جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.09.2007, 7:58


فیگارو: انتخاب رفسنجانی تاثیر تحریم‌‌ها را نشان داد

روزنامه‌ی محافظه‌کار "فیگارو" چاپ پاریس در شماره روز چهارشنبه ۵ دسامبر خود از انتخاب هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان به عنوان "بازگشت بزرگ" رئیس‌جمهور سابق به صحنه‌ی سیاسی ایران یاد کرد.

فیگارو نوشت: رفسنجانی در نقش رئیس مجلس خبرگان بطور آشکار به عنوان رقیب احمدی‌نژاد و جانشین احتمالی رهبر ایران، علی خامنه‌ای برآمد خواهد کرد.

به نوشته‌ی فیگارو، وعده‌های پوپولیستی احمدی‌نژاد حرف‌های توخالی از آب درآمده و مسائلی که او در سیاست خارجی طرح کرد، با بی‌تفاوتی بخش بزرگی از مردم روبرو شده است. طبقات بالای جامعه و بازرگانان نگرانند که انعطاف‌ناپذیری احمدی‌نژاد آینده‌ی جمهوری اسلامی را به خطر اندازد.

فیگارو در ادامه‌ی مقاله‌ی خود آورده است: چرا باید این امر را نایده بگیریم که ایران نیز می‌توانست همچون چین و هند از فرایند جهانی شدن بهره‌مند شود، اگر منایع خود را در مسیر صحیحی بکار می‌گرفت؟

بازگشت دوباره به صحنه‌ی سیاسی

روزنامه‌ی اتریشی "در استاندارد" قرار گرفتن اکبر هاشمی رفسنجانی در راس مجلس خبرگان را بازگشت دوباره‌ی او به صحنه‌ی سیاسی ارزیابی کرده است.

این روزنامه نوشت: در تابستان ۲۰۰۵، با شکست در برابر احمدی‌نژاد، رفسنجانی به پایین‌ترین سطح از نظر سیاسی سقوط کرد، امروز اما بر صدر مجلس خبرگان نشسته است.

به نوشته‌ی "دراستاندارد" اگر رفسنجانی از همه‌ی اختیاراتش بهره بگیرد، قدرتمندتر از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواهد بود.


"یک نه‌ی دیگر برای فسیل‌های افراطی"

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از نتیجه‌ی انتخاب رئیس مجلس خبرگان نوشته است: «در جنگ قدرت درباره سیاست‌های آتی در ایران، افراطیون هوادار محمود احمدی‌نژاد یک شکست را تجربه کردند.»

حمیدرضا شکوهی، یک تحلیل‌گر ایرانی به این خبرگزاری گفت: «انتخاب رفسنجانی به معنای یک نه دیگر برای فسیل‌های افراطی نظیر احمد جنتی و مصباح یزدی است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می‌نویسد: انتخاب رفسنجانی می‌توان یک چالش برای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز محسوب می‌شود. چرا که یکی از وظایف خبرگان کنترل عملکرد رهبری است، اما از سال ۱۹۸۲ تاکنون چنین کاری رخ نداده است.

رفسنجانی پیش از این وعده داده بود که به احترام افکار عمومی، گزارشی از عملکرد آیت‌‌الله خامنه‌ای از سوی مجلس خبرگان تهیه و در اختیار عموم قرار گیرد.


بازگشت به صحنه‌ی سیاسی

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از انتخاب اکبر رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان نوشته است: انتخاب رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان برای وی به معنی بازگشت به صحنه‌ی سیاسی است.

این خبرگزاری نوشته است، انتظار می‌رود رفسنجانی ۷۳ ساله نقش مجلس خبرگان را که تاکنون خود را از سیاست‌های روزمره دور نگه می‌داشت مورد بازبینی قرار دهد.

کمی پیش از رای‌گیری، رفسنجانی گفت تاکنون ارزیابی مجلس خبرگان از مسائل سیاسی انتشار علنی نمی‌یافت، اما این احتمال وجود دارد که روزی مردم در جریان تصمیمات خود قرار دهد.


یک شکست برای محمود احمدی‌نژاد

خبرگزاری رویترز در گزارش خود درباره انتخاب هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان نوشته است: کارشناسان سیاسی پیروزی این روحانی عمل‌گرا را یک شکست برای محمود احمدی‌نژاد ارزیابی می‌کنند. با وجود این، تغییر در رهبری مجلس خبرگان منجر به تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی نخواهد شد و در گرایش عمومی مجلس خبرگان مبنی بر دور نگه‌داشتن خود از سیاست‌های روزمره نیز تغییری ایجاد نخواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024