سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.09.2007, 20:43


خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)
متن کامل اظهارات محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره اجرای پادمانها در ايران در نشست فصلی شورای حکام به شرح زير است:

«گزارشی که در برابر شماست به روز شده‌ی اطلاعات مربوط به اجرای پادمان‌های آژانس در جمهوری اسلامی ايران است. اين گزارش چهار نکته مهم دارد.

اول، آژانس قادر بوده است عدم انحراف مواد هسته‌يی اعلام شده در ايران را تاييد کند. ايران به ارايه دسترسی و ارايه گزارشات لازم برای قادر ساختن راستی آزمايی آژانس در اين زمينه ادامه داده است.

دوم، ايران اطلاعات بيشتر و دسترسی لازم برای حل تعدادی از مسايل باقی مانده را ارايه کرده است. به ويژه سوالات آژانس درباره آزمايشات گذشته پلوتونيوم در ايران به طور رضايت بخشی پاسخ داده شده است و اين مساله حل شده است. سوالات مربوط به وجود و منشا ذرات اورانيوم بسيار غنی شده در تاسيسات نگه‌داری زباله هسته‌يی در کرج نيز حل شده است.

سوم، برخلاف تصميمات شورای امنيت که از ايران می‌خواهند برخی اقدامات اعتمادساز را انجام دهد، اين کشور فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی را تعليق نکرده است و به ساخت و عمليات کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز ادامه می دهد. ايران همچنين به ساخت و ساز راکتور آب سنگين در اراک ادامه می‌دهد. اين باعث تاسف است.

چهارم، به رغم درخواست های مکرر شورا و شورای امنيت از ايران آژانس تاکنون قادر نبوده است برخی وجوه مهم در رابطه با دامنه و ماهيت برنامه‌ی هسته‌يی ايران را راستی آزمايی کند.

اين موقعيت بود که ماشه بحران اعتماد نسبت به ماهيت برنامه‌ی هسته‌يی ايران را کشيد که اين امر به يک سری از اقدامات شورای امنيت سازمان ملل منجر شد. با اين حال در نشستی که من با دکتر لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران داشتم توافق شده که ايران به همراه آژانس برای توسعه طرح کاری به منظور حل همه مسايل راستی آزمايی باقيمانده با آژانس همکاری کند. نسخه‌ای از طرح کار حاصل شده ميان ايران و دبيرخانه به گزارش من پيوست شده است.

اين اولين بار است که ايران با طرحی برای پاسخگويی به همه مسايل باقی مانده با جدول زمانی تعريف شده‌ای موافقت کرده و بنابراين گامی مهم در مسيری صحيح است.

طبيعتا کليد محک زدن تعهد ايران، اراده‌اش برای اجرای کامل و به موقع اين طرح کاری خواهد بود. اين مستلزم همکاری فعال ايران و تعهدش به اقدامات شفاف سازی است که برای بازسازی سابقه برنامه‌ی هسته‌يی ايران لازم است - اقداماتی که در پروتکل الحاقی و فراتر از آن لحاظ شده و شامل دسترسی به اماکن، اسناد و افراد و نيز پاسخ هايی به همه سوالاتی است که ممکن است آژانس در راستای رسيدن به نتيجه‌ی فنی در خصوص مساله‌ای خاص نياز داشته باشد. حل مسايل راستی آزمايی باقی مانده در دو يا سه ماه آينده، پس از بن‌بستی طولانی، راهی دراز را به سوی ايجاد اعتماد جامعه بين المللی نسبت به ماهيت صلح‌آميز برنامه‌ی هسته‌يی گذشته ايران طی خواهد کرد.

اما همچنين اين مساله اهميت دارد که ايران قطعا لازم است به اعتمادسازی نسبت به دامنه و ماهيت برنامه‌ی هسته‌يی کنونی‌اش از جمله ارايه دسترسی دوباره آژانس به اطلاعات مربوط به تحقيقات در خصوص سانتريفيوژ پيشرفته ادامه دهد برای رسيدن به اين هدف و با توجه به تاريخ خاص برنامه‌ی هسته‌يی ايران برای ايران ضروری است که پروتکل الحاقی را همانطور که شورای امنيت و شورای حکام درخواست کرده‌اند تصويب و به اجرا گذارد. اين امر آژانس را قادر خواهد ساخت نه تنها درباره مواد هسته‌يی اعلام شده بلکه در خصوص نبود مواد و فعاليت‌های هسته‌يی اعلام نشده در ايران تضمين‌هايی را ارايه دهد.

و آخر اينکه من همچنان اميدوارم که به زودی شرايطی برای ممکن ساختن ازسرگيری مذاکرات ميان ايران و همه طرفهای مربوطه ايجاد شود. من همچنان باور دارم که راه حل با دوام فقط از طريق مذاکره می تواند حاصل شود – راه حلی که سطح لازم از تضمين را در اختيار جامعه بين المللی قرار دهد و ايران را قادر سازد از حقوقش تحت ان. پی. تی بهره‌مند شود. در راستای رسيدن به اين هدف تکرار می‌کنم که "تايم اوت دو سويه" همه فعاليت‌های مربوط به غنی سازی و تحريم‌ها می‌تواند فضای تنفسی را برای ازسرگيری مذاکرات فراهم کند. هرچه زودتر از رويارويی و بی‌اعتمادی به سوی گفت‌وگو و اعتماد سازی حرکت کنيم برای ايران و جامعه جهانی بهتر خواهد بود.»

***

بر اساس اين گزارش، ديگر موضوعاتی که در دستور کار نشست شورای حکام قرار دارد شامل فناوری هسته‌يی، امنيت و ايمنی هسته‌يی، راستی آزمايی منع اشاعه هسته‌يی، همکاری فنی و مسايل مديريتی خواهد بود.
البرادعی در پايان نطق آغازين خود در نشست شورای حکام بعد از اشاره به موضوعات مورد بررسی در دستور کار اين نشست گفت: «آژانس همچنان مسووليت‌های حساس و روبه رشدش را در همه حوزه‌های کاريش بر عهده می‌گيرد؛ حمايت شما همچنان کليد موفقيت ماست. »


آسوشيتدپرس:
توافق ايران و آژانس، البرادعی را تحت فشار قرار داده است


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران

آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات‌ها گزارش داد: رويکرد مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی نسبت به ايران به برخی ادعاهای آمريکا منجر شده است مبنی بر اينکه وی از حد اختيار خود فراتر رفته است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از برخی ديپلمات‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گزارش داد: در حال حاضر دلزدگی آمريکا از محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی نسبت به سال ۲۰۰۵ در اوج خود می‌باشد. در آن سال واشنگتن تلاش برای عزل وی را از مقامش در نظر گرفت، چرا که معتقد بود برخورد البرادعی با ايران و تلاش کشورها برای کشاندن پرونده هسته‌يی ايران به شورای امنيت سازمان ملل بيش از حد ملايم است. آمريکا هنگامی که با حمايت کشورهای عضو آژانس از البرادعی مواجه شد از مخالفت علنی با وی خودداری کرد و به اين ترتيب البرادعی برای سومين و آخرين دوره از خدمتش در فوريه سال ۲۰۰۵ انتخاب شد.

در ادامه اين گزارش به نقل از ديپلمات‌هايی که خواستند نامشان فاش نشود آمده است: اما ناخرسندی آمريکا از البرادعی که اولين بار هنگام مخالفت اين ديپلمات مصری با اتهامات آمريکا مبنی بر اينکه عراق صاحب تسليحات کشتار جمعی است شکل گرفت، امسال نيز برانگيخته شد. البرادعی ابتدا عنوان کرد که برای توقف برنامه‌ی غنی‌سازی هسته‌يی ايران (يکی از درخواست‌های کليدی واشنگتن) خيلی دير شده است که اين امر اعتراضات رسمی آمريکا را برانگيخت. آژانس در ماه ژوييه با صحبت درباره توافقنامه‌ای که ايران را ملزم به پاسخگويی به سوالات درباره فعاليت‌های هسته‌يی گذشته ايران می‌کرد موجب ناخشنودی بيشتر آمريکا شد.

در گزارش آژانس درباره ايران که امروز در نشست حکام شورای آژانس مورد بحث قرار گرفت همکاری ايران تحت اين توافقنامه گام مهمی به جلو اعلام شد. اما آمريکا همچنان به تهديدات خود ادامه داده و بر اين عقيده است که ايران با سوء‌ استفاده از اين طرح قصد دارد توجهات را از عدم پيروی‌اش از درخواست شورای عالی امنيت سازمان ملل منحرف کنند.

بر اساس اين گزارش در حالی که ديپلمات‌ها می‌گويند واشنگتن و اکثر اعضای کشورهای غربی عضو شورای حکام بر اين عقيده‌اند که البرادعی با انجام اين توافق با ايران بدون مشورت با شورای حکام از حد اختيار خود فراتر رفته است اما واشنگتن و ساير کشورهايی که خواستار تحريم‌های جديد عليه ايران هستند به طور علنی از شدت انتقادات اوليه خود از اين توافقنامه کاسته‌اند.

اين خبرگزاری در ادامه به نقل از يک ديپلمات گزارش داد: مخالفت با اين امر می‌تواند اين برداشت را به دنبال داشته باشد که آمريکا، فرانسه و انگليس، حاميان اصلی تحريم‌های جديد سازمان ملل عليه ايران علاقه‌ای به حل مساله‌ ندارند.

در ادامه اين گزارش آمده است: آمريکا تلاش کرده است مخالفت‌ها را کم اهميت جلوه دهد. گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت که کشورش تلاش‌های آژانس برای کسب اطلاعات از آمريکا را تحسين و از آن حمايت می‌کند.

وی در عين حال گفت که ايران بايد غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند.

هنگامی که درباره موضع آمريکا در برابر البرادعی سوال شد، سوزان دومان، سخنگوی شولتی گفت: آمريکا احترام زيادی برای آژانس و مديرکل آن قائل است.

در ادامه اين گزارش آمده است: البرادعی خود دست به دفاع از اين مساله زده است. وی روز جمعه از کسانی انتقاد کرد که از طرح همکاری ايران و آژانس بدون اينکه فرصتی به آن بدهند انتقاد می‌کنند. وی همچنين نسبت به لفاظی‌های جنگ طلبانه عليه ايران که يادآور قبل از جنگ عراق است هشدار داد. اما ديويد آلبرايت، يکی از بازرسان سابق آژانس گفت که به خاطر حساسيت سياسی اين مساله بايد با شورای حکام مشورت می‌شد.

وی گفت: به نظر من اعتراض آمريکا بيشتر به اين است که البرادعی سعی دارد از آژانس برای انجام ديپلماسی بين‌المللی استفاده کند. اين در حوزه‌ی اختيارات او نمی‌گنجد.

آلبرايت با اعلام اينکه طرح همکاری ايران و آژانس نقص‌هايی دارد گفت که البرادعی با استقبال از آن سعی دارد جلوی يک درگيری نظامی با ايران را بگيرد.

در ادامه اين گزارش به نقل از ديپلمات‌های آژانس آمده است: به خاطر فشارهای موجود البرادعی موافقت کرده است در نشست شورای حکام بر لزوم توقف فعاليت‌های غنی سازی ايران تاکيد کند.



"البرادعی از حد اختيارات خود فراتر رفته است"


خبرگزاری فرانسه نيز پيش از نشست شورا گزارش داد: مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در نشست امروز شورای حکام آژانس انتقادات آمريکا را ناديده گرفت و از کشورهای نگران درخواست خواهد کرد که صبر کنند.

در ادامه‌ی اين گزارش آمده است: در جلسه‌ی امروز، آژانس به گزارش البرادعی می‌پردازد که از جدول زمانی توافق‌شده بين ايران و آژانس حمايت می‌کند. رويکرد البرادعی مورد انتقاد قرار گرفته است؛ برخی ديپلمات‌های غربی می‌گويند اين جدول زمانی به ايران فرصت می‌دهد تا چند ماه از زير تحريم‌های جديد سازمان ملل شانه خالی کند.

آمريکا که ايران را به تلاش برای کسب تسليحات هسته‌يی متهم کرده است نسبت به اين جدول زمانی شک و ترديد نشان داده و آن را ناکافی خوانده است.

در ادامه اين گزارش آمده است: گزارش البرادعی نشان می‌دهد که هنوز وقت برای ديپلماسی وجود دارد، چراکه طبق اين گزارش تعداد سانتريفيوژهای ايران هنوز به ۳۰۰۰ سانتريفيوژ که برای رسيدن به سطح صنعتی غنی‌سازی اورانيوم لازم است، نرسيده است.

در ادامه اين گزارش می خوانيم: مقامات آمريکايی بر اين عقيده‌اند که شورای امنيت سازمان ملل بايد برای اعمال دور سوم تحريم‌ها آماده شود تا ايران را مجبور به توقف فعاليت‌های هسته‌يی و همکاری کامل با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی کند. اما اگرچه در نشست امروز شورای حکام قرار است گزارش آژانس مورد بررسی قرار بگيرد انتظار نمی‌رود اين جدول زمانی مورد قضاوت قرار گرفته يا متوقف شود.

اين گزارش در ادامه به نقل از يک ديپلمات اتحاديه اروپا نوشت: اتحاديه اروپا از البرادعی می‌خواهد در نشست شورای حکام به طور علنی اعلام کند که توافق با ايران آژانس را از پرسيدن سوالات بيشتر بازنخواهد داشت و تضمينی برای اينکه بازرسی‌های آژانس محدود می‌باشد، نخواهد بود.

خبرگزاری فرانسه در ادامه اين گزارش به نقل از يک ديپلمات غربی گزارش داد: آمريکا و کشورهای اروپايی از جمله فرانسه و انگليس نگران اين هستند که البرادعی از حد اختيارات خود فراتر رفته است و خلاف ديپلماسی شورای امنيت عمل می‌کند.

اين ديپلمات تصريح کرد: اما لحن لفاظی‌ها تغيير يافته است و ديگر مواجهه‌جويانه نمی باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024