جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.08.2007, 12:11

پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان:


بی‌بی‌سی‌: پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان در حضور صدها نماینده از هر دو کشور افغانستان و پاکستان در کابل پذیرفت که شورشیان در افغانستان از خاک کشورش حمایت می‌شوند.

آقای مشرف گفت که مبارزه با این عوامل و حلقات، مسئولیت حکومت و مردم پاکستان است و در این راستا خواستار همکاری افغانستان شد.

آقای مشرف صبح امروز به منظور شرکت در آخرین روز اجلاس بزرگ جرگه امن منطقه ای، وارد کابل شد.

این اجلاس، حدود هفتصد نماینده را از دو کشور افغانستان و پاکستان، با هدف جستجوی راه حلی برای مشکلات امنیتی افغانستان و پاکستان و ایجاد استراتژی مشخصی برای مبارزه با گروه های تروریستی در کابل گردهم جمع کرده است.

شرکت کنندگان اجلاس صلح ظرف روزهای گذشته بحث های داغی در مورد روابط دو کشور افغانستان و پاکستان و عوامل افزایش تندرویی در این دو کشور داشتند.

'حرکت مشترک'

رییس جمهور مشرف گفت: "ما (افغانستان و پاکستان) هر یک در قبال کشورهای خود مسئولیت داریم. مسئولیت افغانستان این است که برای دست یافتن به صلح تلاش کند"

آقای مشرف افزود: "در مقابل ما (پاکستان) هم مسئولیتی داریم: شکی ندارم که شورشیان در افغانستان از خاک ما حمایت می شوند و مسئولیت ما این است که اجازه ندهیم حلقات حامی شورشیان در خاک ما به فعالیت خود ادامه دهند."

آقای مشرف، مسئولیت های افغانستان و پاکستان را "حرکت مشترک" توصیف کرد و گفت که باید برای دست یابی به این اهداف، هر دو کشور یکجا با هم کار کند.

مبارزه با 'طالبانیزه شدن'

آقای مشرف در ادامه به مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد اشاره کرد و طالبان را بخشی از مردم این کشور خواند که باید به زندگی عادی سوق داده شوند.

او گفت: "ما باید وضعیت را بشناسیم. طالبان بخشی از جامعه افغانستان هستند. برخی از آنان جاهل هستند و نمی دانند چه می کنند، باید با بخشی از آنان همدردی شود."

رییس جمهور پاکستان افزود که باید به جای طالبان، با طالبانیزه کردن افغانستان مبارزه شود.

او گفت: "طالبان انسان هستند، ولی طالبانیزه شدن، یک مفکوره است. باید با این مفکوره مبارزه کرد."

آقای مشرف یافتن راه حل برای این مشکل را وظیفه دولت افغانستان و نمایندگان مردم این کشور خواند و اضافه کرد که باید در کنار عملیات نظامی، برنامه های اقتصادی و اجتماعی در افغانستان افزایش یابد.

اعتماد سازی

پرویز مشرف در سخنرانی خود خطاب به حدود هفتصد نماینده افغانستان و پاکستان و مقامات دولتی دو کشور گفت خوشحال است که پیام دوستی و برادری مردم پاکستان را همراه با خود آورده است.

ولی آقای مشرف تاکید کرد که اگر هر دو کشور در راستای اعتماد سازی در بین هم تلاش نکنند، کاری از پیش نخواهد رفت.

رییس جمهور مشرف گفت، حل مشکلات افغانستان و پاکستان نیاز به اتحاد و باهمی دارد و به گفته او، این اتحاد تا زمانی که اعتماد بین دو کشور وجود نداشته باشد، بوجود نخواهد آمد.

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان نیز که پس از آقای مشرف سخنرانی خیلی کوتاهی داشت، خطاب به همتای پاکستانی خود گفت: "می خواهم به رییس جمهور مشرف بگویم که اعتماد افغانستان با شماست."

پرویز مشرف جرگه امن منطقه ای را "موفقانه" توصیف کرد و گفت که آرزو دارد نتایج این جرگه به سود هر دو کشور بی انجامد.

آقای مشرف گفت: "من از دستاوردهای این جرگه بسیار امید دارم. شما (شرکت کنندگان) نماینده های مردم هستید و کلید صلح در دست شماست. من خوشحال هستیم که پیام کامیابی این جرگه را با خود به پاکستان می برم."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024