پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 28.09.2007, 15:26

پایان نشست وزيران امور خارجه گروه ۱+۵


رادیوفردا: وزيران امورخارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه (اعضای دايمی شورای امنيت) به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ ، روز جمعه بیست و هشتم سپتامبر در بیانیه مشترکی اعلام کردند مذاکرات خود بر سر اعمال دور سوم تحريم ها عليه ایران را تا ماه نوامبر به تعویق می اندازند.

در بیانیه این کشورها آمده است، در صورتی که گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در ماه نوامبر درباره برنامه هسته ای ایران «مثبت و رضایت بخش» نباشد، قطعنامه سوم تحریم ایران برای رای گیری آماده خواهد شد.

سرگئی لاورف، وزير امورخارجه روسيه، پيش از اين نشست به صراحت اعلام کرده بود که مسکو تا گزارش نهايی آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره پاسخ به «سوال های باقی مانده» و رفع ابهام از برنامه هسته ای ايران، از دور جديد تحريم ها حمايت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، هرچند چشم انداز دست يابی به توافقی درباره اعمال دور سوم تحريم ها علیه ايران چندان روشن نبود، اما روز جمعه پس از پايان مذاکرات وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ ، کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، در نشست خود با وزيران خارجه فرانسه، بريتانيا و آلمان رایزنی ها در این زمينه را ادامه خواهد داد.

در همين زمينه نيکلاس برنز، معاون سياسی وزارت امورخارجه آمريکا گفته بود که انتظار ندارد در نشست روز جمعه، «توافق بر سر صدور سومين قطعنامه تحريم ايران» نهايی شود.

برنار کوشنر، وزير امورخارجه فرانسه، نیز روز پنجشنبه اعلام کرده بود قانع کردن روسيه و چين برای حمايت از دور جديد تحريم ايران «بسيار سخت» خواهد بود.

اين در حالی است که تا کنون روسيه و چين به دو قطعنامه های تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد رای مثبت داده اند.

از سوی ديگر سرگئی لاروف اوايل هفته جاری با انتقاد از تلاش ها برای دور جديد تحريم ها گفته بود که قطعنامه سوم تحريم ايران پيشنهاد «آمريکا و فرانسه است نه ما».

آقای لاروف ، همچنین، روز پنجشنبه گفته بود: «با توجه به اينکه هم اکنون آژانس بين المللی انرژی اتمی مساله برنامه هسته ای ايران را پيگيری می کند بايد منتظر گزارش آژانس در اين باره ماند آنگاه می تواند گفت کدام بخش از برنامه هسته ای ايران هنوز مبهم است و چه بخش هايی از اين برنامه «تهديد» محسوب می شود.»

ايران و آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی در مرداد ماه سال جاری توافق کردند تا براساس يک جدول زمانی، ایران به «سوال های باقی مانده» درباره برنامه هسته‌ ای پاسخ دهد و هم اکنون بازرسان آژانس در راستای اين توافق در ايران به سر می برند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصويب قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا به فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم پايان دهد.

ايران تاکنون از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که به نظر وی «پرونده هسته ای ايران خاتمه يافته است».

اظهارات آقای احمدی نژاد در آستانه نشست کشورهای گروه ۱+۵ اين گونه تفسير شد که ايران بدون توجه به قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد به غنی سازی اورانيوم ادامه خواهد داد.

نيکلاس برنز در واکنش به اين اظهارات آقای احمدی نژاد گفته بود: «رييس جمهوری ايران اگر فکر می کند که جامعه جهانی اين واقعيت را فراموش خواهد کرد که کشورش به سرپيچی از خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد برای توقف فعاليت های حساس هسته ای ادامه می دهد، سخت در اشتباه است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024