جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.09.2007, 22:13


ایران امروز: نشست نوبتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز - دوشنبه ۱۰ سپتامبر - در وین برگزار می‌شود. موضوع ایران و آخرین گزارش البرادعی درباره‌ی ایران از جمله مسائل مورد بررسی این نشست است.

دیپلمات‌ها می‌گویند، این نشست آژانس عرصه‌ی کشمکش دو گرایش در ارتباط با موضوع ایران خواهد بود: گرایشی که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را مدنظر دارد و گرایشی که مایل است فرصت دیگر در اختیار ایران قرار گیرد.

به نظر می‌رسد گزارش اخیر البرادعی درباره ایران که دولت ایران و نیز برخی تحلیل‌گران آن را "مثبت" خوانده‌اند، کار را برای گرایش طرفدار تشدید تحریم‌ها دشوار کرده است.

البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود در مورد ایران که دو هفته پیش منتشر شد، جزئیات توافق آژانس با ایران را تشریح کرده است. البرادعی این توافق را "گام مهمی رو به جلو" توصیف کرده و گفته است که تهران در حل ابهامات موجود همکاری کرده است، اما در جلب اعتماد بین‌المللی به این که در پی سلاح اتمی نیست، باید تلاش بیشتری بخرج دهد.

ایران و آژانس در آخرین دور مذاکرات خود در تهران، در روزهای ۲۰ و ۲۱ اوت، بر سر یک "طرح اقدام" به توافق رسیدند که براساس آن ایران پذیرفته است در دوماه آینده به همه‌ی پرسش‌های آژانس پاسخ دهد.

با این همه در گزارش البرادعی آمده است، ایران هیچ نشانی از پذیرش درخواست‌های شورای امنیت برای توقف غنی‌سازی اورانیوم از خود نشان نداده است.


نارضایتی آمریکا از توافق ایران و آژانس

آمریکا، بریتانیا و فرانسه می‌گویند، ایران به خواست اصلی شورای امنیت، یعنی توقف فعالیت غنی‌سازی اورانیوم پاسخ نداده است و توافق اخیر آژانس و ایران، چیزی جز "خریدن زمان" از سوی ایران نیست.

گریگوری شولته، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته‌ی گذشته گفت: «همه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روشن شدن برخی ابهام‌ها پیرامون فعالیت‌های گذشته ایران استقبال می‌کنند اما در زمینه‌های بسیاری، ایران تاکنون فقط وعده داده است.»

نماینده آمریکا افزود: «حتی وقتی که ایران همه‌ی فعالیت‌های گذشته‌ی خود را برملا کند، اگر به وظایف بین‌المللی خود عمل نکند، پرونده‌اش بسته نخواهد شد.»


به ایران فرصت داده شود

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مثبت خواندن توافق با ایران، مایل است بار دیگر به ایران برای جلب اعتماد بین‌المللی در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌ای‌اش فرصت داده شود.

البرادعی معتقد است، در این مدت سازمان ملل نباید میزان تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. وی اخیراً در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی آلمانی اشپیگل بر این نظر خود تاکید کرد و گفت: «حداکثر تا ماه دسامبر باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا مقامات تهران به وعده‌ی خود عمل خواهند یا خیر.» به گفته‌ی مدیر کل آژانس، "اگر ایران این کار را نکند، آنگاه وضعیت کاملا متفاوتی خواهد بود."

خبرگزاری رويترز روز گذشته - یکشنبه 9 سپتامبر - نوشت: محمد البرادعي در نشست شوراي حكام به اعضاي مردد شوراي حكام خواهد گفت كه بايد به ايران در خصوص تعهدش نسبت به شفاف‌سازي هسته‌ای فرصت داده شود نه اين كه به عنوان خريد زمان آن را رد كرد.

رويتر با اشاره به بررسي توافق ايران و آژانس در نشست قريب الوقوع شوراي حكام به نقل از ديپلمات‌ها نوشت كه اين توافق موجب كاهش حمايت اروپا از آمريكا و افزايش مقاومت روسيه شده است.

براساس اين گزارش، محمد البرادعي‌، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از درگيري‌هاي لفظي با واشنگتن درباره اين توافق و دريافت واكنش‌هاي سياسي اروپايي‌ها گفت كه در شوراي حكام تاكيد خواهد كرد كه اين توافق يك پيشرفت مهم محسوب مي‌شود نه يك پسرفت مخرب.


خویشتنداری اروپا

در آخرین اجلاس وزرای خارجه‌ی اتحادیه اروپا برخلاف معمول سالهای اخیر، پرونده‌ی هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار نگرفت، و اصلا این موضوع در دستور کار اجلاس نبود. یک دیپلمات اتحادیه‌ی اروپا به خبرگزاری رویترز گفته است، موضوع برنامه‌ی هسته‌ای ایران در حال حاضر از سوی این اتحادیه مسکوت گذاشته شده است. لیکن این امر به معنای آن نیست که این پرونده‌ از کانون توجه اتحادیه‌ی اروپا خارج نشده است و سیاست اتحادیه‌ی اروپا نسبت به پرونده‌ی هسته‌ای ایران تغییر نکرده است.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا نیز با رد تغییر سیاست اروپا نسبت به مناقشه‌ی هسته‌ای ایران، به خبرگزاری رویترز گفته است، سیاست دوسویه‌ی اتحادیه‌ی اروپا، یعنی دراز کردن دست همکاری به سوی ایران به شرط متوقف ساختن فعالیت‌های حساس هسته‌ای و از سوی دیگر ادامه‌ی اعمال فشار بر این کشور از طریق شورای امنیت، تغییر نکرده است.

سولانا گفت، اگرچه ارتباط تلفنی خود را با علی لاریجانی حفظ کرده است، اما در حال حاضر این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تعامل با ایران را برعهده گرفته است.


منابع گزارش: دویچه وله / رویترز / ایسنا / اشپیگل



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024