چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.09.2007, 10:03

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا:


ايسنا: جورج بوش رئيس جمهور آمريکا، تهران و دمشق را متهم کرد در جهت تضعيف دولت عراق کار می‌کنند.

به گزارش پايگاه اينترنتی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا، جورج بوش، رييس جمهور اين کشور روز پنجشنبه در يک سخنرانی درباره‌ی عراق گفت: يک سال قبل افراطيون و شبه نظاميان تحت حمايت ايران در حال قدرت گرفتن و هدف قرار دادن سنی‌ها بودند اما امروز، اين گروه‌ها در حال متلاش شدن هستند و بسياری از رهبران آنها دستگير يا کشته می‌شوند.

وی در بخش ديگری از سخنان با جاه طلب خواندن ايران گفت: موفقيت عراقی آزاد برای امنيت آمريکا حياتی است. يک عراق آزاد القاعده را از پناهگاهی امن محروم خواهد کرد. يک عراق آزاد با جاه‌طلبی‌های مخرب ايران مقابله خواهد کرد.

بوش بدون توجه به وضعيت نيروهای آمريکايی در عراق و بی‌نتيجه بودن اقدامات واشنگتن برای برقراری امنيت و صلح در اين کشور گفت: يک عراق آزاد الگويی برای مردم سراسر خاورميانه خواهد بود. عراق آزاد شريک ما در مبارزه عليه ترور خواهد بود و اين ما را در خانه امن‌تر خواهد کرد.

رييس جمهور آمريکا که چند ماهی بيشتر تا پايان رياست جمهوری‌اش باقی نمانده است با متهم کردن ايران به دنبال کردن برنامه هسته‌يی افزود: اگر ما از عراق خارج شويم، افراطيون از همه‌ی گراريش‌ها جسورتر خواهند شد القاعده می‌تواند بار ديگر نيروهای جديدی را به کار گيرد و ايران از اين ناآرامی سود خواهد برد و در تلاش‌هايش برای رسيدن به تسليحات هسته‌يی و تسلط بر منطقه ترغيب خواهد شد.

بوش ادامه داد: از هر حزب سياسی که هستيم يا هر موضعی درباره‌ی عراق داريم، ما بايد بتوانيم توافق کنيم که آمريکا در جلوگيری از ناآرامی و اميدبخشيدن به خاورميانه نفی حياتی دارد.

وی گفت: ما بايد بتوانيم توافق کنيم که بايد القاعده را شکست دهيم، با ايران مقابله کنيم، به دولت افغانستان کمک کنيم، برای صلح در سرزمين مقدس تلاش کنيم و نيروی نظامی‌مان را تقويت کنيم تا بتوانيم در تقلا عليه تروريست‌ها و افراط گرايان موفق شويم.

رييس جمهور آمريکا خطاب به «همسايگان عراق که به دنبال صلح هستند» گفت: افراطيون طرفدار خشونت که عراق را هدف می‌گيرد، شما را هم هدف می‌گيرند بهترين راه برای حفظ منافع‌تان و حفاظت از ملت‌های‌تان ايستادن در کنار ملت عراق است. اين به معنای آن است که از اهرم اقتصادی و ديپلماتيک برای تقويت دولت بغداد استفاده کنيم.

وی با متهم کردن تهران و دمشق به تلاش برای تضعيف دولت عراق افزود: اين به معنای آن است که تلاش‌های ايران و سوريه برای تضعيف اين دولت بايد پايان يابد.


رييس پارلمان عراق:
ما هرگز لقمه‌ی آماده و شکاری آسان برای همسايگان نيستيم!

محمود المشهدانی رييس پارلمان عراق، در گفت‌وگو با تلويزيون دولتی اين کشور، از همسايگان عراق خواست تا به دخالت در امور داخلی عراق پايان داده و به جای اذيت و آزارهای مستقيم و غير مستقيم، به عراقی‌ها جهت تحقق آشتی ملی در کشورشان کمک کنند.

وی در اين سخنان که به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان ايراد کرد، خطاب به همسايگان عراق گفت: عراقی‌ها هرگز لقمه‌ای ‌آماده و يا شکاری آسان برای شما نيستند بلکه به شکل متحد در برابر دشمنانشان خواهند ايستاد.

رييس پارلمان عراق تاکيد کرد: هر کس که فکر می‌کند بی‌ثباتی در عراق کليد تحقق امنيت در کشورش است، دچار توهم شده است.

وی از احزاب سياسی عراق خواست تا به تعهدات اخلاقی و ملی‌شان در قبال عراقی‌ها پايبند بوده و راهکارهای مناسبی را جهت خدمت به منافع ملی عراقی‌ها و تحقق آشتی ملی فراگير در اين کشور ارايه دهند.

وی همچنين تصريح کرد: مسووليت افزايش فضاهای مناسب و جلوگيری از تنش‌های طايفه‌يی وظيفه‌ای است که بر گردن تمامی رهبران شيعه و سنی نهاده شده و نقش علمای دينی، روحانيون و خطاب مساجد نيز در اين زمينه ضروری است.

المشهدانی ادامه داد: سرنوشت و آينده‌ی مشترک ما ايجاب می‌کند که همگی در کنار هم برای متوقف ساختن خشونت‌ها در عراق ، تحکيم وحدت ملی عراقی‌ها، تحقق امنيت و ساخت کشوری دموکراتيک تلاش کنيم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024