جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.09.2007, 19:45


دویچه وله: مقاومت در برابر خونتای نظامی در برمه روزبروز گسترده‌تر می‌شود. روز یکشنبه ۲۳ سپتامبر، نزدیک به ۲۰ هزار راهب بودایی همراه با پلاکاردهای سیاسی در خیابان‌های رانگون دست به راهیمایی زده و علیه حکام نظامی برمه شعار دادند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تظاهرات راهب‌های مخالف روزبروز گسترد‌تر و صدایشان بلندتر می‌شود. به گفته‌ی شاهدان عینی، در تظاهرات روز یکشنبه (۲۱ سپتامبر) برای نخستین بار شعارهای سیاسی علیه دولت نظامی سر داده شد. گروهی از آنان شعار می‌دادند: آن سان سو کی را آزاد بگذارید!

روز شنبه صف تظاهرات راهب‌ها از کنار محل سکونت خانم سوکی عبور کرد و او با ظاهرشدن در مقابل درب منزل خود از آنان استقبال نمود. روز یکشنبه نیز گروهی از راهب‌ها برای دیدار با خانم سوکی بسوی منزل وی هجوم بردند، اما نیروهای امنیتی مانع از این کار شدند. خیابان محل سکونت خانم سوکی بطور کامل سنگربندی شده و ده‌ها مامور امنیتی در آن به نگهبانی مشغولند.


تظاهرات روز شنبه در چندین شهر برمه

روز شنبه ۲۲ سپتامبر، هزاران راهب از معابد مختلف در خیابان‌های شهر مندلی دست به تظاهرات زدند. در شهر رانگون، پایتخت سابق برمه، دو هزار راهب در برابر برج مقدس معبد شهر اجتماع کردند.

در رانگون همچنین راهب‌ها به سوی محل سکونت خانم آن‌سان سوکی راهپیمایی کردند. خانم سوکی، دارنده‌ی جایزه صلح نوبل و از رهبران مخالف دولت نظامیان در برمه است که سال‌هاست در حبس خانگی بسر می‌برد.

راهبان بودایی برمه از روز دوشنبه‌ی گذشته تظاهرات خود را علیه دولت نظامی این کشورآغاز کرده‌اند. آنها به حمایت از اعتراض‌های مردم علیه افزایش قیمت بنزین و دیگر کالاهای مصرفی برخاسته‌اند.

در حالی که تظاهرات راهب‌ها در شهر رانگون تا کنون بدون درگیری و بطور مسالمت‌آمیز پیش‌ رفته است، در شهر "سیتوه" تظاهرات راهب‌ها توسط نظامیان با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های پلاستیکی سرکوب شد.

از هنگام شروع ناآرامی‌های اعتراضی در برمه، ده‌ها نفر از مخالفان بازداشت شده‌اند. سازمان ملل متحد رفتار دولت نظامی با تظاهرکنندگان را محکوم است.


ابعاد تازه‌ای از تظاهرات ضد دولتی

روز شنبه ۲۲ سپتامبر، یک ملاقات هیجان‌انگیز میان آن سان سوکی، رهبر مخالفان دولت نظامی برمه، به تظاهرات راهب‌ها بعد تازه‌ی سیاسی بخشید. نیروهای امنیتی بطور غیرمترقبه اجازه دادند صف تظاهرات از کنار محل سکونت خانم سوکی عبور کند. خانم سوکی که ۱۸ سال گذشته را بطور عمده در بازداشت خانگی بسر برده، با چشمانی گریان در مقابل خانه‌ی خود ظاهر شد و از راهب‌ها استقبال کرد. توقف تظاهرکنندگان در برابر خانه‌ی آن سان سوکی ۱۵ دقیقه بطول انجامید و نیروهای امنیتی پس از ان بلافاصله خیابان را مجددا بستند.

یک گروه کمتر شناخته‌ شده‌ی بودایی از مردم برمه خواسته است برای حمایت از تظاهرات راهب در معابر عمومی بی‌سروصدا به عبادت بپردازند. سخنگوی گروه زیرزمین اتحادیه‌ی راهبان بودایی برمه گفت: «ما همه‌ی شهروندان برمه را به شرکت در اقدام خود فرامی‌خوانیم.»

این سخنگو گفت، عبادت آرام راهب‌ها و شهروندان از روز یکشنبه شروع می‌شود و سه روز ادامه خواهد یافت. او از همه‌ی مردم برمه دعوت کرد هر روز سرساعت ۸ بعداز ظهر در مقابل منازل خود به عبادت آرام بپردازند.

راهبان بودایی از موقعیت ویژه‌ای در جامعه برمه برخوردارند و بجز ارتش، تنها گروه اجتماعی هستند که در سراسر کشور تشکیلات و فعالیت دارند. آنها در میان مردم دارای احترام ویژه‌ای هستند و به همین دلیل حمله به آنها برای دولت و نظامیان بسیار دشوار است. این موقعیت ویژه هم‌‌اکنون به راهب‌ها این امکان را داده که در پیشاپیش اعتراضات رشدیابنده‌ علیه خونتای نظامی حاکم در برمه قرار گیرند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024