شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.09.2007, 17:28


رادیوفردا: گذرنامه نازی عظیما، خبرنگار رادیو فردا، به وی بازگردانده شد. او در هشت ماه گذشته به دلیل توقیف گذرنامه‌اش امکان خروج از ایران را از دست داده بود.

وی روز سه‌شنبه، سیزدهم شهریور ماه، گذرنامه خود را از مقام های ایرانی دریافت کرد و هم اکنون در حال تدارک مقدمات خروج از ایران است.

وی در پنجم بهمن ماه سال گذشته، برای دیدار با خانواده خود به ايران رفته بود و گذرنامه او هنگام ورود به فرودگاه مهرآباد تهران توقيف شد و از آن زمان امکان خروج از ایران را از دست داده بود.

نازی عظیما که تابعیت دو گانه ایرانی – آمریکایی دارد، از کارکنان رادیو فردا در جمهوری چک است و در شهر پراگ، پایتخت این کشور در اروپای مرکزی اقامت دارد.

در خردادماه گذشته، بازپرس ويژه امنيت در دادسرای انقلاب تهران، برای نازی عظيما، ۵۱۰ ميليون تومان قرار وثيقه صادر کرد. اتهام وی تبليغ عليه نظام، عنوان شده است.

اما شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و وکیل خانم عظیما در مصاحبه ای به رادیو فردا گفت که معتقد است، موکل وی «بی گناه» است.
خانم عبادی با یادآوری اینکه وکالت هاله اسفندیاری را نیز بر عهده دارد، گفت: «بایستی بگویم که از ابتدا تشکیل پرونده برای این دو نفر (عظیما و اسفندیاری)، خلاف مقررات قانون آئین دادرسی کیفری بود. اینها گناهی مرتکب نشده بودند، بی گناه بودند و خروج آنها هم از کشور امری بسيار طبیعی است.»

شیرین عبادی با اشاره به وثیقه ای که برای هاله اسفندیاری و نازی عظیما صادر شده، گفت: «هر دوی اینها وثیقه های بسیار سنگینی دارند و در صورتی که وقت دادرسی تعیین و ابلاغ شود، بایستی به ایران برگردند.»

وی با ابراز خوشحالی از اینکه هر دو موکلش امکان خروج از ایران را پیدا کرده اند، افزود: «این عملی بود که باید از روز اول انجام می شد و نگهداری آنها در زندان و یا در داخل کشور بر خلاف مقرارت قانون ایران بود.»

هاله اسفندیاری، پژوهشگر ایرانی – آمریکایی که مدتی در ایران در بازداشت بود، روز یکشنبه، یازدهم شهریور ماه از ایران خارج شد.

اما کیان تاجبخش، مشاور ایرانی – آمریکایی موسسه «جامعه باز» کماکان در ایران بازداشت است. از علی شاکری، فعال صلح طلب ایرانی – آمریکایی که همراه با خانم اسفندیاری و آقای تاجبخش بازداشت شده بود نیز خبری منتشر نشده است.

مهرنوش سلوکی، مستند ساز ایرانی – فرانسوی نیز کماکان اجازه خروج از ایران را ندارد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024