جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 05.10.2007, 20:03


فرهادی از فرماندهان سپاه قدس است

ایسنا: يك ژنرال آمريكايی می‌گوید كه محمود فرهادی، مقام ايرانی كه توسط نيروهای آمريكايی در منطقه كردستان عراق دستگير شد به مدت بيش از يك دهه "عمليات‌های اطلاعاتی تهران در عراق"، دخالت داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال كوين برگنر، سخنگوی ارتش آمريكا روز چهارشنبه در يك كنفرانس مطبوعاتی در بغداد با اصرار بر اينكه فرهادی يكی از عاملين سپاه قدس ايران است، گفت: وی مقام مسوول يكی از سه شاخه اصلی سپاه قدس است و مسووليت عمليات‌های اين سپاه از جمله انتقال تسليحات، نيروها و پول از آن سوی مرز را به شمال عراق بر عهده داشت.

وی در ادامه ادعای خود گفت: ما علاوه بر آن می‌دانيم كه وی به مدت بيش از يك دهه در عمليات‌های اطلاعاتی ايران در عراق دخالت داشته است.

در ادامه اين گزارش آمده است: نيروهای آمريكايی در ۲۰ سپتامبر در حمله به هتلی در سليمانيه محمود فرهادی را دستگير كردند. اين اقدام نيروهای آمريكا توسط ايران كه تاكيد دارد فرهادی به دعوت دولت عراق و دولت منطقه‌ای كردستان به اين كشور آمده بود محكوم شده و مورد اعتراض شديد مقامات بغداد قرار گرفت.

جلال طالبانی، رييس جمهور عراق اين دستگيری را غير قانونی دانسته و خواستار آزادی فوری فرهادی شده است.

مخالفت با آزادی ایرانیان بازداشت شده در عراق

ایسنا: روزنامه واشنگتن پست گزارش داد: فرمانده ارشد عمليات‌های روزانه آمريكا در عراق گفت كه قصد دارد هنگامی كه پرونده پنج مقام ايرانی كه توسط نيروهای آمريكايی در عراق در ماه ژانويه دستگير شدند در ماه جاری مورد بررسی قرار می گيرد پيشنهاد دهد كه اين پنج ايرانی آزاد نشوند.

در گزارش روزنامه واشنگتن پست آمده است: وضعيت ايرانيان دستگير شده به قدری حساس است كه تنها پرونده دستگيرشدگان خارجی است كه قرار است در كاخ سفيد مورد بررسی قرار گيرد. ژنرال ريموند اديرنو ، فرمانده ارشد عمليات‌های روزانه آمريكا در عراق در اين باره گفت: ما از نظر نظامی نبايد آنها را رها كنيم.

اين روزنامه در ادامه نوشت: ديدگاه اديرنو نشان دهنده تشديد عصبانيت پنتاگون و وزارت خارجه آمريكا از عدم همكاری ايران در ايجاد ثبات در عراق است و اين در حالی است كه اولين مذاكرات علنی دوجانبه بين ايران و آمريكا پس از ۲۸ سال در ماه مارس در بغداد انجام گرفته است.

اين روزنامه در ادامه نوشت: آمريكا می‌گويد كه اين پنج ايرانی كه در حمله نيروهای آمريكايی به كنسولگری ايران در اربيل دستگير شدند از اعضای سپاه قدس هستند.

مقامات آمريكايی ماه گذشته نيز محمود فرهادی، يك مقام ايرانی ديگر را نيز در شمال عراق دستگير كردند كه می گويند او نيز جزو سپاه قدس است.

اديرنو گفت كه وی بازيكن مهمی است كه مظنون به تامين سلاح و بودجه برای شبه نظاميان عراقی است.

در ادامه اين گزارش آمده است: جلال طالبانی ، رييس جمهور عراق هفته گذشته به روزنامه واشنگتن پست گفت كه خواستار آزادی از پنج ايرانی است و آنها بخشی از سپاه قدس نيستند.

وی با بيان اينكه از اين جهت خواستار آزادی فوری آنها هستم تا بتوانم روابط سالم را حفظ كنم گفت كه نامه‌ای به رايان كروكر، سفير آمريكا در عراق نوشته است و در اعتراض به اين اقدام آمريكا گفته است كه واشنگتن اختيارات و قدرت آنها را ناديده گرفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024