چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 16.09.2007, 9:27


وزيران امور خارجه کشورهای عضو گروه موسوم به ۱+۵ روز ششم مهر تشکيل جلسه خواهند داد تا درباره احتمال اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران رايزنی کنند.
به نوشته روزنامه نيويورک ‌تايمز، آمريکا، فرانسه و انگليس در نشست آتی با يکديگر می‌کوشند روسيه، چين و آلمان را به پذيرش از تحريم‌های جدی‌تری از سوی شورای امنيت عليه ايران ترغيب کنند.


نشست معاونان در روز ۲۱ سپتامبر

وزارت امورخارجه آمريکا هفته گذشته اعلام کرد روز ۲۱ سپتامبر(۳۰ شهريور) نيز نشستی در سطح معاونان وزرای امورخارجه کشورهای ۱+۵ در واشنگتن برگزار خواهد شد که "نيکلاس برنز"، معاون رايس ميزبانی آن را برعهده خواهد داشت.

خبرگزاری رويتر به نقل از شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گزارش داد: انتظار می‌رود نشست پنج عضو دايم شورای امنيت متشکل از آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه و چين به همراه آلمان «بيشتر بر مذاکره درباره‌ی اينکه قطعنامه‌ی جديد عليه ايران چه تحريم‌هايی را شامل خواهد شد» متمرکز شود.

بحث در دولت بوش بر سر استراتژی ايران

نيويورک تايمز نوشت، در حاليکه در روزهای اخير بحث‌ها بر توان سربازان آمريکايی متمرکز بود، جورج بوش از اين فرصت برای افزايش فشار بر ايران استفاده کرد و در سخنرانی روز پنجشنبه بر لزوم محدود کردن ايران به عنوان دليل اصلی تداوم حضور آمريکا در عراق تاکيد کند.

نيويورک تايمز افزود: لحن و زبان سخنرانی بوش انعکاسی از تداوم کشمکش ميان جناح‌های دولت وی بر سر اين مساله بود که تا چه اندازه تهاجمی بايد با ايران مقابله کرد.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی آمريکا تداوم رويکرد ديپلماتيک را خواستار است در حالی که مقامات دفتر ديک چنی، معاون رييس جمهور آمريکا از ديدگاهی بسيار سرسختانه‌تر حمايت می‌کند. آنها به دنبال منزوی و محدود کردن ايران و نيز بررسی بيشتر اقدام نظامی هستند زبان بوش نشان داد که اين بحث دست کم در حال حاضر می‌تواند به سوی چنی متمايل شود. بوش با توصيف نبرد با ايران به عنوان نبردی برای تفوق در خاورميانه، لحن خود را ستيزه‌جويانه‌تر کرد.

رييس جمهور آمريکا گفت: اگر قرار باشد از عراق خارج شويم، افراطيون جسورتر خواهند شد.

وی افزود: ايران از اين ناآرامی بهره خواهد جست و در تلاش‌هايش برای به دست آوردن تسليحات هسته‌يی و تسلط بر منطقه ترغيب خواهد شد.

نيويورک تايمز ادامه داد: بحث ميان جناح‌ها در دولت به زودی به روش‌های ديگری ادامه خواهد يافت و تصميم درباره‌ی اين مساله را شامل خواهد شد که آيا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران و يا واحدی از آن را به عنوان يک سازمان تروريستی معرفی کند و آن را هدف تحريم های بيشتر مالی قرار دهند يا خير.

تنش‌ها ميان رايس و چنی از مدت‌ها قبل وجود داشته است. اين تنش‌ها در دوره‌ی اول رياست جمهوری بوش و در زمانی آغاز شد که رايس، مشاور امنيت ملی بود و می‌بايست ميان ائتلاف چنی و دونالد رامسفلد، وزير دفاع وقت آمريکا و کالين پاول، وزير امور خارجه‌ی سابق اين کشور ميانجی‌گری می‌کرد. رايس اکنون به عنوان وزير امور خارجه به ديدگاهی ديپلماتيک‌تر که وزارت امور خارجه خواهان آن است روی آورده است. اين ديدگاه لحن صبورانه‌تری را در برخوردهای آمريکا با کل جهان و به ويژه با ايران خواستار است.

به نوشته اين روزنامه، چنی و کارمندان دفترش از آهنگ آهسته‌ی پيشرفت در محدود کردن خواسته‌های هسته‌يی ايران به شدت خشمگين شده‌اند. متحدين چنی همچنان به طور علنی می‌گويند که آمريکا بايد تغيير رژيم ايران را به عنوان يک گزينه‌ی سياسی ارزشمند در نظر بگيرد و به طور محرمانه اين بحث را مطرح کردند که آمريکا بايد اسراييل (رژيم صهيونيستی) را به در نظر گرفتن اقدام نظامی عليه تاسيسات هسته‌يی ايران ترغيب کند.

يک مقام دولتی گفت که رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق، در جلسه‌ی استماع کنگره مبنی بر اينکه گفت‌وگوهای ديپلماتيک با ايران در محدود کردن آنچه وی نفوذ بدخواهانه‌ی ايران در عراق خواند نتيجه‌ی اندکی داشته است، به نگرانی‌ها در دفتر چنی دامن زد. اين امر بحث بر سر سپاه پاسداران را تشديد کرده است.

در حاليکه برخی مقامات کاخ سفيد و برخی اعضای دفتر معاون رييس جمهور برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سپاه اعمال فشار می‌کنند، مقامات دولتی گفتند که مقامات وزارت امور خارجه و خزانه‌داری برای محدودتر کردن اين رويکرد به شکلی که فقط سپاه قدس و يا شرکت‌ها و سازمان‌هايی که روابط مالی با اين گروه دارند را شامل شود اعمال فشار می‌کنند.

اين اقدام مسدود کردن سرمايه‌های مالی و ديگر سرمايه‌های تحت کنترل اين گروه را برای آمريکا تسهيل خواهد کرد.

دولت آمريکا هم‌چنان با اقداماتی ديگر برای بازگرداندن فشار عليه ايران پيش می‌رود. وزارت امور خارجه از مقامات ارشد منبع قدرت ديگر جهانی که به دنبال محدود کردن خواست‌های هسته‌يی ايران هستند خواسته است روز جمعه در واشنگتن گردهم جمع شوند تا در نشستی که نيکلاس برنز، معاون امور سياسی وزير امور خارجه در آن حاضر است برای تحريم‌های جدی‌تر سازمان ملل عليه ايران اعمال فشار کند.

رايس در تاريخ ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) در ديدار با همتايانش از اروپا، روسيه و چين درباره‌ی مساله‌ی اعمال تحريم عليه ايران مذاکره خواهد کرد.

اين روزنامه به نقل از مقامات آمريکا با متهم کردن ايران به دخالت در امور منطقه افزود: به غير از مساله‌ی هسته‌ای، ايران به منبع فزاينده دردسر برای دولت بوش تبديل شده است و به ناآرامی‌هايی را در عراق، افغانستان، لبنان و غيره دامن می‌زند.

دولت آمريکا در گزارش کنگره که روز جمعه منتشر شد ايران را به ارايه‌ی سلاح، پول و آموزش به شبيه نظاميان در عراق متهم کرد.

نيروی نظامی آمريکا در عراق چندين مقام ايرانی را که به اتهام مشارکت در کمک به شبه نظاميان دستگير کرده، در بازداشت دارد. دولت ايران چنين اتهاماتی را تکذيب کرده است.

بر اساس اين گزارش، آمريکا، فرانسه و انگليس در نشست آتی با يکديگر می‌کوشند روسيه، چين و آلمان را به پذيرش سری جدی‌تری از تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران ترغيب کنند.

هدف از اين تحريم‌ها واداشتن ايران به تعليق غنی‌سازی اورانيوم است. تلاش‌های بين‌المللی برای محدود کردن خواسته‌های هسته‌يی ايران با درگيری آمريکا با ايران در عراق پيچيده‌تر شده است. مساله‌ی ديگر توافق حاصل شده ميان ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با ايران برای پاسخ‌گويی به پرسش‌های درباره‌ی فعاليت‌های هسته‌يی گذشته‌ی اين کشور است.


نخست وزير فرانسه در راه مسکو

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه اين کشور گزارش داد:‌ نخست وزير فرانسه هفته آينده به مسکو و واشنگتن سفر خواهد کرد تا درباره تشديد تحريم‌ها عليه ايران گفت‌وگو کند.

در ادامه اين گزارش آمده است: گفت‌وگوها با روسيه و آمريکا به قطعنامه جديد پيشنهادی شورای امنيت سازمان ملل برای تنبيه ايران که از پيروی درخواست جامعه بين‌المللی برای توقف برنامه‌ی هسته‌يی‌اش خودداری کرده است، معطوف خواهد بود.

فردريک دزانيو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: ما ترجيح می‌دهيم فشار بين‌المللی را افزايش دهيم تا ايران فعاليت‌های حساس هسته‌يی‌اش را متوقف کند.

برنار کوشنه، نخست‌وزير فرانسه اين هفته به روسيه و آمريکا سفر خواهد کرد. پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل (انگليس، چين، فرانسه، روسيه و آمريکا) به علاوه آلمان قرار است در ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهريور) در واشنگتن گردهم آيند تا درباره قطعنامه جديد تحريم‌ها عليه ايران گفت‌وگو کنند.

آلمان روز جمعه گزارش شبکه تلويزيونی فاکس نيوز مبنی بر اينکه آلمان از پنج عضو دايمی شورای امنيت جدا شده و قصد دارد تحريم‌های بعدی را به تعويق بيندازد تا توافقنامه بين ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی فرصتی برای تاثيرگذاری داشته باشد، تکذيب کرد.


سولانا و روحانی در بروکسل ديدار می‌کنند

خاوير سولانا تاکيد کرد: تلاش‌ها برای دستيابی به راه‌حلی جهت حل‌وفصل پرونده هسته‌يی ايران همچنان ادامه دارد و ما برای حل بحران هسته‌يی ايران از طريق گفت‌وگو تلاش می‌کنيم.

خاوير سولانا، مسوول سياست خارجه و امنيت اتحاديه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه‌ی عربستانی عکاظ بيان داشت که ديدار قريب‌الوقوع وی با حسن روحانی، عضو شورای عالی امنيت ملی ايران نيز برای همين منظور و شناخت موضع‌ ايران در قبال همکاری با جامعه‌ی بين‌المللی است تا تحريم‌های جديدی عليه تهران اعمال نشود.

وی در ادامه افزود: اين ديدار در زمان مهمی که قبل از برپايی نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک است، خواهد بود. نشست نيويورک روز دوشنبه مصادف با ۲۴ سبتامبر است. روحانی نيز پنجشنبه ۲۰ سپتامبر عازم بروکسل خواهد شد و مورد استقبال سولانا قرار خواهد گرفت.


البرداعی طرفدار گفت‌وگوست

اين در حالی است که محمد البرادعی از جامعه‌ی بين‌المللی خواست به گفت‌وگو ايران بر سر برنامه‌ی هسته‌يی‌اش ادامه دهد.

محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری شينهوا و شبکه‌ی خبری سی. سی. تی. وی گفت که همچنان معتقد است که برای انجام مذاکرات درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران فضا وجود دارد.

وی افزود: به وضوح می‌گويم که صرف تحريم‌ها به تنهايی اين مساله را حل نخواهد کرد.

البرادعی گفت:‌ ما همچنان به ترغيب ايران به همکاری و ايجاد شرايط مذاکرات ادامه خواهيم داد.

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی افزود که جمهوری دموکراتيک خلق کره مثال خوبی از انجام مذاکرات است.

وی اظهار کرد که پس از گفت‌وگوهای شش جانبه که در آن چين نقش بسيار مهمی را ايفاد کرد «نتايج مثبتی» به بار آمده است. اين ديپلمات مصری گفت که چين «شريک ارزشمندی» برای آژانس بين المللی انرژی اتمی است.

البرادعی از ايران خواست که به قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل که از تهران می‌خواهد به سرعت غنی‌سازی اورانيوم را تعليق کند توجه کند.

وی گفت: ما هنوز در موقعيتی نيستيم که اعلام کنيم برنامه‌ی ايران منحصرا دارای اهداف صلح‌آميز است. اما در حال پيشرفت به سوی جلو هستيم.

مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين اظهار کرد که اگر ايران به طور کامل همکاری کند «در موقعيت بسيار بهتری قرار خواهيم گرفت.»

وی افزود: ما شاهد هيچگونه تاسيسات هسته‌يی اعلام نشده‌ی در حال فعاليت نبوده‌ايم، ما مدرک ملموسی مبنی بر اينکه برنامه‌ی ايران تسليحاتی بوده است، مشاهده نکرده‌ايم.


منبع گزارش‌ها: ايسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024