جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.09.2007, 20:48



ایسنا: واشنگتن پست نوشت: دولت بوش برای جلب حمايت صدور سومين قطعنامه‌ی سازمان ملل عليه ايران را که به اعمال تحريم‌های سرسختانه‌تری عليه تهران می‌پردازد، آغاز کرده است و اين در حالی صورت می‌گيرد که مقامات نظامی و ديپلماتيک آمريکايی در بغداد می‌گویند يکی از بزرگترين مايه‌های شگفتی در عراق، عمق دخالت ايران در اين کشور بوده است.

در اين گزارش آمده است: در جلسه‌ی استماع ژنرال ديويد پترائوس و رايان کروکر، و هشدارهای مقامات عالی‌رتبه‌ی دولتی آمريکا روشن بود که ايران پس زمينه‌ی مباحثات درباره‌ی آينده‌ی عراق است.

کروکر، سفير آمريکا در عراق در گفت‌وگو با دبيران و خبرنگاران واشنگتن پست گفت که تهران اکنون يک استراتژی نسبتا تهاجمی درعراق دارد.

وی افزود افزايش حمايت ايران از شبه نظاميان افراطی در عراق در سال گذشته به تقريبا از هم پاشيدگی عراق منجر شد.

کروکر هم‌چنين گفت تهران در حال حاضر می‌کوشد نيرويی مانند حزب‌الله لبنان را برای پيشبرد منافع بلندمدت‌اش درعراق ايجاد کند.

بر اساس اين گزارش، کروکر گفت که در گفت‌وگوی بعدی با همتای ايرانيش در بغداد اين پيام را به وی خواهد داد که: ما می‌دانيم شما در عراق چه می‌کنيد بايد آن را متوقف کنيد.

سفير آمريکا گفت که تحقيقات آمريکا درباره دامنه‌ی تامين سلاح و آموزش شبه نظاميان از سوی ايران پس از دستگيری دو رهبر شبه نظامی و يک فعال حزب‌الله تقويت شد که همگی به ارتباط با ايران اعتراف کردند.

در ادامه‌ی اين مطلب آمده است: آمريکا در انعکاس ديگری از تنش‌ها ميان دو کشور در تاريخ ۲۱ سپتامبر ميزبان مقامات عالی‌رتبه‌ی روسيه، چين، فرانسه،‌ انگليس و آلمان خواهد بود تا درباره‌ی لحاظ کردن اقدامات تنبيهی بيشتر در قعطنامه‌ی شورای امنيت عليه تصميم بگيرند.

يک ديپلماتيک آشنا با اين بحث گفت: با اين حال تاکنون آمريکا با مقاومت چين، روسيه و آلمان برای اعمال اقدامات جديد عليه ايران روبرو بوده است.

بر اساس اين گزارش نمايندگان غربی، نشست کارشناسان مسايل ايران از اين شش کشور را که هفته‌ی گذشته در برلين برگزار شد غيردوستانه و فاجعه خواندند زيرا آلمان مانع تراشی کرد. در نتيجه آنها اکنون انتظار دارند هر گونه تحريم جديد سازمان ملل فقط اندکی سخت‌تر از قطعنامه‌هايی باشد که در دسامبر و مارس تصويب شد.

محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ايران در بيانيه‌ی گزارش پترائوس – کروکر را رد کرد و گفت که اين گزارش آمريکا را نجات نخواهد داد.

يک ديپلمات عالی‌رتبه ايرانی در گفت‌وگو با واشنگتن پست گفت که آمريکا با مقصر جلوه دادن ايران به دنبال سپر بلای شکست خود می‌گردد.

وی افزود که در عوض دولت بوش بايد به پرسش‌ها درباره‌ی حمايتش از حزب "حیات آزاد کردستان" که رهبرش "رحمان حاجی‌احمدی" ماه گذشته در واشنگتن بوده پاسخ دهد.

در اين گزارش به نقل از مقامات آمريکايی آمده است به دليل نقش ايران در عراق،‌ واشنگتن برای تحريم سپاه قدس آماده می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024