سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.09.2007, 17:30


(۲۹ شهريور ۱۳۸۶) - سازمان ديده بان حقوق بشر امروز اظهار داشت: حكومت ايران بايد فورا به اقداماتى پايان دهد كه با هدف ممانعت دانش آموزان بهايى از ورود به دانشگاه‌ها اعمال مى‌شوند.حكومت بايد سريعا مشكل ۸۰۰ دانش آموز بهايى را حل كند كه از كسب مدرك تحصيلى و تكميل تحصيلات دانشگاهى ممنوع شده اند.

سازمان بين المللى بهايى‌ها و دانشجويان بهايى در ايران به سازمان ديده بان حقوق بشر اطلاع دادند كه مقامات مسئول در سازمان سنجش آموزش كشور ، ۸۰۰ دانش آموز بهايى را از دسترسى به نتايج كنكور سراسرى دانشگاه‌هاى دولتى محروم كرده اند.اين آزمون يك كنكور سراسرى در سطح ملى است كه قبولى در آن براى دريافت پذيرش تحصيلى از دانشگاه‌هاى ايران ضرورى است.

جو استورك، معاون مدير خاور ميانه سازمان ديده بان حقوق بشر گفت:" در اين هفته كه سال جديد تحصيلى در دانشگاه‌هاى ايران آغاز مى‌شود، صدها دانشجوى ايرانى از حضور در دانشگاه‌ها به دليل تبعيض‌هاى مذهبى پايه غايب خواهند بود."

دانش آموزانى كه در كنكور سراسرى شركت كرده اند ، مى‌توانند نتايج و رشته‌هايى كه مجاز به ثبت نام هستند را در سايت رسمى سازمان سنجش و آموزش كشور (http://www.sanjesh.org) مشاهده كنند.حكومت از دو سال پيش به سمت سيستم الكترونيكى تغيير رويه داد و از آن به بعد ،هر داوطلب فقط به صورت فردى مى‌تواند با ورود به فايل خود از نتايج آزمون آگاه شود.

كنكور سراسرى سال ۱۳۸۶ در ۱۹-۱۷ خرداد ماه برگزار شد و سازمان سنجش اولين سرى از نتايج را در ۲۰تير ماه بر روى سايت قرار داد.

امسال هنگامى كه برخى از ۸۰۰ دانش آموز بهايى مى‌خواستند نتايج شان را در اين وب سايت ببينند ،پيغام خطايى دريافت كردند كه اطلاع مى‌داد فايل‌هاى آنان ناقص بوده و تكميل نشده است. سه نفر از اين دانشجويان به سازمان ديده بان حقوق بشر گفتند كه مسئولان سازمان سنجش به تماس‌هاى تلفنى و نامه نگارى‌هاى متعدد آنان پاسخ نداده اند كه چرا نتايج آنان قابل دسترسى نيست و آنها نتوانسته اند نمرات شان را دريافت كنند.

دو دانش آموز ديگر كه به صورت شخصى به دفتر سازمان سنجش و آموزش كشور در تهران مراجعه و پرسش كرده بودند، به سازمان ديده بان حقوق بشر اظهار داشتند كه به وضوح معلوم بود كه اعتقاد آنها به آئين بهائيت دليل عدم دسترسى به نتايج بود. يكى از اين دانش آموزان گفت كه يك مقام مسئول به وى گفته است آنها دستوراتى از مقامات بالا داشته اند تا امتحانات دانش آموزان بهايى را مورد ارزيابى و سنجش قرار ندهند.دانش آموز ديگر گفت كه يكى از مقامات سازمان سنجش آموزش كشور به وى پيشنهاد كرده است وى مى‌تواند نتايجش را دريافت كند به شرط اينكه خانواده اش، اعتقاد به بهائيت را انكار كنند.

ايران عضو معاهده‌هاى بين المللى حقوق اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى است كه به موجب آنها بايد تحصيلات عالى را به شكل برابر براى همگان و بدون هرگونه تبعيضى فراهم كند. ايران همچنين عضو كنوانسيون بين المللى حقوق سياسى و مدنى است. ماده ۱۸ اين معاهده بر حفظ و رعايت آزادى انديشه، وجدان و مذهب تاكيد دارد.

جامعه بهايى‌هاى ايران با توجه به تخمين ۳۰۰۰۰۰ نفرى ، بزرگترين اقليت مذهبى در ايران است.حكومت ايران آئين بهايى را به عنوان انحراف از اسلام و ارتداد مى‌داند و بر خلاف مسيحيت، يهود و زرتشتى ، آن را به رسميت نمى‌شناسد.بهايى‌ها در ايران نمى‌توانند آزادانه و بدون مزاحمت اعمال مذهبى خود را در محيط‌هاى عمومى انجام دهند.

حكومت ايران تا سال ۱۳۸۳ داوطلبان كنكور سراسرى را موظف مى‌كرد تا اعتقادات مذهبى شان را اعلام كنند. فرم مربوطه فقط شامل گزينه‌هاى اسلام، يهود، مسيحيت و زرتشت بود و به نحو آشكارى افراد بهايى براى فاقد صلاحيت براى تحصيل در دانشگاه‌ها بودند.

پس از اينكه اين شرط در سال ۱۳۸۳ منتفى شد، دانشجويان بهايى توانستند در كنكور شركت كنند اما آنها در مراحل بعدى پذيرش و ثبت نام رد شدند تا اينكه در سال ۱۳۸۶ بيش از ۲۰۰ دانش آموز بهايى اجازه يافتند تا در دانشگاه‌هاى دولتى تحصيل كنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024