شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.10.2007, 10:13

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا:


بوش: آماده مذاکره با ایران هستم

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه کره شمالی می‌تواند الگویی برای حل اختلافات با ایران بر سر مسئله هسته‌ای آن کشور باشد برای آغاز مذاکره با ایران اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جرج بوش دیشب در پنسیلوانیا با بیان این سخنان گفت برای آمریکا مهم است که وارد تعامل با این همسایه عراق شود تا آنها را متقاعد کند که آمریکا متعهد به اصلاحات دموکراتیک در منطقه است.

بوش با اشاره به اظهارات ضد اسرائیلی محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد : آمریکا از اسرائیل متحد خود دفاع خواهد کرد. احمدی نژاد سخنانی بسیار تحریک کننده گفته است اما ما به صراحت می‌گوییم در صورتی که وی برنامه (هسته‌ای) را متوقف کند حاضریم با او صحبت کنیم.

بوش در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مذاکره با ایران گفت : اگر پرسش این است که آیا با آنها مذاکره می‌کنیم؟ پاسخ مثبت است ما این امر را ثابت کرده‌ایم همانطور که با کره شمالی نشستیم و مذاکره کردیم. ما مادامی که بتوانیم با مذاکره چیزی به دست آوریم و مادامی که بتوانیم به اهدافمان برسیم این کار را انجام می‌دهیم .

وی درعین حال گفت : مذاکره به خاطر مذاکره اغلب پیام اشتباه ارسال می‌کند. مذاکراتی که به نتایجی برسد ارزش انجام را دارد.

بوش همچنین بر لزوم حفظ فشارهای بین‌المللی بر ایران همانند فشارهایی که بر کره شمالی وارد شد تاکید کرد.


نامه وزير خارجه فرانسه:
اروپا ایران با ابتکاری جديد تحت فشار قرار دهد


"برنار كوشنر" وزیر امور خارجه فرانسه در نامه‌ای به وزرای خارجه ۲۷ كشور عضو اتحاديه اروپا خواستار تصويب تحريم‌هايی عليه ايران توسط اين اتحاديه شد.

كوشنر در اين نامه‌ها نوشت: «هم‌زمان با ادامه مذاكره با شورای امنيت بر سر تصويب قطعنامه جديد عليه ايران، پيشنهاد می‌كنم كه برای اقداماتی از سوی اتحاديه اروپا در اين زمينه تبادل نظر كنيم.»

وزير خارجه فرانسه گفت: «اين موضوع حياتی است كه اتحاديه اروپا عزم خود را امروز نشان دهد و با ابتكاری جديد ايران را تحت فشار قرار دهد تا تسليم خواست شورای امنيت شود.»

كوشنر با هشدار به كشورهای اروپايی كه نسبت به اعمال فشار و تحريم بر ايران تمايل نشان نمی‌دهند، گفت: «زمان عليه ما پيش‌ می‌رود و ايران هر روز بيشتر فن‌آوری غني‌سازی را در اختيار می‌گيرد و اين به معنای دستيابی به توانايی اتمی برای مصارف نظامی است.»

وی به همتاهای اروپايی خود پيشنهاد كرد كه افراد، بانك‌ها و نهادهای بيشتری را به فهرست‌های موجود از دارايي‌ها و ويزاهای تحريم شده از سوی شورای امنيت سازمان ملل بيافزايند.

كوشنر همچنين هفته گذشته در نيويورك نيز اعلام كرد كه فرانسه برای نوشتن نامه به شركای اروپايی خود و برگزاری نشست سطح بالا در ۱۵ اكتبر آماده می‌شود.


سولانا ایران را به طور تلویحی تهدید به تحریم بیشتر کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایران را به طور تلویحی به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد .
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ، "خاویر سولانا " شب گذشته با حضور در کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا تاکید کرد: چنانچه ایران در موضوع هسته‌ای خود و رایزنی‌های لازم در این زمینه نرمش لازم را انجام ندهد با تحریم‌های اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد .

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه خاطر نشان کرد: ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر ایران باشیم و باید در کوتاهترین زمان ممکن شاهد نتیجه‌های لازم در راستای رایزنی‌های انجام شده باشیم .

این مقام اروپایی همچنین تصریح کرد : در رایزنی آخر با "علی لاریجانی " دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای ایران تلاش‌های لازم انجام شد تا به نتجه قابل قبولی دست پیدا کنیم.

سولانا افزود: باید برای آماده کردن زمینه‌های لازم برای تداوم گفتگوهایی که ضرورت دارند، تلاش شود.


خبرگزاری‌های مهر و فارس



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024