جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.08.2007, 8:55


آفتاب: نیویورك تایمز در گزارشی به نقل از یك مقام عالی رتبه دولتی آمریكا خبر از آماده شدن دولت بوش برای قرار دادن نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در لیست سیاه گروه‌های تروریستی وزارت خارجه خود می‌دهد. به نوشته این روزنامه چنین حرکتی نشانه‌ای از خصومت بیشتر علیه تهران خواهد بود چرا که برای نخستین بار نام نیروهای مسلح رسمی یک دولت در فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا قرار خواهد گرفت.

در بخشی از این گزارش آمده است: در حالی كه آمریكا از مدت‌ها پیش ایران را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند، هر نوع اقدام احتمالی در تلقی از سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی را باید نشانه‌ای از تشدید خصومت امریکایی‌ها در قبال تهران در نظر گرفت.

نیویورک تایمز همچنین به نقل از دیپلمات‌های اروپایی به تلاش‌های آمریکا برای تنگ‌کردن حلقه محاصره مالی بر ایران اشاره کرده و می‌نویسد: كاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریكا در گفت‌وگوهای اخیرش با همتایان اروپایی‌اش گفته است تاخیر در تلاش ها برای به دست آوردن تایید تحریم‌های بیشتر اقتصادی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل باعث می شود كه دولت آمریكا گزینه‌ای جز اقدام یك جانبه نداشته باشد.

نیویورك تایمز علت احتمالی اتخاذ چنین تصمیمی را در دو بعد بررسی کرده و می‌نویسد: قرار دادن نام این سازمان در فهرست تروریستی می تواند دست كم دو هدف را دنبال كند: آرام كردن جنگ طلبان دولت كه برای اقدام نظامی احتمالی اعمال فشار می‌كنند و دیگر تحت فشار قرار دادن متحدین آمریكا برای تسریع تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل.قرار دادن سپاه در این فهرست باعث می شود كه به طور خودكار تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شود كه كار را برای مسدود كردن سرمایه‌ها و حساب‌های ایرانی تسهیل می‌كند. به ویژه با این اقدام هرگونه سرمایه سپاه كه در آمریكا باشد -با وجودی كه بعید است سپاه سرمایه هایش را در بانك های آمریكایی یا دیگر موسسات نگه داشته باشد- مسدود خواهد شد.

نیویورك تایمز با اشاره به اینکه «وزارت امور خارجه آمریكا 42 سازمان از جمله القاعده، حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داده است» می‌نویسد: دولت آمریكا با هدف قرار دادن سپاه می كوشد ملت ایران را دچار دو دستگی كند.

بوش در كنفرانس خبری روز پنجشنبه ملت ایران را مستقیما خطاب قرار داد و گفت: پیام من به ملت ایران این است كه شما می‌توانید بهتر از این دولت فعلی را داشته باشید.

به گفته وزارت امور خارجه آمریكا پیامد حقوقی سریع اقدام می‌تواند ارایه مواد و منابع برای سپاه را برای هر كسی كه هدف حوزه قضایی آمریكا باشد غیر قانونی كند. هر موسسه مالی آمریكایی كه مشخص شود مالك سرمایه های یك سازمان تروریستی خارجی است یا بر این سرمایه ها كنترل دارد باید آن ها را به وزارت خزانه داری آمریكا تحویل دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024