جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.09.2007, 11:58


دویچه وله: زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز گذشته (پنجشنبه ۲۰ سپتامبر) گفت، آمریکا امیدوار است در نشست روز جمعه، مقدمات قطعنامه‌ی جدید تحریم علیه ایران آماده شود.

خلیل‌زاد افزود: « با وجود مخالفت‌های روسیه و چین، آمریکا انتظار دارد که شورای امنیت در چند هفته‌ی آینده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند.»

نماینده‌ی امریکا غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی توسط ایران را خطرناک دانست و ابراز امیدواری کرد که تحریم‌های جدید ایران را وادار به تعلیق برنامه‌ی اتمی‌اش کند.

نشست روز جمعه در واشنگتن در سطح معاونان وزرای خارجه‌ی کشورهای گروه موسوم به ۵+۱ (پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه‌ی آلمان) است. نیکلاس برنز، معاون وزارت امور خارجه‌ی آمریکا که میزبان این نشست است از اعضای شورای امنیت خواست آمریکا را در تصویب قطعنامه‌ی دیگری علیه ایران همراهی کنند.

برنز گفت: «ما مسیر خود برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را همچنان ادامه می دهیم و بسیار امیدوار هستیم که بتوانیم که حمایت روسیه ، چین و سایر اعضای شورای امنیت را برای تصویب قطعنامه سوم به‌دست آوریم».


تاکید مقام‌های فرانسه بر مواضع خود

در همین‌حال، برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه، که اظهارات یک هفته‌ پیش او مبنی بر ضرورت آمادگی جهان برای جنگ احتمالی با ایران جنجال بپا کرد، بار دیگر بر مواضع خود تاکید کرد و گفت، قابل قبول نیست که به ایران اجازه‌ی استفاده‌ی نظامی از انرژی اتمی داده شود. وزیر خارجه‌‌ی فرانسه در عین‌حال تاکید کرد که او به هیچ‌وجه طرفدار جنگ نیست.

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه نیز با تاکید براینکه "کسی طالب جنگ نیست"، ابراز امیدواری نمود "ترکیبی از دیپلماسی و تحریم بتواند ایران را به انجام وظایف خود در برابر جامعه‌ی جهانی وادار نماید."


اروپا آماده برای تحریم‌های جدید

خوزه سوکراتس، نخست‌وزیر پرتغال و رئیس نوبتی اتحادیه‌ی اروپا نیز روز پنجشنبه ۲۰ سپتامبر آمادگی اتحادیه‌ی اروپا برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد.

نخست‌وزیر پرتغال گفت: «اروپا آماده است تمام امکانات خود را به‌کار گیرد تا مناقشه‌ی اتمی ایران در چهارچوب حقوق بین‌الملل حل و فصل گردد.» رئیس نوبتی اتحادیه‌ی اروپا در عین‌حال افزود: «در هرحال اگر تهران حقوق بین‌الملل را رعایت نکند، ما هیچ نوع تحریمی را از نظر دور نخواهیم داشت.»

گرنوت ارلر، یک مقام وزارت خارجه‌ی آلمان نیز روز پنجشنبه ۲۰ سپتامبر اعلام کرد تا زمانی که ایران به خواست جامعه‌ی جهانی مبنی بر توقف فعالیت غنی‌سازی اورانیوم گردن نگذارد، باید فشارها بر آن کشور ادامه یابد. ارلر گفت: ما آماده‌ایم با شرکای خود درباره تحریم‌های جدید علیه ایران مذاکره کنیم و نیز درباره‌ی آنها تصمیم بگیریم.

پیش از این گفته می‌شد آلمان در خصوص برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران مردد است و تمایل دارد این کار تا پایان مدت توافق ایران و آژانس به تعویق بیافتد. آلمان گرچه عضو دائم شورای امنیت نیست، اما یکی از طرف‌های مهم مشورت و گفت‌وگو در مناقشه‌ی اتمی ایران است.


احتمال پیشرفت در مذاکرات کم است

با وجود مواضع نزدیک به هم آمریکا و اروپا، روسیه مخالف برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران است. از همین رو انتظار نمی‌رود در مذکرات امروز پیشرفت چندانی حاصل گردد. اختلاف اصلی همچنان میان آمریکا و اروپا از یکسو و روسیه و چین از سوی دیگر است.

روسیه می‌گوید قبل از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت بیشتری برای بررسی برنامه‌ی اتمی ایران داده شود.

ایران و آژانس در ماه اوت به توافق رسیدند که براساس یک برنامه‌ی زمانبندی دو ماهه، دولت ایران به پرسش‌های آژانس درباره‌ی ابها‌م‌های برنامه‌های اتمی خود پاسخ گوید. آمریکا و اتحادیه اروپا این توافق را ناکافی خوانده و خواهان تشدید فشارها بر ایران تا توقف کامل پروژه‌ی غنی‌سازی اورانیوم از سوی آن کشور هستند.

ویتالی چورکین نماینده‌ی روسیه در شورای امنیت اما می‌گوید اقدام‌های تنبیهی جدید علیه ایران می‌تواند به تشدید تنش‌ها منجر شده و نتیجه‌ی معکوس به دنبال بیاورد.

دو قطعنامه‌ی الزام‌آور و همراه با تحریم که تاکنون علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسیده، رای مثبت روسیه و چین را نیز به همراه داشته است. بسیاری از تحلیل‌گران براین باروند علیرغم مخالفت‌های اولیه‌، این دو کشور در نهایت با آمریکا و اروپا همراهی می‌کنند.

نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه پیشنهاد داده است در صورتی که روسیه و چین در شورای امنیت جلوی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را بگیرند، کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا خود راسا و خارج از شورای امنیت به اقدام علیه ایران دست بزنند.

برای یک هفته‌ی دیگر نیز اجلاسی در سطح وزرای خارجه گروه ۱+۵ در نظر گرفته شده است که بنا به پیش‌بینی‌‌ها، در این نشست عناصر اساسی قطعنامه‌ی جدید تنظیم و درباره زمان ارائه‌ی آن به شورای امنیت تصمیم‌گیری خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024