جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 30.09.2007, 15:15



ایسنا: كشورهای عضو 1+5 در بيانيه خود با اعلام اینکه احتمال اشاعه تسليحاتی در برنامه هسته‌ای ايران همچنان منشا نگراني‌های جدی در جامعه بين‌المللی می‌باشد، از تهران خواستند با همكاری كامل با آژانس بين المللی انرژی اتمی در جهت رفع اين نگراني‌ها و جلب حمايت كشورهای جهان بكوشد.

متن كامل بيانيه مشترك آمريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان كه روز جمعه در پايان ديدار وزرای خارجه اين كشور اعلام شد و خبرگزاری فرانسه آن را منتشر كرده، به اين شرح است:

۱. احتمال اشاعه تسليحاتی در برنامه هسته‌يی ايران همچنان منشا نگراني‌های جدی در جامعه بين المللی می‌باشد، چيزی كه به وضوح در قعطنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل ذكر شده است.

۲. ما به معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌يی (ان.پي.تي) متعهديم و بر لزوم پيروی كامل همه كشورهای عضو اين معاهده از وظايف‌شان تاكيد می‌كنيم. ما خواستار راه حلی از طريق مذاكرات كه به نگراني‌های جامعه بين المللی پيرامون برنامه هسته‌يی ايران خواهد پرداخت، می باشيم. ما بر تعهد خود برای رفع احتمال اشاعه تسليحاتی در برنامه هسته‌يی ايران تاكيد كرده و به همين دليل امروز در اينجا جمع شده‌ايم تا تعهد خود را به رويكرد دوگانه‌مان اعلام كنيم.

۳. ما همچنان آماده‌ايم در زمينه توافقنامه‌ای جامع و دراز مدت برای حل مساله‌ هسته‌يی ايران با تهران به مذاكره بپردازيم. يكی از شروط اين مذاكرات اين است كه ايران همانطور كه در قطعنامه‌های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت ذكر شده است فعاليت‌های غنی سازی اورانيوم خود را كاملا متوقف كند. شورای امنيت به ايران پيشنهاد احتمال "تعليق برای تعليق" (تعليق به كارگيری اقدامات عليه ايران تا زمانی كه ايران همه فعاليت‌های غنی‌سازی و باز فرآوری خود را متوقف كند) را داده‌ايم. ما از ايران می‌خواهيم اين پيشنهاد را قبول كرده و اجازه دهد مذاكرات با حسن نيت انجام گيرد.

۴. ما از ايران می‌خواهيم در مذاكرات شركت كند تا شرايط برای گفت‌وگو بر اساس پيشنهادی كه در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ در زمينه يك توافقنامه جامع و دراز مدت داده شد كه می‌تواند بر پايه احترام متقابل باشد،فراهم شود و مجددا اعتماد جامعه بين‌المللی را به ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌ای ايران جلب كند و راه را برای همكاري‌های گسترده‌تر بين ايران و همه كشورها بگشايد. ما از دكتر خاوير سولانا، رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا و دكتر علی لاريجانی، دبيركل شورای عالی امنيت ملی ايران خواسته‌ايم مقدمات مذاكرات آينده را آماده كنند.

۵. ما از توافقنامه بين ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای حل مسايل باقی مانده در زمينه فعاليت‌های هسته‌ای ايران در گذشته استقبال می‌كنيم. اما در عين حال از ايران می‌خواهيم همانطور كه در قطعنامه‌های مربوطه آژانس و قطعنامه‌های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل ذكر شده است با در اختيار گذاشتن دسترسی تجهيزات هسته‌ای ملزوم در توافقنامه پادمان و به كارگيری پروتكل الحاقی با سرعت و كارآمدی هرچه بيشتر از طريق شفاف سازی همه مسايل باقی مانده و رفع نگراني‌های مربوط به برنامه هسته‌ای تهران به خصوص در زمينه مسايلی كه می‌تواند بعد هسته‌يی نظامی داشته باشند، نتايج ملموسی را ارايه دهد.

۶. شفافيت و همكاری كامل ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی برای پرداختن به نگرانی های باقی مانده الزامی است كه بر حمايت كامل خود از آژانس و پرسنل آن در ايفای نقش راستی آزمايی خود و نيز نقش شورای امنيت سازمان ملل تاكيد می‌كنيم. ما مشتاقانه منتظر گزارش دكتر محمد البرادعی، دبيركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به شورای حكام آژانس در ماه نوامبر پيرامون سطح، دامنه و گستره همكاری و شفافيت ايران هستيم.

۷. با توجه به اين حقيقت كه ايران از درخواست شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه‌های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از جمله تعليق فعاليت‌های غنی سازی و باز فرآوری خود پيروی نكرده است توافق می‌كنيم كه متن سومين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل را تحت بند ۴۱ فصل ۷ منشور سازمان ملل با نيت به رای گذاشتن آن در شورای امنيت نهايی كنيم، مگر اينكه گزارشات دكتر سولانا و دكتر البرادعی در ماه نوامبر حاكی از نتيجه‌ی مثبت تلاش‌های آن‌ها باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024