شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.10.2007, 11:01


ایسنا: وزير خارجه عراق از ايران خواست به آتش درگيری با غرب در زمينه برنامه هسته‌يی‌اش دامن نزند و گفت كه اين درگيری به تشديد تنش‌های بين‌المللی منجر می شود.

هوشيار زيباری، وزير خارجه عراق روز يكشنبه ‌در گفت‌وگو با شبكه خبری سی. ان. ان گفت: تا جايی كه ما می‌بينيم تنش‌های بين شورای امنيت سازمان ملل و ايران درباره برنامه هسته‌يی تهران درحال اوج گيری است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه وی مدعی شد كه اين تنش‌ها به واسطه اظهارات اخير ايران درباره برنامه هسته‌يی‌اش شدت گرفته است و از تهران خواست از شدت لحن خود بكاهد.

زيباری گفت: ما چند روز پيش به ايران گفتيم كه آنها بايد با شفافيت و اعتبار كامل با جامعه بين‌المللی برخورد كنند.

وزير خارجه عراق در ادامه با اعلام اینکه برنامه‌ی هسته‌ای ایران نظامی است، از ايران خواست "از اشتباهات گذشته صدام حسين در زمينه تسليحات كشتار جمعی درس بگيرد".

وی افزود:عراق كه روابطش با ايران بهبود يافته است در ميانه رگبار جر و بحث‌های آمريكا و ايران گير كرده است.

وزير خارجه عراق با متهم کردن ایران به دخالت در ناآرامی‌های عراق گفت: از يك طرف ايران سياستی واضح در حمايت سياسی از دولت عراق و روند سياسی كشورمان دارد و از طرف ديگر مداركی می‌بينيم حاكی از اينكه ايران و برخی افراد ديگر در آسيب رساندن به آمريكايی‌ها و دشواركردن زندگی در عراق دخالت داشته‌اند.

زيباری اظهار اميدواری كرد كه پس از نشستی كه قرار است در تركيه صورت بگيرد اوضاع بهتر شود.

وی گفت:ما قصد داريم نشستی بزرگ را در اوايل ماه نوامبر با شركت همسايگان عراق به علاوه پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل و گروه هشت در استانبول تشكيل دهيم. ما به همه همسايگان عراق شواهد و مداركی ارايه می‌كنيم و به آنها نشان می‌دهيم كه اين چيزی است كه عراق از آنها می‌خواهد: حمايت از دولت عراق با حسن نيت و توقف دخالت‌ها.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024