جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 05.10.2007, 21:28


برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در جریان سفرش به آنکارا گفت: "فرانسه موضعش را در برابر ایران سخت‌تر نکرده است، بر عکس، ایران کشور بزرگی است که مورد احترام ماست."

برنار کوشنر در ادامه گفت: "ما در حال گفت‌وگو با ایران هستیم و به گفت‌وگو ادامه خواهیم داد. فرانسه هر کاری لازم باشد، برای آرام کردن بحران انجام می‌دهد. اما این کشور بزرگ هم باید از قوانین بین‌المللی تبعیت کند."

وزیر امور خارجه فرانسه چندی پیش خواهان اعمال فشار بر ایران از سوی اتحادیه اروپا در خارج از چارچوب سازمان ملل متحد شد؛ هرچند امروز کوشنر در ترکیه، این موضوع را که پاریس خواهان اتخاذ موضعی سخت علیه تهران است، تکذیب کرد.


آلمان از ابتکار پاریس حمایت می‌کند

در همین‌حال یک سخنگو در وزارت امور خارجه آلمان گفت که برلین از ابتکار پاریس برای اعمال تحریمهای سخت‌تر علیه تهران از سوی اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

این سخنگوی که نامی از وی برده نشده، در واکنش به درخواست کوشنر برای اعمال فشار بر ایران گفت: در جایی که تصمیم شورای امنیت نمی تواند به نتیجه برسد و ایران هم برای همکاری از خود آمادگی نشان نمی‌دهد؛ اتحادیه اروپا نیاز دارد تا درباره واکنشی که باید نشان دهد، فکر کند.


سخنگوی وزارت خارجه فرانسه:
ايران بايد به سه وظيفه خود عمل كند

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: در صورتی كه تهران به وظايف خود درقبال شورای امنيت سازمان ملل عمل كند، پيشنهاد جامعه‌ی بين‌المللی برای همكاری با ايران در زمينه‌های اقتصادی، هسته‌ای و ساير زمينه‌ها همچنان روی میز خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری كويت، پاسكال آندره‌آنی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه گفت: ما آماده مذاكره در زمينه همه موضوعات با ايران هستيم.

وی با اشاره به پيشنهادی كه فرانسه، آلمان و انگليس در سال ۲۰۰۵ به ايران ارايه كردند و در سال ۲۰۰۶ با حمايت روسيه، چين و آمريكا تجديد شد گفت: قدرت‌های بزرگ جهانی به ايران پيشنهاد گفت‌وگوهای باز درباره همه موارد از جمله همكاری در زمينه انرژی هسته‌يی غيرنظامی را داده‌اند؛ اين پيشنهاد هنوز روی میز است.

در ادامه اين گزارش آمده است: اين پيشنهاد شامل حمايت فنی از برنامه‌ی هسته‌يی غيرنظامی ايران، حمايت اقتصادی، ارايه تضمين‌های امنيتی و مذاكرات سياسی با تهران می‌باشد.

آندره‌آنی تاكيد كرد كه برای تحقق چنين مذاكراتی ايران بايد با همه درخواست‌های جامعه بين‌المللی كه در قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل ذكر شده است پيروی كند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: در حال حاضر ايران بايد به سه وظيفه خود عمل كند؛ رفع سوالات باقيمانده در زمينه فعاليت‌های هسته‌يی خود در گذشته، تعليق فعاليت‌های حساس هسته‌يی به خصوص غني‌سازی اورانيوم، و امضای پروتكل الحاقی كه چگونگی همكاری ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را در بر می‌گيرد.


بوش: آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست

رييس‌جمهور آمريكا تاكيد كرد كه واشنگتن قصد حمله به ايران را ندارد و خواهان حل ديپلماتيك پرونده‌ی هسته‌يی ايران است.

جورج بوش رييس جمهور آمريكا، در گفت‌وگو با تلويزيون العربيه در برنامه‌ای تحت عنوان "بصراحه" در خصوص برخی گزارش‌ها مبنی بر "آمادگی واشنگتن جهت حمله‌ی نظامی عليه ايران" اظهار داشت: من به عنوان رييس‌جمهور آمريكا برای هر گونه سناريويی آماده هستم، اما اخباری كه در خصوص آمادگی برای حمله‌ی آمريكا عليه ايران منتشر می‌شود تنها تلاش جهت نشان دادن چهره‌ی من به عنوان فردی است كه جز به جنگ به چيزی اعتقاد ندارد. اين اخبار غيرواقعی و يك بزرگ‌نمايی صرف است.

بوش افزود: هنگامی كه تصميم حمله به افغانستان و عراق را گرفتم، هدفم هرگز جنگ نبود، بلكه هدفم از اين حمله صلح بود.

وی در ادامه در خصوص اوضاع لبنان و انتخابات رياست جمهوری در اين كشور اظهار داشت: شخصا فرد خاصی را به عنوان نامزد رياست جمهوری مدنظر ندارم، اما در ديدار با سعد حريری، رهبر اكثريت پارلمان اين كشور نيز تاكيد كردم كه رييس جمهور آينده‌ی لبنان بايد يك فرد حمكفرما، مستقل و آزاد باشد.

رييس جمهور آمريكا تاكيد كرد كه كشورش به هيچ قيمتی از لبنان چشم پوشی نخواهد كرد.

وی در خصوص ممانعت از دخالت‌های خارجی در لبنان گفت: اين وعده‌ای است كه نمی‌توان با قاطعيت آن را بيان كرد، اما از تمام قدرتم برای جلوگيری از اين دخالت‌ها استفاده می‌كنم.

بوش بار ديگر گفت كه آمريكا از تمامی كسانی كه به تعهداتشان در قبال تحقق صلح در منطقه پايبند باشند، حمايت خواهد كرد.


منابع: بی‌بی‌سی، ایسنا، مهر



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024