است بداند آقای پوتين از ديدار خود با رهبر ايران چه برداشتی داشته است.

ديدار اولمرت و پوتين

از سوی ديگر اعلام شد که اهود اولمرت ، نخست وزير اسرایيل قرار است روز پنجشنبه، برای گفت وگو با ولاديمير پوتين درباره برنامه هسته‌ای ايران و کنفرانس صلح خاورميانه به مسکو می رود.

در بيانيه دفتر نخست وزير اسرایيل آمده است که در ديدار چند ساعته آقای اولمرت از مسکو، مسائل منطقه ای، ازجمله روند صلح با فلسطينی ها و آنچه که تهديد ايران و برنامه توليد سلاح های هسته ای اين کشور خوانده شده، مورد گفت و گو قرار خواهد گرفت.

اين سفر، بلافاصله پس از سفر آقای پوتين به ايران صورت می گيرد.

مسئله هسته ای ايران طی سال های اخير باعث بروز تنش در روابط اين کشور با جامعه بين المللی شده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است که کليه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و ساخت سلاح اتمی، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.

در همين زمينه، مخالفت روسيه و چين با تشديد تحريم ها عليه ايران باعث شد که نشست وزيران امور خارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه (اعضای دايمی شورای امنيت) به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در بيست و هشتم سپتامبر در واشينگتن، تصميم گيری در اين باره را تا اعلام نتايج مذاکرات ايران و آژانس در ماه نوامبر به تعويق بيندازد.

ايران و آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی در مرداد ماه سال جاری توافق کردند تا براساس يک جدول زمانی، اين کشور به «سوال های باقی مانده» درباره برنامه هسته‌ ای خود پاسخ دهد و تا ماه نوامبر اسناد و مدارک درخواستی را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار دهد.

آمريکا و فرانسه با اين توافق مخالفت کرده و می گويند: موافقت ايران با آژانس با هدف انحراف توجهات نسبت به سرپيچی اين کشور از اجرای قطعنامه های شورای امنيت صورت گرفته و تهران درصدد « خريدن زمان» است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024