جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.10.2007, 15:50

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان:


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با روزنامه‌‌ی آلمانی «دی ولت»، ضمن تاكید بر حل مساله‌ی هسته‌ای ایران از طریق مذاكره، گفت كه باید برای اعمال تحریم‌های بیشتر بین‌المللی علیه ایران در صورتی كه این کشور برنامه‌ی هسته‌ای‌ خود را متوقف نكند، آمادگی داشت.

مرکل گفت: ما نمی‌توانیم چشمانمان را به روی خطر ببندیم. من بر این مساله تاکید می‌كنم که می‌توانیم این مشکل را از راه مذاکره حل کنیم، اما در عین حال باید برای اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت کوتاه نیامدن ایران آماده باشیم.

صدراعظم آلمان اظهار داشت: ایران متاسفانه تاکنون به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد توجه لازم را مبذول نداشته و این امر منجر به باقی ماندن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای این کشور شده است .

مرکل در خصوص اینكه که آیا سیاست آلمان و اروپا در قبال ایران مستقل از سیاست‌های آمریکاست یا خیر، ایران را تهدیدی برای «منطقه، اروپا و جهان» خواند و گفت كه باید از این امر جلوگیری شود.

صدراعظم آلمان افزود: ما به همراه شرکای خود یعنی فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین همواره درصدد یافتن راهی برای بازگرداندن ایران به پای میز مذاکرات هستیم.

خانم مرکل گفت: ایران با وجود ارائه پیشنهادها، درخواستهای جامعه بین‌المللی برای همکاری را رد کرده، به این دلیل ما باید به دنبال راهی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال تحریم علیه ایران باشیم.

مرکل افزود: تحریمهای احتمالی علیه ایران هم از سوی چین و هم از طرف روسیه مورد حمایت قرار می‌گیرد.

صدراعظم آلمان با اشاره به مواضع ایران درباره اسرائیل گفت: ایران همواره امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند و این موضوعی است که من نمی‌توانم به هیچ وجه آن را توجیه‌پذیر بدانم.


عدم توافق در مورد تشدید تحریم‌ها

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در لوکزامبورگ، به رایزنی در مورد برنامه هسته ای ایران پرداختند.

تلاش برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، برای تشدید تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران با موفقیت روبرو نشد. وزیر امور خارجه فرانسه در نامه‌ای که در اوایل ماه گذشته نوشت، از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که خارج از چارچوب سازمان ملل، تحریم های جدیدی علیه ایران به اجرا بگذارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند که اتحادیه اروپا پس از پایان نوامبر در مورد اقدامات بیشتر علیه ایران تصمیم خواهد گرفت.

آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران تا پایان ماه نوامبر وقت داده تا ابهامات را در مورد برنامه هسته ایش را بر طرف سازد.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اروپا به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر ما به تحریم‌های بیشتر فکر نمی‌کنیم.»

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در عین‌حال به ایران هشدار دادند در صورتی که این کشور همکاری لازم را با آژانس نکند، تحریم‌های بیشتری در انتظار تهران خواهد بود.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، به خبرنگاران گفت:«تجارت اروپا با ایران، از ژانویه امسال تا ماه مه، ۳۷ درصد کاهش یافته و اتحادیه اروپا پیامی روشن به رژیم ایران فرستاده که رهبران این کشور باید قطعنامه‌های شورای امنیت را به اجرا بگذارند.»

اتحادیه اروپا گروهی از متخصصین را مامور مطالعه و بررسی تحریم های جدید علیه ایران کرده است.


منابع: رادیوفردا، ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024