شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.09.2007, 17:54



ایسنا: رويتر به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آلمان گزارش داد: اگر ايران با سازمان ملل همکاری کند، لزومی به انجام گفت‌وگوها درباره‌ی دور سوم تحريم‌ها عليه ايران نخواهد بود.

خبرگزاری رويتر گزارش داد: آمريکا از شورای امنيت سازمان ملل می‌خواهد به دليل اينکه ايران از فعاليت‌های غنی سازی خود دست نکشيده است تحريم‌ها عليه اين کشور را گسترش دهد. واشنگتن قصد دارد در ۲۱ سپتامبر نشستی از کشورهای قدرتمند جهان تشکيل دهد تا درباره‌ی تحريم‌های جديد عليه ايران گفت‌وگو کنند.

آلمان و پنج عضو دائم شورای امنيت (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين) در تلاش برای افزايش فشار به ايران هستند تا ايران برنامه‌ی هسته‌يی‌اش را متوقف کرده و همکاری بيشتری با کارشناسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی داشته باشد. اما ديپلمات‌ها به رويتر گفته‌اند که آلمان اکنون می‌خواهد تلاش برای اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران را به تاخير بيندازد تا به توافقنامه‌ی ايران و آژانس (برای شفافيت برنامه‌ی هسته‌ای ايران) فرصتی بدهد.

مارتين يگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در يک کنفرانس خبری گفت: آلمان در صورت لزوم آماده است اقدامات لازم عليه ايران را اتخاذ کند.

وی افزود که با اين وجود فعاليت‌های ديپلماتيک آلمان در زمينه‌ی مساله‌ی ايران به گفت‌وگو با پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل محدود نخواهد بود.

يگر گفت: ما به عنوان عضو آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با سوالات پاسخ داده نشده و دادن فرصتی به ايران برای تجديد اعتماد از دست رفته‌ی جامعه بين‌المللی در برنامه‌ی هسته‌يی‌اش سروکار داريم. اگر ايران برای اين کار آماده باشد فکر می‌کنم می‌توانيم از مناقشات درباره‌ی تحريم‌ها در آينده خودداری کنيم.

در ادامه اين گزارش به نقل از ديپلمات‌ها آمده است: آلمان می‌خواهد تنظيم پيش‌نويس قطعنامه‌ی تحريم‌ها عليه ايران را تا زمانی که محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌يی گزارش خود را درباره‌ی پيشرفت ايران در ماه نوامبر به اعضای شورای حکام ارايه نکرده است به تعويق بيندازد.

در ادامه اين گزارش آمده است: فرانسه و انگليس برای پيشنهاد اعمال تحريم‌های جديد آماده‌‌اند، اما از اين می‌ترسند که روسيه و چين که حق وتو دارند با تحريم‌های بيشتر عليه ايران مخالفت کنند. به گفته آنها روسيه و چين به شدت مخالف تحريم‌های بيشتر عليه ايران هستند.

به گفته‌ی ديپلمات‌ها در وين تلاش برای اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران تا زمانی که البرادعی گزارش خود را از پيشرفت ايران ارايه نکرده است، به تعويق می‌افتد.

يکی از ديپلمات‌ها گفت که در چند ماه آينده مشخص می‌شود که ايران در زمينه‌ی پاسخگويی به سوالات گذشته پيرامون برنامه‌ی هسته‌يی‌اش جدی است يا خير. اگر خلاف اين ثابت شود مبنای محکمی برای قطعنامه‌ی سوم وجود خواهد آمد.

در پايان اين خبر به نقل از يک ديپلمات عالی‌رتبه‌ی اروپايی آمده است: چه خوشتان بيايد يا نيايد، تا زمانی که "طرح اقدام" ايران و آژانس فرصتی برای موفقيت داشته باشد دستيابی به اتفاق نظر در بين اين پنج کشور برای رجوع به شورای امنيت بسيار دشوار خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024