شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - Saturday 30 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.09.2007, 15:21


دویچه وله: اکبرهاشمی رفسنجانی در جلسه روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور مجلس خبرگان به ریاست این مجلس انتخاب شد. رقیب وی احمد جنتی بود. رفسنجانی پیش از این مقام نیابت رئیس مجلس خبرگان را بر عهده داشت. رئیس قبلی این مجلس علی مشکینی بود که در مرداد ماه گذشته درگذشت.

به‌گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، در دومین اجلاس رسمی چهارمین دوره مجلس خبرگان که صبح سه‌شنبه، ۱۳ شهریور، با حضور اعضای این مجلس در محل سابق مجلس شورای اسلامی در تهران آغاز شد، هاشمی رفسنجانی با ‪ ۴۱رای از مجموع ‪ ۷۶ رای به‌عنوان رییس این مجلس انتخاب شد. احمد جنتی دبیر شورای نگهبان دیگر نامزد ریاست خبرگان، ۳۴ رای بدست آورد.

نامزدی احمد جنتی برای ریاست خبرگان برای بسیاری غیرمنتظره بود. پیشتر در محافل سیاسی ایران از محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه، محمد یزدی، عضو شورای نگهبان و رئیس سابق قوه قضاییه و محمدتقی مصباح یزدی به عنوان نامردهای احتمالی این پست و رقبای رفسنجانی یاد می‌شد. ظاهرا هیچ‌یک از سه نفر وارد رقابت با رفسنجانی نشده‌اند. گفته می‌شود نامزدی احمد جنتی برای شکستن رای رفسنجانی بوده است. پیش از این در انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان، رفسنجانی با بیش از۷۰ رای به عنوان نایب اول این مجلس انتخاب شده بود.

در هفته‌های اخیر مخالفان رفسنجانی در محافل حکومتی، به علت قولی که وی در آخرین کتاب خاطراتش از آیت‌الله خمینی نقل کرده بود، او را زیر انتقاد گرفته بودند. حتی گفته شد که کتاب خاطرات او با عنوان "به سوی سرنوشت" از نمایشگاه کتاب جمع‌آوری شده است. رفسنجانی در کتاب خود نوشته است که آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۶۳ با حذف شعار "مرگ بر آمریکا" از تربیون‌های جمهوری اسلامی موافقت کرده بود.

هاشمی رفسنجانی در انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان که ۲۴ آذرماه سال ۱۳۸۵ برگزار شد با یک میلیون و ۶۰۰ هزار رای، با فاصله‌ای زیاد از نفر دوم، نفر اول این انتخابات بود. در این انتخابات رقابت اصلی میان رفسنجانی که از او به عنوان چهره‌‌ای "عمل‌گرا" یاد می‌شد و محمدتقی مصباح‌ یزدی، که طرفداران محمود احمدی‌نژاد از وی حمایت می‌کردند، در جریان بود.

بدون حضور جنتی، که گفته می‌شود به تشویق طرفداران محمود احمدی‌نژاد وارد میدان شده بود، انتخاب رفسنجانی، یک گزینش طبیعی برای جانشینی علی مشکینی بود و خودبه‌خود پیروزی خاصی برای رفسنجانی به حساب نمی‌آمد. اکنون اما در محافل سیاسی ایران، نامزدی احمد جنتی و سپس شکست وی را یک پیروزی ویژه برای هاشمی رفسنجانی تلقی می‌کنند.


"یک نه‌ی دیگر برای فسیل‌های افراطی"



اکثر خبرگزاری‌های بین‌المللی خبر انتخاب اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان را با تفسیرها و برداشتهایی بازتاب داده‌اند. این گزارش‌ها ضمن ارزیابی انتخاب رفسنجانی به عنوان شکستی برای جناح محمود احمد‌ی‌نژاد ، آن را بازگشت دوباره رئیس‌جمهور سابق به صحنه‌ی سیاسی دانسته‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از نتیجه‌ی انتخاب رئیس مجلس خبرگان نوشته است: «در جنگ قدرت درباره سیاست‌های آتی در ایران، افراطیون هوادار محمود احمدی‌نژاد یک شکست را تجربه کردند.»

حمیدرضا شکوهی، یک تحلیل‌گر ایرانی به این خبرگزاری گفته است: «انتخاب رفسنجانی به معنای یک نه دیگر برای فسیل‌های افراطی نظیر احمد جنتی و مصباح یزدی است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می‌نویسد: انتخاب رفسنجانی یک چالش برای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب می‌شود، چرا که یکی از وظایف مجلس خبرگان کنترل عملکرد رهبری است؛ هرچند از سال ۱۹۸۲ تاکنون چنین چیزی روی نداده است.

رفسنجانی پیش از این وعده داده بود که به احترام افکار عمومی، گزارشی از عملکرد آیت‌‌الله خامنه‌ای از سوی مجلس خبرگان تهیه شود و در اختیار عموم قرار گیرد.


بازگشت به صحنه‌ی سیاسی

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از انتخاب اکبر رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان نوشته است: انتخاب رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان برای وی به معنی بازگشت به صحنه‌ی سیاسی است.

به نوشته این خبرگزاری، انتظار می‌رود رفسنجانی ۷۳ ساله، نقش مجلس خبرگان را، که تاکنون خود را از سیاست‌های روزمره دور نگه می‌داشت، مورد بازبینی قرار دهد.

کمی پیش از رآی‌گیری، رفسنجانی گفت تاکنون ارزیابی مجلس خبرگان از مسائل سیاسی انتشار علنی نمی‌یافت، اما این احتمال وجود دارد روزی مردم را در جریان تصمیمات خود قرار دهد.


یک شکست برای محمود احمدی‌نژاد

خبرگزاری رویترز در گزارش خود درباره انتخاب هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان نوشته است: «کارشناسان سیاسی پیروزی این روحانی عمل‌گرا را شکستی برای محمود احمدی‌نژاد ارزیابی می‌کنند. با وجود این، تغییر در رهبری مجلس خبرگان منجر به تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی نخواهد شد و در گرایش عمومی مجلس خبرگان مبنی بر دور نگه‌داشتن خود از سیاست‌های روزمره نیز تغییری ایجاد نخواهد کرد.

اکبر رفسنجانی که برای بهبود مناسبات با غرب تلاش می‌کند، جانشین آیت‌الله علی مشکینی می‌شود، که در ماه ژوئیه درگذشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024