شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.08.2007, 9:41


نمایندگان جمهوری اسلامی و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در پایان مذاکرات دو روزه‌ی خود تهران اعلام کردند که بر سر تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهام‌ها» در مورد برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسده‌اند.


اظهارت اولی هاینونن معاون آژانس

آفتاب: اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «سازنده و خوب» توصیف كردن مذاكرات می‌گوید: در پی مذاكراتی ایران و آژانس تمامی موضوعات باقیمانده در موضوع هسته‌ای ایران را شناسایی كردیم و گام‌های ضروری اجرایی را نیز تعیین كردیم تا پرونده ایران را در موضوعات مطرح شده، ببندیم.

هاینونن افزود: لازمه بستن پرونده ایران در موضوعات مطروحه دستیابی به اطلاعاتی در این زمینه است تا ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را بتوانیم تایید كنیم.

وی با اشاره به مذاكرات ایران و آژانس در ماه جولای گفت: فعالیت‌های زیادی را نیز در ماه سپتامبر و اكتبر خواهیم داشت كه باید انجام دهیم.

هاینونن، در پاسخ به این سوال كه آیا پرونده ایران را از شورای امنیت به آژانس بازخواهید گرداند؟ گفت: ما گزارش خود را به شورای حكام آژانس ارایه می‌كنیم، این اعضای شورای امنیت هستند كه باید تصمیم بگیرند پرونده ایران در آنجا بماند یا برگردد.

معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «سازنده و خوب» توصیف كردن مذاكرات، اظهار داشت: ما اكنون یك چارچوب و برنامه كاری با زمان بندی مشخص و نیز جزئیات ریزی در مورد بندهای آن داریم. جزئیات این توافقات در گزارش آژانس اعلام خواهد شد.

هیات اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست هاینونن با ترک تهران به مقصد وین، توافقات حاصله را برای تهیه گزارش ماه سپتامبر محمد البرادعی مدیر كل آژانس به وی ارایه خواهد کرد.


وعیدی: توافق لاریجانی و سولانا نهایی شد

آفتاب: جواد وعیدی، معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از پایان مذاکرات هسته‌ای با نمایندگان آژانس می‌گوید: در این مذاکرات توانستیم چارچوب نحوه حل و فصل مسایل باقی مانده در موضوع هسته‌ای ایران را به سرانجام برسانیم و پیشرفت سازنده‌ای در این زمینه داشتیم.

افزود: ما توانستیم در سه دور مذاكره، توافقی كه بین آقای لاریجانی و سولانا و نیز البرادعی انجام شده بود را به پایان برسانیم و به نتایج بسیار بزرگ و پیشرفت سازنده‌ای برای انجام این ماموریت مهم برسیم. در تدوین چارچوب نحوه حل و فصل مسایل باقی مانده در موضوع هسته‌ای علاوه بر تهیه فهرست موضوعات و نیز نحوه رسیدگی به آنها، اقدامات متقابل ایران و آژانس برای حل این موضوعات را نیز مشخص كردیم.

وعیدی در پاسخ به‌این سوال كه چه موضوعاتی در صدر فهرست تهیه شده برای رسیدگی قرار دارد؟ گفت: تمام موضوعاتی كه از نظر آژانس مهم بوده، اعم از مسال حال و نیز مسایل گذشته، همگی در این چارچوب در نظر گرفته شده است.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، اظهار داشت: در مورد مسایل جاری، در زمینه‌هایی چون مساله بازرسان و تسهیلاتی در این زمینه،بازرسی از رآكتور آب سنگین در حال ساخت اراك و تنظیم دستورالعمل اجرایی بازرسی‌ها از نطنز، با عنوان «رهیافت پادمانی و زمینه دسترسی» تهیه شده است.

وعیدی افزود: در مورد مسایل گذشته نیز مسایلی را كه به عنوان موضوعات باقیمانده وجود داشت، در چارچوبی كه تدوین شده‌است، در نظر گرفته‌ایم.

وی درعین حال اظهار داشت: البته ما فراتر از چارچوب تنظیم شده، اجرای بخشی از آن را هم در مورد مسایل حال و هم مسایل گذشته آغاز كرده‌ایم كه در گزارشی كه قرار است البرادعی ظرف روزهای آینده به شورای حكام آژانس ارایه كند، بیان خواهد شد.

وعیدی در مورد تاریخ دیدار لاریجانی و سولانا نیز گفت: هنوز تاریخی معین نشده است اما دو طرف در حال پیگیری آن هستند تا تاریخی را برای دور بعدی گفت و گوها مشخص كنند.


واکنش کاخ سفید

آفتاب: كاخ سفید توافق بعمل آمده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «دلگرم‌كننده» ولی در عین حال ناكافی دانست.
یك مقام كاخ سفید دراین‌باره می‌گوید: رسیدن به این توافق یك پیشرفت دلگرم‌كننده است ولی به خودی خود كافی نیست و حاكی از انجام كامل تعهدات ایران، در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ، كه طی آن از تهران خواسته شده فعالیت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری را به حال تعلیق درآورد، نمی باشد.


گزارش البرادعی به شورای حکام


رادیوفردا: قرار است نتايج مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش جديد محمد البرادعی، مدير کل اين سازمان، به شورای حکام ارايه شود.

ابهام ها و مسايل حل نشده در رابطه با برنامه هسته ای ايران باعث شده که پرونده هسته ای ايران از دستور کار آژانس بين المللی انرژی اتمی خارج شود و دراختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گيرد.

آمريکا و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود بدنبال دستيابی به سلاح هسته ای است و شورای امنيت نيز تاکنون دو قطعنامه تحريمی را عليه تهران به تصويب رسانده است. اما ايران ادعای دستيابی به سلاح اتمی را رد کرده و گفته است که برنامه هسته ای آن به منظور مقاصد صلح آميز دنبال می شود.

دور اول مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در روزهای بيستم و بيست و يکم تيرماه در تهران و دور دوم، روزدوم مرداد ماه در وين در چارچوب ايده ايران برای حل مسايل باقيمانده در زمينه فعاليت های اتمی تهران برای مدت دو ماه آغاز شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024