جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.08.2007, 19:42



آفتاب: یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا در عراق می‌گوید ایران در صدد است که در آستانه گزارش مهم پنتاگون در ماه آینده میلادی با افزایش میزان تسلیحات ارسالی برای شبه‌نظامیان شیعه توجه کاخ سفید و کنگره را از برنامه هسته‌ای خود به سمت اوضاع عراق منحرف سازد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ژنرال دیوید ادینرو رئیس ستاد فرماندهی نیروهای ارتش آمریکا در عراق روز یکشنبه در بغداد گفت که فرماندهان نظامی این کشور طی هفته‌های اخیر تاکتیک‌های مقابله با شبکه‌های قاچاق بمب و شبه‌نظامیان مرتبط با ایران را تغییر داده‌اند.

ادینرو در ادامه ابراز عقیده‌کرد: «من فکر می‌کنم که آنها(ایران) می‌خواهند ما عراق را ترک کنیم. آنها به‌خوبی از آنچه در صحنه سیاسی آمریکا می‌گذرد آگاه هستند، هدف آنها در درازمدت این‌است که توجه سیاستمداران در واشنگتن را از برنامه هسته‌ای‌شان به سمت عراق منحرف کنند». وی گفت 73 درصد از حملات انجام گرفته علیه نیروهای آمریکایی در ماه جولای توسط شبه‌نظامیان شیعه و با استفاده از بمب‌های جاده‌ای ساخت ایران صورت گرفته‌است.

وی با اعلام که «حمایت ایران از شبه‌نظامیان شیعه رو به افزایش است» افزود: «متقابلا ما نیز تمرکز خود بر روی فعالیت‌های آنان را بیشتر از گذشته کرده‌ایم». بنا به ادعای وی طی سه ماه گذشته شورشیان به موشک‌اندازها و خمپاره‌اندازهای جدید و پیشرفته تر دست یافته‌اند.

مطابق برنامه قبلی قرار است دیوید پترایوس فرمانده نیروهای ارتش آمریکا و رایان کروکر سفیر این کشور در عراق ماه آینده در یک گزارش مشترک ارزیابی خود از نتایج اجرای طرح امنیتی پرزیدنت بوش در برقرای امنیت و ثبات در عراق و نیز موفقیت دولت نوری‌المالکی در پیشبرد فرآیند آشتی ملی در آن کشور را ارائه کنند.

ژنرال ادینرو گفت که انتظار دارد با توجه به درپیش بودن انتشار این گزارش بر میزان حملات شبه‌نظامیان سنی و شیعه علیه نیروهای آمریکایی افزوده شود، با این‌حال به گفته وی نگرانی بزرگتر این‌است که عوامل القاعده اقدام به کشتار غیرنظامیان در مقیاس بزرگ نمایند تا مردم عراق اعتماد خود را به دولت این کشور از دست بدهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024