پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.08.2007, 16:19


دویچه وله: رهبران سیاسی احزاب عمده‌ی شیعه، سنی و کرد عراق در آخرین نشست خود در روز یکشنبه ۲۶ اوت، برای همکاری با یکدیگر جهت پیشبرد فرایند آشتی ملی در آن کشور به توافق رسیدند. این توافق با استقبال ایالات متحده آمریکا مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در بیانیه‌‌ای که شامگاه روز یکشنبه ۲۶ اوت، از سوی دفتر جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق انتشار یافت، آمده است: رهبران سیاسی عراق توافق کردند محدودیت‌ها برای اعضای سابق حزب بعث در احراز پست‌های دولتی کاهش یابد. علاوه‌بر این توافق شده است انتخابات محلی در استان‌ها برگزار شده و شمار زیادی از زندانیان آزاد گردند.

کمک به نیروهای امنیتی برای توقف خشونت‌ها وادامه گفت‌وگو درباره مسائلی چون اصلاح قانون اساسی و قانون نفت از دیگر موارد توافق میان رهبران گروه‌های عراقی است. این توافق‌ها باید به تصویب پارلمان عراق برسد.

پس از صدور این بیانیه، جلال طالبانی رئیس جمهور، نوری مالکی نخست وزیر، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، طارق هاشمی و عادل عبدالمهدی معاونان سنی و شیعه رئیس جمهور عراق در تلویزیون ظاهر شدند تا همبستگی خود را به نمایش بگذارند.

توافق حاصله میان رهبران عراق حاصل چندین هفته گف‌وگوی فشرده‌ میان آنهاست. دوهفته‌ پیش رهبران چهار گروه، جبهه‌ای از "نیروهای معتدل" را تشکیل دادند که گروه سنی "حزب اسلامی عراق" زیر رهبری طارق هاشمی هنوز در آن حضور نداشت. ادامه‌ی مذاکرات اما منجر به پیوستن این حزب به این جبهه شد. با این همه، هنوز گروه العراقیه به ریاست ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین عراق در جمع ائتلاف حاضر حضور ندارد. سه وزیر این گروه که در دولت نوری مالکی شرکت داشتند از چند روز پیش از کابینه خارج شده‌اند.

گروه‌های تندرو نظیر سپاه مهدی، زیر رهبری مقتدی صدر و نیز برخی گروه‌های افراطی شیعی که جنوب عراق و بصره فعال هستند، خارج از این ائتلاف قرار دارند.


سند ملی عراقی‌ها تا دو هفته‌ی دیگر

در پی اعلام تواقف رهبران سیاسی عمده عراق، رییس دفتر نخست‌وزیر عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت، انتظار می‌رود پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات رهبران احزاب سیاسی عراق، به ایجاد یک موضع‌گیری سیاسی متحد و نهایتا ایجاد یک سند ملی مورد توافق تمامی احزاب سیاسی منجر شود.

سخنگوی مالکی ابراز امیدواری کرد که سیاستمداران عراقی در ادامه‌ی مذاکرات خود بتوانند طی دو هفته‌ی آینده به طور کامل به توافق رسیده و با امضای یک سند ملی به بحران و خشونت‌های سیاسی در این کشور پایان دهند.


استقبال کاخ سفید

دولت آمریکا از توافق رهبران پنج گروه سیاسی مهم عراق جهت پیشبرد فرایند آشتی ملی در آن کشور استقبال کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که بدین منظور انتشار داد اعلام کرد: ما به رهبران عراق به‌خاطر توافق مهمی که بدان دست یافتند، تبریک می‌گوییم. این توافق بیانگر تعهد این رهبران به همکاری با یکدیگر در جهت منافع همه‌ی عراقی‌هاست.

در ادامه‌ی بیانیه‌ی کاخ سفید آمده است: ما به حمایت خود از سران شجاع عراق و همه عراقی‌ها در مسیر تلاش آنها برای پیروزی بر گروه‌های تروریستی که درصدد از بین بردن دموکراسی درعراق هستند، ادامه خواهیم داد.

توافق گروه‌های عراقی و استقبال دولت آمریکا از آن در حالی صورت گرفت که دولت مالکی در روزهای اخیر به شدت زیر فشار و انتقاد سیاستمداران آمریکایی قرار داشت. سناتور هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری و سناتور کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا خواستار برکناری مالکی از قدرت شده‌ بودند. این سیاستمداران دولت مالکی در پیشبرد آشتی ملی در عراق ناکام خوانده بودند. رایان کروکر سفیر امریکا در بغداد نیزعملکرد دولت مالکی در پیشبرد فرآیند آشتی ملی را "بی‌نهایت ناامید‌کننده" توصیف کرده بود.

مالکی روز یکشنبه، موضع‌گیری‌های سیاستمداران آمریکایی را "دخالت آشکار در امور داخلی عراق" نامید و آنها را رد کرد.

عذرخواهی وزیر خارجه فرانسه

نخست‌وزیر عراق در واکنش خود به سیاستمداران غرب، از اظهارنظر وزیر خارجه‌ی فرانسه نیز انتقاد کرد که اظهاراتش به‌نظر مالکی "مداخله‌ در امور داخلی عراق" بود.

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه در پی سفر هفته‌ی گذشته‌ی به بغداد، به هفته‌نامه‌ی "نیوزویک" گفته بود نوری المالکی باید از مقام خود کناره‌گیری کند. پس از این اظهارات، مالکی عذرخواهی رسمی دولت فرانسه را خواستار شد.

وزیر خارجه فرانسه شامگاه روز یکشنبه ۲۶ اوت، در گفت‌وگو با شبکه‌ی رادیویی RTL فرانسه اظهار داشت: چنانچه نخست‌وزیر عراق از من بخواهد که بخاطر دخالت در امور داخلی کشورش عذرخواهی کنم با کمال میل این کار را خواهم کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024