جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.09.2007, 17:52



به‌نام خدا
بيانيه جنبش مسلمانان مبارز در باره‌ی اعدام محكومان جرايم اجتماعى

در روزهاى اخير تعداد زيادى از محكومان جرايم اجتماعى اعدام شدند. بر طبق آمار منتشره در جرايد، طى ۷ ماه گذشته حدود ۱۷۰ نفر اعدام شده‌اند كه بيانگر افزايش ۱۲۰ درصدى اعدام‌ها نسبت به سالهاى ۷۳ و ۷۴ است . اين آمار نگران‌كننده ايران را در صدر چهار كشورى قرار داد كه نود درصد كل اعدام‌هاى جهان را به خود اختصاص داده‌اند. درست است كه قسمت عمده اعدام‌ها مربوط به اشرارى است كه باعث سلب امنيت از شهروندان شده‌اند. اما سؤال اصلى اين است كه اين شيوه تا چه حد با اصول اخلاقى و آموزه‌هاى دينى ما سازگار است؟! قرآن به ما مى‌آموزد كه حتى در شرايطى كه كسى مرتكب قتل شده با عفو و گذشت برخورد كنيم و اين را به مثابه تخفيف پروردگار تلقى نموده است (قرآن ۲/۱۸۷). آنچه به نام "جنگ با فتنه‌گران" مجاز شناخته‌شده، مربوط به جنگ‌هاى فراگير از سوى مشركان و به قصد نابودى و آوارگى مردم است كه اصولاً با شرايط كنونى انطباق ندارد (قرآن۲/۱۹۱). خداوند تأكيد مى‌كند كه از قتل پرهيز كنيم و به مقام رحمانى وى متوسل شويم. (قرآن۴/۲۹) در آموزه‌هاى دينى ما، به استفاده از روش‌هاى انسانى و گسترش رويكردهاى جبرانى، تأكيد شده است (قرآن ۴/۹۲). قرآن از زبان هابيل، پيامى بزرگ و انسانى به بشريت انتقام‌جو مى‌دهد:
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَىَّ ىَدَكَ لِتَقْتُلَنى‏ ما أَنَا بِباسِطٍ ىَدِىَ إِلَىْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّى أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمينَ (قرآن ۵/۲۸)
اگر دست به كشتن من بگشاىى، من به كشتن تو دست نخواهم زد. من از خدا كه پروردگار جهانيان است، ترس دارم.

متأسفانه تفسيرهاى بى‌سابقه و غير واقعى از متون دينى و حساسيت‌زدايى اجتماعى نسبت به گسترش آمارهاى اعدام و تبليغات غيرواقعى از نتايج درخشان اجراى طرحهاى مبارزه با مفاسد اجتماعى، بيش از آنكه موجب گسترش امنيت شود كه حق مسلم مردم رنج‌ديده‌ی ايران است، به گسترش روزافزون خشونت و تبهكارى منجر شده است. آيا اعدام‌هاى زياد و افراطى تنها راه مبارزه با مفاسد اجتماعى است؟ چرا آزموده‌ها را مى‌آزماييد؟ آيا كثرت موارد اعدام و اعمال خشونت بر ضد قاچاقچيان مواد مخدر، باعث توقف فعاليت سوداگران مرگ وكاهش سطح اعتياد شده است يا اين بيمارى مهلك و تجارت مرگ همچنان رو به گسترش است؟ اگر هدف شما از بين بردن مفاسد اجتماعى است، چرا به علل و عوامل نمى‌پردازيد؟ «با كشتن بيمار، بيمارى ريشه‌كن نمى‌شود.» همه صاحبنظران در اين نكته اتفاق نظر دارند كه ناهنجارى‌هاى اجتماعى در درجه اول ريشه در فقر، بيكارى، تبعيض، تحقير، جهل، ناآگاهى و فقدان آموزش دارد. به علاوه در جوامعى كه محدوديت‌هاى اجتماعى، سياسى و فرهنگى افزونتر و خشونت در آنها سكه رايج است، بيشتر از جوامع آزاد و مداراگر، نطفه‌هاى فساد و شرارت‌ پرورش مى‌يابند.

نيمى از عمر چهار ساله دولت نهم گذشته است، در اين مدت، دولت در اجراى وعده‌ی بهبود اقتصادى و گسترش عدالت، موفق نبوده است. دولت نهم در واكنش به بحران‌هاى اقتصادى و اجتماعى، راهبرد اعمال زور و تبليغات و "جشن‌هاى موفقيت" را چاره‌ساز يافته است. از يك سو، با اعمال محدوديت‌هاى روز افزون بر ضد آزادى بيان، اعمال قهر بر ضد مطبوعات و فعالان دانشجويى، زنان، كارگران و ديگر نهادهاى مدنى و از سوى ديگر، با تبليغات وسيع پيرامون طرح امنيت اجتماعى، دستگيرى و زندانى نمودن زنان به واسطه‌ی عدم رعايت بخشنامه‌هاى حجاب، اعدام مجرمين اجتماعى، اعمال روش‌هاى غيرمتعارف و غيرحقوقى براى تعذير و تنبيه خيابانى متهمان و تحقير شخصيت انسانى آنها، كه بر خلاف موازين حقوق اسلامى و مدنى و ميثاق‌هاى بين‌المللى حقوق بشر است، با بحران اقتصادى و نارضايتى مردم مقابله مى‌كند. تنزل سطح امنيت اجتماعى و اخلاقى در دو سال گذشته، اين واقعيت را محرز مى‌سازد كه دولت كنونى در مقايسه با دولت اصلاحات، چه در زمينه‌ی توسعه‌ی اقتصادى و گسترش رفاه و چه در زمينه‌ی تأمين امنيت و گسترش اخلاق در جامعه ناكام بوده است.

ما باور داريم كه "توجيه ابزارها و روش‌هاى غيراخلاقى با اهداف دينى" و اعمال رفتارهاى غيرقانونى با متهمان و مجرمان، با نص قرآن و آموزه‌هاى دينى در تعارض است. ما ضمن درخواست رعايت حقوق مدنى و انسانى همه‌ی متهمان، نسبت به استفاده‌ی ابزارى از دين و ترويج خشونت و نقض حقوق بشر، هشدار مى‌دهيم. روحانيون و مقامات مذهبى بايد بدانند كه در ازاى نقض حقوق مدنى و سياسى، كيان دين و آبروى دينداران تهديد خواهد شد و در سطح بين‌المللى نيز به تبليغ دروغين "خشونت اسلام" دامن خواهد زد. با هر اعدام، موجى از خشونت ميان خانواده، فرزندان و بستگان قربانى، ايجاد خواهد شد. سرريز امواج خشونت، سيل بنيان‌بركنى را ايجاد خواهد كرد كه دير يا زود، بحران‌هاى ديگرى را پديد مى‌آورد. امروز در همه‌ی جهان ماندلا، رهبر جنبش ضدنژادپرستى آفريقاى جنوبى و گاندى رهبر آزاديخواه هند را به دليل پرهيز از خشونت در برابر مخالفان، ستايش مى‌كنند و متأسفانه با انتشار آمار اعدام‌هاى كشور ما و عربستان، "خشونت‌گرايى اسلام" را تبليغ مى‌نمايند. چنين تصويرى از اسلام و ايران، با فرهنگ و پيشينه‌ی ملى و مذهبى ما سازگار نيست.

جنبش مسلمانان مبارز – ۲۷ شهريور ۸۶



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024