جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.09.2007, 11:22

وزیر خارجه آمریکا:


ايران و سوريه جزئی از بحران عراق هستند

فرمانده نظامی آمريکا در عراق با اشاره به کاهش فعاليت شبکه‌ی القاعده در عراق اعلام کرد، فعاليت عناصر القاعده در عراق به خصوص در شهرهايی چون رمادی و بعقوبه پايان يافته است.

به گزارش شبکه‌ی العربيه، ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده‌ نيروهای آمريکايی در عراق که در کنفرانس خبری مشترکی با رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد سخن می‌گفت، اظهار داشت: به جرات می‌توان گفت که با توجه به سياست‌های اتخاذ شده در عراق فعاليت شبکه‌ی القاعده در اين کشور کاهش يافته است و بعضا در برخی از شهرهای عراق فعاليت اين شبکه به صورت کامل متوقف شده است.

وی تاکيد کرد: بايد بگوييم که اعضای القاعده در عراق در حال حاضر در تلاش گسترده‌ای برای انتقال خشونت و درگيری در اماکن ديگر هستند.

پترائوس گفت: در حال حاضر عناصر القاعده پايگاه نظامی خود در رمادی و بعقوبه را به صورت کامل از دست داده‌اند و نيروهای آمريکايی با همکاری نيروهای عراقی بسياری از عناصر القاعده را دستگير کرده يا به قتل رسانده‌اند که برخی از افراد دستگير شده‌ی القاعده جزو افراد ارشد اين شبکه در عراق می‌باشند.

پترائوس همچنين با تاکيد بر ضرورت برقراری آشتی ملی در عراق ‌گفت: بر هيچ کس پوشيده نيست که ضروری‌ترين چيز ممکن در عراق در حال حاضر همان برقراری آشتی ملی است و ما تلاش می‌کنيم که با اتخاذ سياست‌های حکيمانه اين موضوع را در عراق محقق سازيم.

وی درباره‌ی ارزيابی‌اش از تابستان آينده در عراق گفت: نمی‌توانم در اين موضوع مبالغه کنم و درباره‌ی ارزيابی خود از تابستان آينده در عراق با شما سخن بگويم و بايد بگويم ارزيابی تابستان آينده‌ی عراق کاری آسانی نيست اما وضعيت جاری در اين کشور را طی شش ماه آينده را می‌توان ارزيابی کرد و نتيجه‌ی لازم را از آن گرفت.

وی تاکيد کرد: من نمی‌توانم در اين موضوع پيش بينی کنم که ممکن است اشتباه باشد.

پترائوس هم‌چنين با اعلام اين که گروه‌هايی با حمايت ايران در عراق فعاليت دارند، گفت: ما برخی از اين گروه‌ها را که ايران حمايت می‌کرد، متلاشی ساخته‌ايم از جمله گروه‌هايی که حزب‌الله لبنان در عراق تاسيس و حمايت می‌کرد. ما در حال حاضر با چنين وضعيتی رو به رو هستيم و بايد بگويم بايد در انتظار هر نوع واقعه‌ای باشيم.

فرمانده نظامی آمريکا همچنين افزود: در حال حاضر روند سياسی در عراق مسير درست خود را طی می‌کند اما با اين حال نمی‌توانم در مورد آينده‌ی اين کشور و يا موضوع فرا رسيدن زمان کاهش نيروهای آمريکايی در عراق پيش‌بينی يا سخنی بگويم.

سفير آمريکا در عراق نيز در اين کنفرانس خبری با اشاره به فعاليت‌های گسترده‌ی القاعده در اين کشور گفت: نمی‌توان ارتباط موجود ميان عناصر القاعده در عراق با عناصر القاعده در افغانستان را انکار کرد.

وی هم‌چنين درباره‌ی برقراری آشتی ملی و سياسی در عراق ‌گفت: برقراری اين روند در عراق کار بسيار سختی خواهد بود به خصوص آن که بسياری از احزاب عراقی به مدت سال‌ها تحت اداره‌ی حزب بعث بوده‌اند و اين حزب به رياست صدام تلاش‌های گسترده‌ای را برای از ميان بردن هويت و ماهيت بسياری از احزاب عراقی انجام داده است.

کروکر گفت: متحد ساختن عراق مسير دردناک و طولانی را طی خواهد کرد، اما ما همچنان با در نظر گرفتن اين واقعيت تلخ نشانه‌هايی از عراقی‌ها در زمينه‌ی اراده و عزم آن‌ها می‌بينيم.

وی گفت: به هر ميزان که محقق ساختن اين روند طولانی و دردناک باشد اما بايد باور کنيم که عراقی‌ها در کنار اراده‌ی قوی که دارند قدرت‌های لازم برای محقق ساختن اين امر را نيز در اختيار دارند.

سفير آمريکا در عراق هم‌چنين گفت: در حال حاضر ما به کمک فرمانده‌ نظامی آمريکا در عراق دست به اقداماتی زده‌ايم که در راس اين اقدامات ارايه‌ی استراتژی و طرح مشترکی برای برقراری روند صحيح اقتصادی و سياسی در عراق است و در اين ارتباط ما بسياری از موضوع‌ها را نيز بررسی و ارزيابی کرده‌ايم.

کروکر تاکيد کرد: ما به دنبال برقراری استراتژی واقعی در عراق هستيم.

کروکر هم‌چنين با اشاره به اخبار انتشار يافته در برخی از خبرگزاری‌های جهان مبنی بر باقی ماندن آمريکا در عراق، گفت: من هرگز نگفته‌ام که آمريکا خواهان آن است که تا ابدالدهر در عراق بماند.

وی افزود: در حال حاضر کشورهای منطقه به خصوص کشورهای همجوار فعاليت‌های گسترده‌ای در چارچوب برقراری امنيت و ثبات در عراق و حمايت روند سياسی جاری در اين کشور انجام داده‌اند و ما در اين زمينه با بسياری از اين کشورها مداوم در تماس و گفت و گو هستيم.

وی افزود: برخی از اين کشورها اقدامات مثبتی در اين زمينه انجام داده‌اند که می‌توان به بازگشايی سفارت و از سرگيری روابط اقتصادی و سياسی کامل با عراق اشاره کرد و از جمله اين کشورها کويت است که در حال حاضر درصدد آن است که توافقنامه‌ی تجاری را با عراق منعقد سازد.

وی افزود: کشورهای همجوار فعاليت‌های چشم‌گيری در زمينه‌ی حمايت از اقتصاد و روند سياسی عراق انجام داده‌اند و می‌توان گفت که اين اقدامات نسبت به سابق چند برابر شده است.

کروکر هم‌چنين با ادعای مجدد نسبت به دخالت‌های ايران و سوريه در امور داخلی عراق، گفت: ايران و سوريه در واقع جزئی از بحران هستند و نمی‌توان از اين دو کشور به عنوان جزئی از راه حل بحران در عراق ياد کرد.


تلاش ايران برای اعمال نفوذ "بدخواهانه" در جنوب عراق

رايان کراکر، سفير آمريکا در عراق، در مصاحبه ای با بی بی سی ايران را به تلاش برای اعمال نفوذ "بدخواهانه" در جنوب عراق از طريق شبه نظاميان تندروی شيعه متهم کرد.

آقای کراکر گفت که برخی از رهبران شبه نظامی بازداشت شده در عراق ابهامی در مورد ارتباط خود با ايران باقی نگذاشته‌اند.

آقای کراکر نيز همين موضعگيری را در گفتگو با جان سيمپسون، گزارشگر بی بی سی، تاييد کرد و گفت که نقش ايران در تضعيف امنيت عراق "کاملا پذيرفته شده است."

سفير آمريکا در بغداد گفت: "ما شاهد يک رشته تلاش های ايران برای اعمال نفوذ بدخواهانه از طريق شبه نظاميان تندرو بوده‌ايم." "و ما از اين موضوع خبر داريم زيرا رهبران برخی از اين سازمان های مخفی را بازداشت کرده‌ايم.... و آنها در مورد ارتباط خود با ايرانی‌ها شکی باقی نگذاشته‌اند."

وی در پاسخ به اين سوال بی بی سی که آمريکا چگونه بايد با تهران برخورد کند، گفت که دولت او ايران را يک "مساله بين‌المللی" می داند که بايد با شيوه های ديپلماتيک به آن رسيدگی کرد مثلا از طريق شورای امنيت سازمان ملل.


ايران يک همسايه دردسرساز برای عراق است

وزير امور خارجه‌ی آمريکا اظهار داشت: برقراری ثبات درعراق روند طولانی مدتی خواهد داشت که با کاهش خشونت‌ها و افزايش نيروهای آ‌مريکايی در اين کشور به اتمام نخواهد رسيد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه‌ی آمريکا گفت: ما در آغاز يک گذار در خاورميانه هستيم. ما درابتدای يک روند طولانی مدت رويارويی با آن چيزی هستيم که رييس‌جمهور مدت‌ها پيش آن را چالشی برای امنيت کشور خواند، چالشی که توسط مکتب افراطی‌گری برخاسته از خاورميانه ايجاد شد.

در حالی که جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا احتمالا فردا (پنج‌شنبه) طرح‌هايش را برای کاهش شمار سربازان کشورش از عراق از تابستان آينده اعلام خواهد کرد، کاندوليزا رايس بيان کرد که ايالات متحده امر برقراری ثبات در عراق را صرفا بهبود اوضاع امنيتی در درون مرزهای اين کشور قلمداد نمی‌کند، بلکه آن را تفويض برخی مسووليت‌ها به شمار کمتری از سربازان آمريکايی می‌داند.

وی برقراری امنيت منطقه‌ای در عراق را با در نظر گرفتن ايران به عنوان همسايه‌ی اين کشور ازجمله اين مسووليت‌ها خواند.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا با اعلام اين که بوش قصد کاهش نيروهای آمريکايی را تا تابستان آينده در عراق دارد گفت: آمريکا معتقد است که برقراری ثبات در عراق صورت نمی‌گيرد مگر آنکه امنيت مرزهای اين کشور افزايش يابد و برای آغاز اين کار نيروها بايد مسووليت‌های ديگری از جمله امنيت مرزی عراق را با توجه به همسايگانش به ويژه ايران بر عهده گيرند.

وی ايران را يک همسايه دردسرساز برای عراق خواند و افزود: اگر نيروهای آمريکا خاک عراق را ترک کنند ايران آمادگی خواهد داشت خلا حاصل شده را پر کند. اين خطری است که در حال حاضر وجود دارد.‌ آنچه که ما حاضريم انجام ‌دهيم اين است که منافع امنيتی را که در حال ايجاد آن هستيم تکميل کنيم، شرايطی را ايجاد کنيم که دولت عراق و مقامات محلی بتوانند حضور سياسی پيدا کنند (کاری که در الانبار در حال انجام گرفتن است) تا آن گاه بتوانند در کنار متحدانی که به جنگ با تروريسم مشغولند در داخل عراق در برابر تروريسم و خشونت‌های ايران مقاومت کنند.

سخنان رايس دو روز پس از سخنان ديويد پترائوس، فرمانده ارشد نيروهای آمريکا در عراق و رايان کروکر، نماينده اين کشور در عراق بيان شد.

سخنان اين دو ظاهرا تنها مواضع قانونگذاران آمريکا را شديدتر کرد. محافظه کاران جمهوری خواه می‌گويند سرانجام در حال به دست آوردن پيشرفت‌هايی در عراق هستند و به زمان بيشتری نياز است، در حالی که دموکرات‌ها می‌گويند عدم وجود يک توافقنامه سياسی در بغداد به اين مفهوم است که استراتژی آمريکا شکست خورده است.

خبرگزاری رويتر نيز به نقل از وزير خارجه آمريکا گزارش داد: آمريکا خواهان اين است که تماميت ارضی عراق حفظ شود.


استقرار نيروهای انگليس در مرز ايران و عراق

روزنامه اينديپندنت با اشاره به ادعاهای اخير ديويد پترائوس درباره‌ی دخالت‌های ايران در عراق گزارش داد: در حالی که فرمانده ارشد آمريکا در عراق هشدار داده است که ايران در حال استفاده از خاک عراق برای جنگ با آمريکاست ۳۵۰ نيروی انگليسی پس از خروج از بصره به مرز ايران و عراق فرستاده شده‌اند.

روزنامه اينديپندنت در ادامه نوشت: ايران هشدار داده است که ممکن است در واکنش به حملاتی که از داخل قلمرو عراق عليه اين کشور انجام می‌شود به اقدام نظامی دست بزند. استقرار نيروهای انگليس يک هفته پس از آنکه نيروهای اين کشور شهر بصره را ترک کرده‌اند اتفاق افتاد.

اين عمليات انگليس طبق درخواست آمريکا صورت گرفته است.

جيمز باشال، فرمانده يکی از گروه‌های نيروهای انگليسی گفت: از ما خواسته شده است در مرز ايران و عراق کمک کنيم تا جلوی ورود تسليحات را بگيريم و من مايلم اين کار را انجام دهم. ما می‌دانيم اين تسليحات از چه نقاطی وارد می‌شود و مطمئنم آنچه که بايد انجام گيرد می‌توانيم انجام دهيم. نيروهای آمريکايی فعلا درگير افزايش نيروها در عراق هستند و اين مرز موجب نگرانی آنهاست.

اين روزنامه در ادامه نوشت: اين عمليات به عنوان يک استراتژی با ريسک بالا به حساب می‌آيد که می‌تواند به درگيری با شبه نظاميان عراق بينجامد و علاوه بر آن انتقام ايران را به شکل حمله به نيروهای انگليسی در پايگاه هوايی بصره يا ايجاد خشونت برای کشيدن آنها به بصره به دنبال داشته باشد .

اين حرکت در حالی انجام می‌شود که ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق و رايان کروکر، نماينده اين کشور در عراق شديدترين اتهاماتی را که تاکنون مقامات آمريکايی درباره فعاليت‌های ايران ايراد کرده بودند اخيرا بيان داشتند.

پترائوس گفت ايران از عراق برای جنگ عليه آمريکا استفاده می‌کند و کروکر نيز دولت ايران را به تامين تسليحات کشنده برای دشمنان عراق متهم کرد.

در ادامه اين گزارش آمده است: پترائوس پس از حضور در برابر هيات کنگره آمريکا در روز دوشنبه در گفت‌وگويی به طور تلويحی گفت که بزودی لازم است برای اقدام عليه ايران نه تنها در داخل عراق، بلکه در مرزهای خود اين کشور نيز اجازه بگيرند.

ژنرال موهان الفورايجی، فرمانده عراقی که مسووليت بخش جنوبی عراق را بر عهده دارد گفت که در صورت به وجود آمدن وضعيت اضطراری از درخواست کمک از نيروهای انگليس خودداری نخواهد کرد.

در ادامه اين گزارش آمده است: استقرار نيروهای نظامی انگليس در مرز حکم تخريب سياست را برای آنها دارد. تصميم برگرداندن نيروها به مرز تحت تاثير مناقشات علنی و پرتنش با آمريکا انجام شد. فرماندهان انگليس احساس می‌کنند که نمی‌توانند پس از آنکه از به تاخير انداختن خروج نيروهايشان از بصره خودداری کردند درخواست کمک اخير آمريکا را رد کنند. علاوه بر آن تاکيد دارند که اين عمليات ورود تسليحاتی ايرانی به بصره را متوقف خواهد کرد.

به گفته‌ی فرماندهان نظامی آمريکا تصميم اين کشور برای ساختن پايگاه نظامی در مرز ايران وعراق پس از چهار سال حضور در اين کشور نشان می‌دهد که آنچه تهديد ايران خوانده می‌شود اکنون يکی از نگرانی‌های اصلی آنهاست.


لاريجانی: تروريست‌ها از کشورهای دوست آمريکا می‌آيند

علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به اظهارات مقام‌های آمريکا پاسخ گفت.

لاريجانی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص مشکلات عراق و مذاکره ايران با آمريکا برای کمک به حل اين مشکلات گفت: دو دور مذاکره با آمريکايی‌ها انجام شد و صورت روشنی از حل مساله عراق را توضيح داديم.

وی با بيان اينکه عراق امروز از دو امر اشغال و تروريست‌ها رنج می‌برد، اظهار داشت: اما در گزارش اخير پترائوس به عمد به مساله اشغال توجه نشده بود و می‌خواستند به نوعی توجيه کنند که بايد در دراز مدت در عراق بمانند. در حالی که اين کار اشتباهی است و هر چه بيشتر در آنجا بمانند مشکلات را در عراق را برای خود بيشتر می‌کنند.

وی گفت: اگر امروز آمريکايی‌ها سرزمين عراق را به دولت عراق بسپارند و نگران خلا آن نباشند مردم و دولت رشيد عراق می‌توانند خودشان دولتشان را اداره کنند و احتياجی نيست که کسی نگران آنها باشند.

لاريجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پر کردن خلا قدرت در عراق در صورت خروج اشغالگران از اين کشور گفت: عراق نياز به قيم ندارد.

وی با بيان اينکه عراق از دولت رشيدی برخوردار است و ايران هم سياستش حمايت از دولت عراق است گفت: ما به دنبال لشگرکشی به جايی نبوده و نيستيم. آمريکايی‌ها اشتباهی کردند و حالا فهميده‌اند که اين روش اداره دنيا نيست.

لاريجانی ادامه داد: مسوولين آمريکايی که در عراق هستند می خواهند به گونه‌ای نشان دهند که موفق هستند.اين قابل درک است ولی بايد افرادی فهيم و منصف را به صحنه عراق بفرستيد که دقيقا بدانند که توفيقشان در کجا بوده است وچرا.

لاريجانی در خصوص ادعای آمريکايی‌ها مبنی بر ايجاد يک پايگاه نظامی در عراق در مرز ايران گفت: من فکر نمی کنم که ملت و دولت عراق اجازه دهند که آمريکايی ها در عراق بمانند و نزديک شدن به ايران به ضرر خودشان است.

وی با بيان اينکه آنچه مهم است موضع دولت عراق است و آنها به صراحت به ما گفتند که اجازه ايجاد پايگاه در عراق را نخواهيم داد، ادامه داد: ما اين سياست را معقول و مطابق با صيانت ملت عراق نمی‌دانيم و آنها بايد خودشان تصميم بگيرند و آمريکايی‌ها وقتشان را تلف نکنند.

لاريجانی با اشاره به گزاش اخير کروکر، سفير آمريکا در عراق گفت: اين گزارش بازيگران ماهری داشت و نمايشنامه خوبی را تنظيم کردند. در صحنه عراق يک تفاهم سياسی رخ داده است و آنچه در عراق رخ داده است در نتيجه‌ی زحمات دولت عراق عقلانيت در اداره کشور، بلوغ سياسی، مرجعيت شيعه و احزاب سياسی آن کشور بوده است نه بخاطر مستقر کردن ۲۰ هزار نيروی تازه نفس.

لاريجانی با اشاره به گزارش پترائوس و کروکر خاطر نشان کرد: گفته بودند که اگر عراق را خالی کنيم به نفع ايران است اما می‌گوييم هر چه بيشتر بمانيد بيشتر به نفع ما است و مردم عراق شما را بيشتر می‌شناسند.

خبرنگار ديگری از لاريجانی در خصوص اتهامات آمريکا مبنی بر دخالت ايران در عراق و دستگيری چند تن از نيروهای سپاه پاسداران در عراق پرسيد که در پاسخ لاريجانی تاکيد کرد: آمريکايی ها برای اينکه اشتباه خود را در عراق توجيه کنند فرار به جلو می کنند. اخيرا اعلام کرده اند که ۵۰ نفر را که مرتبط با سپاه پاسداران هستند دستگير کرده‌اند چند بار بگوييم اسم چند نفر از آنها را بگوييد.

وی افزود: به عنوان يک مقام رسمی از آمريکايی‌ها می‌خواهم که اسم دو تن از اعضای سپاه را بگويند اينها مشکلاتی است که بايد بپذيرند. بايد بدانند که اشغال غلط بوده و جلوی ضرر را از هر جا که بگيرند سود است.

سوال ديگر خبرنگار ايسنا در مورد انفجار لوله‌های نفتی در مرزهای غربی ايران بود که لاريجانی در پاسخ گفت: انفجارهای مربوط به خارج از مرزهای ما بود. اين تحرکات بسيار کوچک است و بی خود تلاش می‌کنند؛ ما به همه چيز مسلط هستيم. برخی گروه‌ها بايد بدانند که اشتباه می‌کنند و کسانی که آنها را هول می‌دهند دارند با آنها قمار می‌کنند.


معلوم نيست دور بعدی مذاکرات چه زمانی برگزار می‌شود

يک مقام مسوول در مورد دور آتی مذاکرات ايران و آمريکا بر سر موضوع عراق گفت: فعلا گزارش پترائوس و کروکر و الفاظی که به کار برده همه چيز را به هم زده و معلوم نيست که دور بعدی مذاکرات چه زمانی برگزار می‌شود.

اين مقام مسوول در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی ‌-‌ خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به گزارش اخير ارايه شده به کنگره آمريکا در مورد عراق گفت: الفاظی که در اين گزارش به کار برده شده الفاظ جالبی نيست و تقريبا همه چيز را تحت تاثير قرار داده و امروز همه نگاه‌ها به سمت اين گزارش است.

وی افزود: تصميماتی که کنگره آمريکا می‌گيرد در مورد دور بعدی مذاکرات تعيين کننده است.

اين مقام مسوول در پاسخ به اين سوال که آيا ايران با توجه به اعلام نظر کنگره برای حضور در دور چهارم مذاکرات تصميم می گيرد يا خير تصريح کرد: ايران تاکنون هيچگاه برای مذاکره با آمريکا بر سر موضوع عراق مخالفت نکرده است و همواره به درخواست طرف ايرانی برای اين مذاکرات که منجر به برقراری امنيت عراق شده است پاسخ مثبت داده است.

وی افزود: ديدارها و گفت‌وگوهايی که با دشمنان خودمان در عراق داشتيم بيشتر در اين راستا بوده و اين سياست ادامه دارد اما متناسب با تحولات در مورد دور چهارم مذاکرات تصميم گيری می‌شود.

اين مقام مسوول در ادامه در مورد نتايج نشست اجلاس همسايگان عراق که اخيرا مدت دو روز در بغداد برگزار شده بود اظهار داشت: سه مطلب در اين اجلاس مورد بحث قرار گرفت که يکی از آنها ايجاد دبيرخانه ثابت اين اجلاس بود که احتمالا در بغداد ايجاد می‌شود و نيز بررسی نتايج سه کميسيون تشکيل شده در استانبول، دمشق و عمان در مورد انرژی، امنيت و پناهندگان عراقی بوده است.

به گفته‌ی وی بحث بر سر اجلاس آتی وزرای خارجه همسايگان عراق در استانبول از ديگر مباحث مطروحه بوده که به احتمال زياد در ماه آينده ميلادی و پس از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

اين مقام مسوول همچنين در خصوص اظهارات اخير نوری المالکی در ديدار با محمدرضا باقری، معاون عربی – آفريقايی وزارت خارجه مبنی بر آزادی ۱۰۰ تن از زندانيان ايرانی که در زندانهای عراق به سر می‌برند تا پايان ماه مبارک رمضان خاطر نشان کرد: اين زندانی‌ها شامل زندانيان زواری بودند که به صورت غيرمجاز وارد عراق شدند و کلا با بحث هفت ديپلمات ايرانی موجود در زندان‌های تحت نظارت آمريکا متفاوت است.

وی افزود: فعلا بحث آزادی اين هفت ديپلمات مطرح نيست حتی خانواده‌های اين خانواده ها نيز به رغم قول مساعد آمريکايی ها برای ديدار با آنها پس از سه هفته موفق به انجام اين ديدار نشده‌اند.



منابع گزارش: ايسنا، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024