جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.08.2007, 20:01




انتقاد مدیر انتشارات روشنگران از سیاست های دولت نهم در حوزه کتاب

آفتاب:‌ مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان گفت:‌ «چگونه می‌توانم گفت که این انتشارات مانند بسیاری دیگر به زحمت ادامه مسیر می‌دهد بدون آنکه مورد اتهام و افترا واقع شوم».

شهلا لاهیجی در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب در خصوص وضعیت کلی نشر در آستانه فرا رسیدن هفته دولت و دومین سال فعالت دولت نهم گفت: «این سؤال را باید از کمیسیون فرهنگی مجلس بپرسید. ما هر چه بگوییم این سوی میز هستیم و بر ما فرمان رانده می‌شود و موقعیتی نداریم که از کاستی‌ها بگوییم. چرا که همواره به عنوان یک "قشر نق نقو" که از هر شرایطی شکایت دارد معرفی می‌شویم اگر به طرفداری از انقلاب نرم و توطئه متهم نباشیم!»

وی افزود: «من راجع وزارت ارشاد می‌گویم که ماحصل کار این وزارتخانه در این دو سال مشخص است براساس ضوابط و معیارهایی که خود، تشخیص می‌دهند. به همین جهت اگر من ناشر از فقر ادبیات بنالم و بگویم که بخش خصوصی در آستانه ورشکستگی است همان اتهام به من وارد می‌آید».

وی ادامه داد: «اگر بگویم ناشرانی که باب طبع نیستند سهمیه کاغذ دریافت نمی‌کنند و این امر شخص جناب وزیر است، ‌باز هم حرف فردی است از این سوی میز. اما کمیسیون فرهنگی مجلس هم که نظارت می‌کند و حق بازخواست دارد پاسخی دریافت نکرده است».

لاهیجی افزود: «ما شکایتی را مطرح کردیم و بحثمان این بود که بسیاری از کارهایی که در وزارت ارشاد انجام می‌گیرد برخلاف قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. به همین دلیل ما از وزارت ارشاد به مرجع رسیدگی یعنی دیوان عدالت اداری شکایت بردیم. البته لابد به جبران آن،‌ مجازات هم شدیم و گفتند که کاغذ به ما تعلق نمی‌گیرد. البته ما خود،‌ می‌خواستیم که ارایه کاغذ به مثابه یک رانت حذف شود. اتحادیه ناشران اعتقاد داشت که دولت هزینه‌ای را که به صورت رانت کاغذ می‌دهد در زمینه خرید کتاب صرف کند. اما همانطور که به همه ناشران کاغذ داده می‌شد از همه ناشران هم کتاب بخرند».

مدیر انتشارات روشنگران اضافه کرد: «این رویه‌ای است که در تمام دنیا رایج است و کتاب‌های خریده شده در کتابخانه‌های عمومی کشور نگهداری می‌شود. اما سهمیه کاغذ ما را قطع کردند و گفتند خودتان خواسته‌اید! از سویی کتاب هم از ما خریده نشد. چرا که کتاب‌های ما باب طبع نبود».

وی با بیان اینکه وضعیت نشر را باید روزنامه‌نگاران اگر آزادی بیان داشته باشند به طور کلی ارزیابی کنند درباره چاپ کتاب‌های ادبی در سال‌های اخیر اظهار داشت: «یکی از عقاید آقایان این است که رمان چیز خوبی نیست. به همین دلیل بسیاری از رمان‌ها را جمع کرده‌اند. وقتی نگاه به کتاب و ادبیات در چنین ابعادی است دیگر چه می‌شود گفت. من فقط می‌توانم بگویم که روشنگران به زحمت دارد خود را از این لابیرنت تودرتوی انتقادی با ترس عبور می‌دهد با امید به اینکه انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری فرا برسد تا به عنوان یک شهروند خواست‌های خود را در آن زمان مطرح کنیم».

لاهیجی با انتقاد از بی‌قدرتی اتحادیه ناشران و از سویی بی‌اعتنایی وزارت ارشاد به این نهاد در پایان اظهار داشت: «اتحادیه ناشران تنها نهاد قانونی دفاع از ناشران است. در حالی که از سوی وزارت ارشاد به هیچ گرفته می‌شود. اما چه کسی می‌تواند دادخواهی کند بدون آنکه مورد اتهام واقع شود».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024