جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.08.2007, 10:29



نوروز: «سید مصطفی تاج‌زاده» عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ایران اسلامی گفت: انتظار تاریخی از اقتدارگرایان این است كه عملكردشان اینگونه نباشد كه با آمریكا مذاكره و با دموكراسی مقابله كنند. چراكه تنها با عكس این عملكرد است كه می‌توان در برابر هر زورگویی ایستاد. یعنی در صورتی می‌توان با سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریكا مقابله كرد كه دموكراسی در كشور حاكم شود.

به گزارش خبرنگار نوروز، تاج‌زاده كه روز پنج‌شنبه در نشست فصلی روسای مناطق جبهه‌مشاركت سخن می‌گفت، تصریح كرد: نمی‌شود با امریكا مذاكره كرد اما زنان، معلمان، دانشجویان و كارگران را در داخل سركوب كرد.

وی با ابراز تاسف از اینكه «این اتهام كه اقتدارگرایان با آمریكا سازش می‌كنند اما منتقدین را در داخل سركوب می‌كنند، متوجه آنها شده است»، گفت: ما نمی‌گوییم مهرورزی به این معنا باید باشد كه با زنان، دانشجویان و كارگران ایرانی بیش از ملوانان انگلیسی و جاسوسان چینی نرمش صورت گیرد، اما حداقل باید به همان اندازه شهروندان ایرانی مورد مهرورزی قرار بگیرند.

وی با اشاره به مذاكرات حاكمیت ایران با آمریكا كه طبق اعلام رسمی جمهوری اسلامی «به دلیل منافع ملت عراق» صورت گرفت، گفت: حرف ما این است كه «چراغی كه به خانه رواست به مسجد حرام است».

وی تاكید كرد: اگرمنافع ملت عراق ایجاب می‌كند با آمریكا به‌رغم خصومت‌های چند دهه‌ای مذاكره كنیم، منافع ملت ایران نیز ایجاب می‌كند كه با آمریكا در تمامی زمینه‌هایی كه به منافع ملی ما مربوط می‌شود، مذاكره كنیم و كشور را از شرایط بحرانی و تحریم نجات دهیم.

تاج‌زاده افزود: یك زمانی در شرایطی می‌توانستیم با آمریكا مذاكره كنیم كه رییس‌جمهور آمریكا به دنبال دست دادن با رییس‌جمهور ایران بود، اما با شعارهای رادیكال با مذاكره با آمریكا مخالفت می‌كردند. الان دولت در شرایطی با آمریكا مذاكره می‌كند كه آمریكا چند قطعنامه تحریم را علیه ایران صادر كرده و در پی تصویب قطعنامه تحریم دیگری است، بیش از پنج نفر از دیپلمات‌های ایرانی نزدیك هفت ماه است كه نزد آمریكا گروگان گرفته شده‌اند و به‌رغم سه بار مذاكره با آمریكا هنوز آزاد نشده‌اند، صدای آمریكا رسما علیه جمهوری اسلامی برنامه‌های خود را گسترش می‌دهد و دولت و كنگره آمریكا سالانه حداقل 75 میلیون دلاربرای مقابله با جمهوری اسلامی اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در شرایطی با آمریكا مذاكره می‌شود كه پذیرفته‌ایم تمامی سوالهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پاسخ دهیم؛ كاری كه چند سال پیش انجام ندادیم و امكان بازدید از تاسیسات اراك را فراهم كرده‌ایم. یعنی نه تنها از NPT خارج نشده‌ایم، بلكه پروتكل الحاقی را هم پذیرفته‌ایم. در حالیكه در تحریم گسترده به‌سر می‌بریم و در شرایطی كه چنان موقعیت ایران تضعیف شده است كه امكان ملاقات رییس‌جمهور ایران با رییس‌جمهور روسیه فراهم نشد و به‌علت سرمقاله نسنجیده نماینده ولی‌فقیه در روزنامه «كیهان»، وزیر خارجه ایران سراسیمه به بحرین می‌رود و بدون ملاقات با امیر آن كشور، مراتب عذرخواهی كشور را به اطلاع آنان می‌رساند.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت در ادامه سخنان خود با بیان اینكه «شرایط انتخابات برای اصلاح‌طلبان به لحاظ حاكمیتی نامناسب اما به لحاظ سیاسی و مردمی به نفع اصلاح‌طلبان است»، گفت: اولین مانعی كه برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات وجود دارد، مساله ردصلاحیت‌ داوطلبان است. اخیرا نماینده ولی‌فقیه در بسیج اعلام كرده است كه خطر اصلاح‌طلبان معتدل بیشتر از اصلاح‌طلبان رادیكال است. بنابراین، باید همه اصلاح‌طلبان را ردصلاحیت كرد.

وی با اشاره به اینكه «مانع دوم برای اصلاح‌طلبان دخالت‌های دستگاه حكومتی از حزب پادگانی تا صداوسیما در انتخابات است»، افزود: شواهد حاكی است هنوز اقتدارگرایان درس لازم را از گذشته و شرایط بین‌المللی نگرفته‌اند. در هفته‌های گذشته میزان اظهارنظرهای فرماندهان نظامی به سود اقتدارگرایان وعلیه اصلاح‌طلبان تشدید شده است وحتی پیشنهاد می‌دهند بسیج با اصولگرایان لیست مشترك بدهد؛ یعنی به نفع یك طرف وارد صحنه شوند.

تاج زاده «سلامت انتخابات» را دغدغه دیگر اصلاح‌طلبان خواند و گفت: در منطقه خاورمیانه كشورهایی هستند كه در آنها انتخابات آزاد وسالم برگزار می‌شود اما ارتش بیگانه آنها را اشغال كرده است. كشورهایی هم داریم كه در آن انتخابات فرمایشی است. در مقابل مدلی نیز داریم مانند تركیه كه بدون آنكه اشغال شده باشد و با اینكه نظام سكولار دارد، دارای انتخابات آزاد است. تركیه امروز تبدیل شده به كشوری اسلامی كه در آن انتخابات صددرصد سالم وآزاد برگزارمی‌شود و یك حزب اسلامگرا در نظام سكولار دو قوه را به دست آورده و ریاست‌جمهوری را هم به‌احتمال زیاد به دست می‌آورد.

وی ادامه داد: آینده نشان می‌دهد كه آیا ظرفیت روحانیون تشیع برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم از نظامیان سكولار تركیه كمتر است یا نه؟ این سوال مهمی است كه مردم و روحانیون ایران باید به آن پاسخ دهند.

تاج زاده وضعیت اصلاح‌طلبان را به لحاظ اجتماعی مطلوب دانست و گفت: در دوسال گذشته احمدی‌نژاد بنیادهای اقتدارگرایی را تضعیف كرده است. امروز وضعیت جامعه نسبت به قبل از تشكیل حكومت یكدست تغییر كرده است. دولت دوسال پیش شعار «آوردن نفت سر سفره مردم » را می‌داد، اما امروز مردم می‌گویند «نفت نخواستیم، لااقل سفره‌مان راپس بده!». در حالیكه درآمد نفتی بی‌سابقه است. وضعیت مسكن، تورم و بیكاری نگران‌كننده است. با اینكه درآمد بی‌سابقه 120 میلیارد دلاری از فروش نفت داشته‌ایم، هیچ پروژه‌ای ملی راه‌اندازی نشده است وچشم‌انداز امیدواركننده‌ای هم وجود ندارد.

وی افزود: اختلافات اقتدارگرایان با محافظه‌كاران روزبه‌روز بیشتر می‌شود، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد كه مقبولیت جناح مقابل رو به كاهش است و در عین حال، محبوبیت خاتمی رو به افزایش است. اصلاح‌طلبان حول محور خاتمی ائتلاف كرده‌اند و به آینده امیدوارند.
عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ادامه داد: در چنین شرایطی وارد انتخابات می‌شویم؛ شرایطی كه خواست اقتدارگراها برگزاری انتخابات غیرسالم و غیرآزاد است. در این شرایط باید ببینیم چگونه می‌‌توانیم با بسیج عمومی مانع تحقق این خواست شویم.

تاج‌زاده در پایان تحقق دموكراسی را تنها راه نجات ایران دانست و گفت: دو سال پیش، همه انتقاد می‌كردند كه چرا شعار اصلی‌تان در انتخابات، «دموكراسی» است اما بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند كه راه نجات كشور دموكراسی و برگزاری انتخابات سالم است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024