شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.08.2007, 8:08


اشپیگل:کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا خواهان جنگ هستند


مجید روشن‌زاده ـ برلین
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

هفته نامه آلمانی اشپیگل در شماره تازه خود (13.08.2007) به ارزیابی افکار عمومی آمریکا در قبال سیاست بوش و هم چنین تلاش دموکرات ها و جمهوریخواهان برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری پرداخته و می‌نویسد: تقریبا همه مردم آمریکا ضد بوش‌اند، بسیاری خواهان بازگشت سربازان به کشورشان می‌باشند، اما تعداد بسیار کمی مخالف جنگ بر علیه ترور هستند.

بنا به گزارش اشپیگل از نظر مردم آمریکا مبارزه جهانی بر علیه القاعده و متحدین آن تنها عکس‌العمل طبیعی و ممکن به حملات 11 سپتامبر می‌باشد. در این نظر هم دموکرات ها و هم جمهوری‌خواهان متفق‌الرای هستند. از این رو انتقاد مردم آمریکا به رییس جمهور بخاطر در پیش گرفتن جنگ بر علیه تروریسم نیست، بلکه بخاطر عدم موفقیت در عراق می‌باشد.

اشپیگل اضافه می‌کند: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال آینده صرفا بر سر تعیین رییس جمهور نیست، بلکه در واقع تغییر فرمانده کل قوا است. از این رو نظر سنجی افکار عمومی متوجه پاسخ به این سوال نیست که کدامیک از کاندیداها با هوش، کاریزماتیک و فرهمند است و یا اینکه بیش از دیگران قدرت هدایت کشور را دارد، بلکه متوجه پاسخ به این سوال است که کدامیک قاطع و به اندازه کافی بی‌رحم است که جنگ آغاز شده دز جبهه های مختلف را به سرانجام پیروزی برساند.

اشپیگل می‌نویسد که جمهوری‌خواهان موافق تشدید جنگ هستند، زیرا از نظر آنان ضعف نشان دادن مولد جنگ افروزی طرف مقابل است.
اما نه تنها جمهوری‌خواهان، بلکه دموکرات‌ها هم در موضع تردید آمیز خودنسبت به جنگ تجدید نظر کرده‌اند. مشاوران انتخاباتی دموکرات‌ها اکنون هشدار می‌دهند، خطا است که مبارزه انتخاباتی را به درگیری "بازها ٍ و ٍکبوترها" محدود کرد، زیرا کسی که در صدد است قلب جامعه آمریکا را از نظر سیاسی، جغرافیایی و اجتماعی تسخیر کند، باید خود را جنگجو و در عین‌حال غیر جنگ‌طلب معرفی کند. زیرا بدترین برچسبی که در این وضعیت به یک رییس جمهور می‌تواند زده شود، همانا نرم و منعطف بودن آن است.

اشپیگل سپس به بررسی موضع کاندیداهای ریاست جمهوری می‌پردازد و می‌نویسد که باراک اوباما، یکی از کاندیداهای دموکرات‌ها معتقد است که جنگی که باید بر آن پیروز شد در عراق نیست ، بلکه در پاکستان است.

روزنامه "وال استریت ژورنال" با شور و شعف در توضیح این چرخش اوباما می‌نویسد که اوباما با فاصله گرفتن از موضع اصلی و منفعلانه‌ی حزب خود در قبال جنگ، عملا تا حد یک کاندیدای ریاست جمهوری ارتقا یافته است.

یکی دیگر از کاندیداهای دموکرات که دارای موضع چپ است جان ادواردز است. جان ادواردز بر این باور است که باید بودجه مبارزه با ترور ارتش و سیا افزایش یابد و با تجهیزات و امکانات نظامی وسیع‌تر به مقابله با تروریست‌ها پرداخت.

هیلاری کلینتون، کاندیدای دیگر دموکرات‌ها هم دارای همین موضع و نظر است. زمانی که یکی از خبرنگاران از وی می‌پرسد که این امکانات وسیع ارتش چیستند و آیا بمب اتم هم شامل همین امکانات هم خواهد شد، از پاسخ صریح طفره می‌رود و می‌گوید: از زمان جنگ سرد به این سو روسای جمهور آمریکا از بمب اتم به مثابه یک اهرم ارعاب استفاده کرده‌اند. هیچ رییس جمهوری نباید به منظور استفاده و یا عدم استفاده از بمب هسته‌ای چک سفید صادر کند.

به نظر اشپیگل خروج مرحله‌ای و تدریجی آمریکا که از طرف هیلاری کلینتون طرح می‌شود به معنای پایان یافتن سیاست جنگ نیست، بلکه باید به مثابه گشودن فصل نوینی در مبارزه بر علیه ترور تلقی شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024