جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.08.2007, 17:18


رييس هيات مذاكره‌كننده‌ي ايراني در سومين دور مذاكرات سه‌جانبه‌ي ايران، آمريكا و عراق، با تاكيد بر نظر دولت عراق مبني بر سازنده بودن اين مذاكرات و نقش موثر و مهم ايران در تحولات عراق، از توافق بر سر تداوم گفت‌وگوها در زمان مناسب ديگري كه بنا به دعوت و هماهنگي دولت عراق برگزار مي‌شود خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به بغداد، حسين اميرعبداللهيان، رييس هيات مذاكره‌كننده‌ي ايراني با اشاره به نتايج مذاكرات امروز و گفت‌وگوهاي انجام گرفته در اين راستا، اظهار داشت: در اين گفت‌وگوها كه صبح امروز به مدت ‌٥/٢ ساعت در دفتر نخست وزيري عراق برگزار شد، در فضايي جدي و صريح، ريشه‌هاي تروريسم مورد بررسي قرار گرفت و محور مذاكرات نيز توجه به ثبات و امنيت عراق و كمك به دولت و ملت اين كشور بود.

وي ادامه داد: در بحث ريشه‌هاي تروريسم، به هيات آمريكايي گفتيم كه تروريسم خوب و بد ندارد و نبايد به صورت گزينشي با آن برخورد شود. براساس قطعنامه‌ي ‌١٣٧٣ و قطعنامه‌هاي بعدي، تروريسم به هر شكل و ابعادش بايد مورد برخورد قرار گيرد.

به گفته‌ي وي، در اين گفت‌وگوها، ريشه‌ها و علل تروريسم در دوران اشغال عراق به هيات آمريكايي تشريح و تفهيم شد.

امير عبداللهيان پرداختن به مقوله‌هاي ناامني عراق و رفتارهاي مبهم و بعضا مشكوك آمريكا در اين كشور را از ديگر مباحث طرح شده در اين مذاكرات برشمرد و اضافه كرد: اقدامات سهل‌انگارانه يا حساب شده‌ي آمريكايي‌ها در باز گذاشتن برخي گروه‌هاي خرابكار در عراق را مورد توجه قرار داديم و اقدامات آنها در باز گذاشتن دست برخي جريانات تروريستي را مورد انتقاد قرار داديم.

رييس هيات مذاكره‌كننده‌ي ايراني افزود: هيات آمريكايي استدلال قانع‌كننده‌اي در اين خصوص در جلسه به عمل نياورد.

وي با بيان اين‌كه سياست‌هاي غلطي را كه اشغالگران در عراق پيشه كرده‌اند كه موجب تقويت تروريسم شده است در اين نشست مورد انتقاد قرار گرفت، در مورد مباحث مطرح شده توسط هيات آمريكايي گفت: هيات آمريكايي شرايط موجود عراق را دشوار و چالش‌برانگيز خواند و براي خروج از اين شرايط خطرناك، از ايران درخواست مساعدت كرد.

رييس هيات مذاكره‌كننده‌ي ايراني درباره‌ي ديدگاه‌هاي طرف عراقي در اين مذاكرات نيز خاطرنشان كرد: طرف عراقي ديدگاه‌هايي را در اين خصوص داشت و از دو طرف خواست براي حمايت از دولت و مردم عراق و ثبات در اين كشور، اقدامات لازم را به عمل بياورند.

وي افزود: درخصوص مصاديق تروريسم و ديگر ابعاد ناامني‌هاي عراق كه در مقوله‌ي تروريسم قرار مي‌گيرد، ديدگاه‌هاي كارشناسي طرفين به طور دقيق بررسي شد.

امير عبداللهيان با اشاره به تاكيد دولت عراق در مورد سازنده بودن اين مذاكرات و نقش موثر و مهم ايران در تحولات عراق خاطرنشان كرد: دولت عراق خواستار تداوم مذاكرات شد و توافق كرديم كه گفت‌وگوها در زمان مناسب ديگري بنا به دعوت و هماهنگي دولت عراق برگزار شود.

رييس هيات مذاكره‌كننده‌ي ايراني در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين كه اخيرا شاهد بوديم كه عربستان با راه اندازي سفارتش در بغداد موافقت كرده اين اقدام از نظر ايران چگونه ارزيابي مي‌شود؟ اظهار داشت: دولت عراق از مدت‌ها پيش در چارچوب جلسات همسايگان عراق در سطح وزراي خارجه، درخواست خود را براي بازگشايي سفارتخانه‌هاي خارجي مطرح كرده است. معتقديم بازگشايي سفارتخانه‌هاي خارجي در بغداد گام مناسبي براي عادي شدن اوضاع امنيتي در عراق است.

امير عبداللهيان در پاسخ به سوالي درباره‌ي ديدار سفراي ايران و آمريكا در حاشيه‌ي اين جلسه گفت: سفراي ايران و آمريكا در بغداد ديدار كوتاهي در حاشيه‌ي مذاكرات به عمل آوردند كه در اين ديدار، چارچوب مذاكرات كارشناسي مورد بررسي دو طرف قرار گرفت.

خبرنگاري از وي درباره‌ي طرح بحث منافقين در اين مذاكرات پرسيد، كه وي در پاسخ گفت: درباره‌ي گروه خاصي در اين مذاكره بحث نكرديم اما در مجموع نگراني‌هاي خود را در مقوله‌ي تروريسم در داخل عراق بيان كرديم.

رييس هيات مذاكره‌كننده‌ي ايراني در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اختلاف نظر ريشه‌اي ايران و آمريكا، آيا به تعريف مشتركي درباره‌ي عراق رسيديد يا نه؟ گفت: اين‌كه به يك تعريف مشترك رسيديم يا نه، بايد گفت در جريان اين مذاكرات در موضوع تروريسم و راه‌هاي ثبات و امنيت براي رسيدن به يك چارچوب مشخص براي كمك به ملت و دولت عراق بررسي كرديم و طبيعي است كه مذاكرات كارشناسي شرايط خاص خود را دارد و در پايان مذاكرات، جمع‌بندي‌هاي لازم انجام مي‌شود.

وي درباره‌ي پي‌گيري وضعيت ماموران كنسولي ايران كه بيش از هفت ماه پيش در اربيل ربوده شده‌اند، گفت: در مرحله‌ي دوم مذاكرات اين موضوع به تفصيل مطرح شد و اين اقدام مغاير كنوانسيون وين را به آمريكايي‌ها گوشزد كرديم.

وي افزود: هوشيار زيباري، وزير خارجه‌ي عراق تاكيد كرد كه اين افراد ماموران رسمي دولت ايران بوده كه در ساختمان كنسولگري كار و با هماهنگي دولت مركزي و محلي فعاليت مي‌كردند.

به گفته‌ي عبداللهيان، اين مساله از فرآيندهاي خاص خود تا آزادي اين ديپلمات‌ها توسط جمهوري اسلامي ايران پي‌گيري خواهد شد.

وي در پايان درباره‌ي ادعاي دخالت ايران در اوضاع داخلي عراق كه توسط آمريكايي‌ها بيان مي‌شود، اظهار داشت: اتهاماتي كه آمريكايي‌ها وارد مي‌كنند بيشتر در چارچوب‌هاي رسانه‌اي است. آمريكايي‌ها سناريوهاي تبليغاتي خودشان را جداي از آن‌چه كه از درون مذاكرات پي‌گيري مي‌شود طراحي مي‌كنند



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024