جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 08.09.2007, 10:52


به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد البرادعی به دليل جدول زمانی که آژانس اتمی در ماه آگوست درباره آن با تهران به توافق رسيد تا سوالات باقيمانده درباره برنامه هسته‌ای اين کشور را پاسخ دهد، مورد انتقاد قرار گرفته است.

البرادعی گفت در برخی روزنامه‌های آمريکايی «اقدامی هماهنگ و موزون برای تخريب اين روند، تخريب آژانس و تخريب من» وجود دارد.

وی به خبرنگاران در وين گفت: «از يک سو شاهد آن هستم که ايران در حال پيشروی در غنی‌سازی اورانيومش بدون راستی‌آزمايی قوی است، از سوی ديگر شاهد تلاش افرادی برای کوبيدن بر طبل جنگ هستيم که می‌گويند راه حل بمباران ايران است.»

مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تصريح کرد صحبت از بمباران او را «مشمئز» می‌کند زيرا اين لفاظی‌ها او را به ياد دوران پيش از جنگ عراق می‌اندازد.
وی افزود اين «ديوانگی» است که فکر کنيم وی مستقل از شورای امنيت يا شورای حکام عمل می‌کند که مسئول سياست‌گذاری هستند.

البرادعی تاکيد کرد توافق آژانس با ايران همانطور که از سوی شورای امنيت تعيين شده، برای همکاری است.

وی اظهار داشت: «هنگامی که ايران خواستار پاسخگويی به سوالات آژانس اتمی شد ما بايد بپذيريم و نمی‌توانيم نه بگوييم.»

مدير کل آژانس اتمی گفت اين نهاد «به طور خصوصی و علنی روشن کرده که ما به کار خود ادامه خواهيم داد و حق هرگونه سوال را در آينده داريم.»

وی تصريح کرد: «ايرانيها هرگز (درباره فعاليت هسته‌ايشان) تاييديه نمی‌گيرند مگر آنکه ما تصميم بگيريم به آنها تاييديه بدهيم.»

البرادعی گفت: «عليرغم ترديدها درباره مقاصد آينده ايران، آژانس به طور مثال هيچ تاسيساتی برای فعاليت غنی‌سازی يا تسليحاتی کردن برنامه‌شان را نديده يا اطلاعاتی درباره اين مسئله دريافت نکرده است.»

وی افزود: «ما هيچ فعاليت ممنوعه‌ای را نديده‌ايم.»

مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت در حالی که آژانس هنوز قادر به گفتن اين مسئله نيست که برنامه هسته‌ای ايران صلح‌آميز يا نظامی است اما «ما بر اساس شواهدی که داريم نمی‌بينيم اين خطری روشن و عيان باشد که نياز به فراتر رفتن از ديپلماسی داشته باشد.»

وی بار ديگر خواستار رويکرد «وقفه» برای انجام مذاکرات شد که در آن تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران تعليق شده و در عوض ايران نيز غنی‌سازی خود را به حال تعليق درمی‌آورد.

البرادعی گفت: «مسئله اعتماد هنگامی که افراد با يکديگر صحبت می‌کنند بايد حل شود.»
وی از جدول زمانی که به ايران اجازه حل يک مسئله را در يک زمان می‌دهد، دفاع کرد. اين طرح به آژانس اجازه می‌دهد تا ماه نوامبر نتيجه‌گيری کند که آيا ايران در حال همکاری است يا خير.
مدير کل آژانس اتمی تصريح کرد: «اگر ايران اين کار را نکند، آنگاه وضعيت کاملا متفاوتی خواهد بود.»


واکنش آمریکا به اظهارات البرادعی

سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا در واکنش به اظهارات در این باره مه برخی بر «طبل جنگ» می‌کوبند، گفت که اگر اشاره رييس آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای به دولت آمريکا است، «چنين چيزی قطعا صحت ندارد.»

«تام کيسی»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «من قطعا اميدوارم اين نوع اظهارات درباره آمريکا نباشد زيرا اين اظهارات قطعا درست نيست.»

وی افزود: «فکر می‌کنم برای همه دشوار است که بگويند آمريکا در خط مقدم حمايت از کار آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در تلاش و حل اين مسائل با کار ديپلماتيک با آژانس است.»


منبع گزارش: خبرگزاری فارس



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024