جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.09.2007, 20:16


رادیوفردا: يک روزنامه آمريکايی اعلام کرد که پنتاگون در صدد است تا يک پايگاه نظامی در مرز ايران و عراق برای جلوگيری از ارسال سلاح توسط تهران برای شبه نظاميان شيعه احداث کند.

وال استريت ژورنال در شماره روز دوشنبه خود به نقل از ژنرال ريک لينچ، فرمانده واحد سوم پياده نظام ارتش آمريکا نوشته است: پنتاگون همچنين در نظر دارد ايست های بازرسی را در بزرگراه های عمده بين مرز ايران و بغداد ايجاد کند و ماشين های مجهز به اشعه ايکس و دستگاه های کشف مواد منفجره را در تنها گمرک رسمی ميان دو کشور مستقر کند.

بر اساس اين گزارش، پايگاه نظامی ياد شده در چهار مايلی مرز ايران و عراق ساخته می شود و انتظار می رود که به مدت دو سال از آن استفاده شود.

مقامات آمريکايی به اين روزنامه گفته اند هنوز مشخص نيست که آيا اين پايگاه که قرار است تاسيسات کوچکی در آن نصب شود پس از عقب نشينی عمده نيروهای آمريکايی در اين کشور پابرجا خواهد ماند يا خير.

خبرگزاری رويترز در گزارشی آورده است که اوايل بامداد روز دوشنبه در تماس با سخنگوی پنتاگون، وی حاضر نشد تا درباره اين گزارش اظهار نظر کند ولی گفت که « نيروهای ائتلاف و نيروهای عراقی اعمال فشار به دشمن از جمله خطوط تدارکاتی آنها را برای کاهش ميزان خشونت ها در عراق دنبال می کنند.»

ژنرال لينچ به وال استريت ژورنال گفته است: «ما مشکلات زيادی با تدارک سرازير شده از سوی ايران به داخل عراق داريم. دخالت آنها در امور عراق مشکل ساز شده و مجبوريم که آنها را متوقف کنيم.»

يک افسر ارشد آمريکايی نيز گفته است که « اين پاسگاه مرزی برای حداقل ۲۰۰ سرباز ساخته خواهد شد و آنها می توانند از ماه نوامبر به آنجا منتقل شوند.»

توبی لوگدان افزود: ايران از استقرار اين پايگاه اظلاع دارد و آنها بايد درک کنند که دارند چکار می کنند. همينطور قاچاقچيان (اسلحه) بايد فکر کنند که مشغول چه کاری هستند.

انتشار اين گزارش در زمانی صورت می گيرد که قرار است ژنرال ديويد پتراوس، فرمانده ارتش آمريکا در عراق و رايان کروکر، سفير ايالات متحده در بغداد درباره روند پيشرفت در اوضاع امنيتی عراق به کنگره گزارش دهند.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا که در حال حاضر تحت فشارهای زيادی درباره اوضاع عراق قرار دارد در هفته جاری درباره جنگ در اين کشور سخنرانی خواهد کرد.

به گفته تحليلگران، به نظر نمی رسد که تغيير عمده ای در استراتژی رييس جمهوری آمريکا پيرامون جنگ چهار ساله در عراق رخ دهد. جنگی که گفته می شود تاکنون جان سه هزار و ۷۰۰ سرباز آمريکايی و دهها هزار تن از شهروندان عراقی را گرفته است.

ايالات متحده بارها ايران را متهم کرده که از طريق سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران، اسلحه برای شبه نظاميان عراقی ارسال می کند و آنها را آموزش نظامی می دهد تا به خشونت ها در اين کشور دامن بزنند ولی تهران اين ادعاها را رد می کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024