جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.09.2007, 10:06


ايسنا: اوپک توافق کرد که برای نخستين بار در يک‌سال اخير ميزان توليد خود را با هدف مقابله با قيمت‌های بالای نفت افزايش دهد.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده نفت اين سازمان که از نفوذ بالايی در اوپک برخوردار است، درنهايت توانست با سياست سکوت خود ديگر اعضا را متقاعد کند که از اول نوامبر (۱۰ آبان) توليد خود را معادل ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزايش دهند!

سقف توليد رسمی برای ۱۰ کشور عضو پايبند به نظام سهميه‌بندی معادل ۲۷.۲ ميليون بشکه در روز خواهد بود که از اول نوامبر اجرايی خواهد شد.

از سوی ديگر، وزير نفت الجزاير در اين نشست به عنوان رييس‌دوره‌ای اوپک انتخاب شد و جايگزين وزير نفت امارات در اين سمت خواهد شد.

وزيران نفت ۱۲ کشور عضو اوپک در حالی برای بررسی سياست‌های توليد اين سازمان درماه‌های آينده در وين گرد هم آمده‌ بودند که بسياری از رسانه‌های جهان اين‌گونه عنوان کرده بودند که خطر قيمت‌های بالای نفت براين نشست سايه‌ افکنده است.

وزيران نفت اوپک روز گذشته در حالی وارد وين شدند که برای مبارزه با قيمت‌های بالای نفت‌خام که به رکورد‌های بی‌سابقه خود نزديک شده است، تحت فشار قرار داشتند.

براساس اين گزارش، نتيجه نشست رسمی روز سه‌شنبه اين‌بار به هيچ وجه از پيش مشخص نبود و درشرايطی که براساس گمانه‌زنی‌ها عربستان به‌دنبال ترغيب ديگر اعضا به افزايش توليد بود، گمانه‌زنی از نتيجه نشست تا دقايق پايانی ادامه داشت.

اين در حالی است که بسياری معتقدند دليل طولانی شدن بحث اوپک در خصوص سياست‌های توليد در نشست روز گذشته اين بود که قيمت‌های بالای نفت در مرز رسيدن به سطح بی‌سابقه ۸۰ دلار بسياری از توجه‌ها را به خود معطوف کرده بود و اين مساله به باری اضافه بر دوش اوپک تبديل شده بود.

در اين ميان توليدکنندگان اوپک از سوی مصرف‌کنندگان برای پايين‌آوردن قيمت‌ها تحت فشار قرار داشتند، ولی از اين موضوع نيز آگاه بودند که چشم‌انداز ميزان تقاضای آينده مبهم است و روند رشد اقتصادی کشورها با علامت سوال روبه‌روست. در سال ۱۹۹۷ سازمان اوپک توليد خود را افزايش داد ، اما بعد‌ها با تداوم بحران‌های مالی در آسيا قيمت نفت به سطح بشکه‌ای ۱۰ دلار کاهش يافت.

وزيران نفت کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در بيانيه پايانی اين نشست دلايل تصميم خود را برای موافقت با افزايش ۵۰۰ هزار بشکه‌يی توليد از ماه نوامبر مطرح کردند.

در اين بيانيه آمده است: کنفرانس وزيران اوپک در اين نشست به بررسی گزارش دبير کل اين سازمان، گزارش کميسيون اقتصادی و همچنين گزارش کميته نظارتی وزيران به رياست ايران و همچنين بسياری از مسائل اصولی ديگر پرداخت، و همچنين درخصوص مسايل اخير در مرتبط با موضوع انرژی پرداخت و کشورهای عضو بر پايبندی جدی خود برای همکاری با جامعه جهانی برای دستيابی به ثبات و امنيت بازار تاکيد کردند.

کنگره وزيران همچنين به بررسی شرايط فعلی بازار نفت پرداخت و بار ديگر مشاهده شد که اقدامات اوپک برای افزايش توليد نفت در سال‌های اخير باعث ايجاد ذخاير کافی نفت‌خام شده است؛ هرچند از سوی ديگر، تداوم مشکلات در بازار فراورده‌های نفتی آمريکا همچنان بر قيمت‌ها تاثيرگذار خواهد بود.

وزيران اوپک در ادامه به بررسی تحولات اخير بازار و تاثيرات آن بر ميزان ذخاير پرداختند و همچنين با توجه به در پيش بودن فصل زمستان و ضرورت تامين نفت‌کافی برای بازار تصميم گرفتند که حجم عرضه نفت به بازار از سوی ۱۰ کشور پايبند به نظام سهميه بندی اين سازمان (به استثنای عراق و انگولا) معادل ۵۰۰ هزار بشکه در روز از ابتدای ماه نوامبر (۱۰ آبان) افزايش پيداکند.

همچنين با اشاره به اهميت حفظ ثبات بازار، اعضای اوپک بار ديگر بر تعهد خود به تامين نفت‌کافی برای بازارهای نفت در تمام زمان‌ها و تامين ظرفيت مازاد توليد کافی برای تضمين قيمت‌عادلانه نفت برای توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان تاکيد کردند.

همچنين اعضای اوپک اعلام آمادگی کرده‌اند که نسبت به هرگونه تحول جديد که ثبات بازار نفت را بر هم بريزد و منافع فعالان بازار نفت را برهم زند واکنش نشان دهند، علاوه بر اين‌که اعضای اوپک با دقت شرايط بازار را زير نظر خواهند داشت، سازمان موافقت کرد که نشست فوق‌العاده بعدی خود را پنجم دسامبر (۱۴ آذر) در امارات برگزار کند.

همچنين کنفرانس وزيران دکتر شکيب خليل ـ وزير انرژی الجزاير ـ را به مدت يک سال به عنوان رييس ‌دوره‌يی اوپک انتخاب کرد که وی از اول ژانويه ۲۰۰۸ به اين سمت منصوب می‌شود و همچنين وزير نفت آنگولا نيز در اين مدت جانشين رييس اوپک خواهد بود.

از سوی ديگر، اعضای اوپک دکتر فلاح الاماری ـ رييس‌هيات عامل عراق در اوپک ـ را به سمت رييس هيات عامل اوپک برای سال ۲۰۰۸ برگزيدند که جانشين کاظم‌پور اردبيلی از ايران در اين سمت خواهد شد.

همچنين مقرر شد نشست بعدی عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز چهارشنبه پنجم مارس ۲۰۰۸ در وين برگزار خواهد شد.

بر اساس مصوبه روز گذشته نشست فوق‌العاده بعدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنجم دسامبر ۲۰۰۷ (۱۴ آذرماه) در امارات برگزار خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024