سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.07.2007, 18:18


دویجه وله: علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه‌ی قضاییه‌ی ایران در نشست مطبوعاتی هفتگی خود در روز سه‌شنبه ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه)، صدور حکم اعدام برای دو خبرنگار را تایید کرد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: عدنان حسن‌پور و هیوا بوتیمار به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده‌اند.

عدنان حسن‌پور عضو تحریریه‌ی هفته‌نامه‌ی توقیف شده‌ی "آسو" بود و از ماهها پیش در بازداشت به‌سر می‌برد. حسن‌پور اواخر خردادماه به اتهام محاربه محاکمه و در ۲۶ تیر (۱۷ ژوئیه) برای وی حکم اعدام صادر شد. هیوا بوتیمار نیز با همین اتهام به اعدام محکوم شده است. این دو روزنامه‌نگار اهل مریوان است.

صدور حکم اعدام برای دو نفر اعتراض‌های زیادی را در داخل و خارج از ایران برانگیخته است. آقای سامان رسول‌پور، فعال حقوق بشر در شهر مهاباد درباره تایید حکم اعدام این دو نفر توسط قوه قضاییه به دویچه وله گفت: «این اولین بار بود که قوه قضاییه رسما صدور حکم اعدام برای آقایان حسن پور و بوتیمار را تایید کرد. آقای نیکبخت وکیل مدافع این دو متهم امروز گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌ها داشته و برای اولین بار اتهام‌های این دو روزنامه‌نگار را برشمرده و گفته که این اتهام‌ها ظاهرا ربطی به فعالیت‌های روزنامه‌نگاری ندارد. این موضوع البته برای فعالان حقوق بشر اصلا مد نظر نیست و فرقی نمی‌کند برای چه حکم اعدام صادر شده است. آنچه جای اعتراض دارد خود حکم اعدام است. اعدام‌های فله‌ای هفته گذشته بسیار نگرانی ایجاد کرده‌ است. از روزی که حکم صادر شده تا الان، اعتراض‌های مختلفی از بیانیه تا اشکال دیگر اعتراض مدنی در خارج و داخل کشور بوده است. انعکاس زیادی این اعتراض‌ها داشته‌اند. احزابی چون حزب سوسیالیست فرانسه، پارلمان ایتالیا و سوئد نیز موضعٰ‌گیری کرده‌اند. گزارشگران بدون مرز هم کمپین امضاء گذاشته است.»

سامان رسول‌پور در گفت‌وگوی خود با دویچه وله افزود: «مادر پیر و کهنسال آقای عدنان حسن پور مبتلا به بیماری قلبی است و فضای خانه‌شان بسیار غمگین است. همه نگران‌اند. همسر بوتیمار هم ۱۹ ساله است و با پدر و مادرش زندگی می‌کند. خانواده‌ها بسیار وضع نگران‌کننده و ناراحتی دارند. روز گذشته خانواده‌های هر دو متهم که ساکن مریوان هستند به سنندج رفته‌اند تا بلکه با عزیزان‌شان ملاقات داشته باشند. اما نهاد‌های امنیتی و دادسرای سنندج اظهار بی‌اطلاعی از محل نگهداری این دو زندانی کرده‌اند و آنها بدون نتیجه برگشته‌اند. وضع این دو متهم در هاله‌ای از بی‌خبری و نگرانی قرار دارد.»



اتهام‌های عدنان حسن‌پور و عبدالواحد بوتیمار


بی‌بی‌سی: وکالت عدنان حسن‌پور و عبدالواحد بوتیمار را محمد صالح نیکبخت به عهده دارد که خود کرد است و سابقه وکالت شماری از فعالان مطرح اصلاح طلب و روزنامه نگار را دارد.

آقای نیکبخت می گوید که موکلان او بنابر اتهامات مطبوعاتی یا فعالیت مدنی و دفاع از حقوق بشر دستگیر و محاکمه نشده اند.

به گفته آقای نیکبخت، عدنان حسن پور در توضیحاتی بیش از 140 صفحه ای اعتراف کرده که با دستگاهی که از جانب افرادی در کردستان عراق در اختیار وی قرار داده شده بوده، از پایگاههای نظامی در غرب ایران تصویر و نقشه تهیه کرده و به یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی انتقال داده بوده که در کردستان عراق استقرار دارد.

وی همچنین اعتراف کرده که با فردی در وزارت خارجه آمریکا ارتباط برقرار کرده و از او خواسته بوده است تا این وزارتخانه دفتری در زمینه امور ایران در کردستان عراق برپا کند تا کسانی که می خواهند با دولت آمریکا تماس برقرار کنند ناچار به پرداخت هزینه گزاف سفر به دوبی نشوند.

از جمله دیگر اعترافات عدنان حسن پور، آن گونه که آقای نیکبخت می گوید، این بوده که دو نفر را که در ارتباط با اقدامات خرابکارانه در جنوب ایران تحت تعقیب قرار داشته اند به کردستان عراق فراری داده است.

آقای نیکبخت می گوید که موکل او علاوه بر اعترافات کتبی، در گفتگوهایی که با وی داشته نیز این اعترافات را بیان کرده است.

به گفته آقای نیکبخت، پرونده دیگری در دادگاهی دیگر در ارتباط با فعالیت مطبوعاتی او نیز جریان دارد که وکالت او را در این پرونده نیز وی به عهده دارد اما دادگاه هنوز وارد رسیدگی به این پرونده نشده است.

در مورد عبدالواحد بوتیمار، وکیل او، محمدصالح نیکبخت می گوید که وی اعتراف کرده که در پایگاهی متروکه در غرب ایران تعداد 563 گلوله جنگی و 55 گلوله آر پی جی پیدا کرده که مهماتی قابل استفاده بوده و آنها را همراه با مقادیر دیگری مهمات که از دیگران خریداری کرده بوده، از طربق برادرش به فردی در مریوان تحویل داده تا به گروه پژاک برساند.

پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) با جمهوری اسلامی مبارزه مسلحانه می کند و برادر آقای بوتیمار از فعالان این گروه است.

محمدصالح نیکبخت در مورد موکلانش می گوید: "دائم از طرق مختلف تبلیغ می شود که آنان هیچ اسلحه ای جز قلمشان نداشته در حالی که در پرونده ایشان اصلاً بحث قلم وجود ندارد ... توصیه من به روشنفکران عزیز این است که اجازه دهند ما به عنوان حقوقدان و وکیل از مجاری قانونی از آنها دفاع کنیم وگرنه تبلیغاتی که برایشان می شود متأسفانه به ضرر آنها تمام خواهد شد".

محمد صالح نیکبخت می گوید با وجود اعترافاتی که عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتیمار کرده اند، در چارچوب قانون مجازات اسلامی ایران، نباید مجازاتی در حد اعدام برای آنان در نظر گرفته شود، چراکه عنوان "محارب" که دادگاه برای این دو در نظر گرفته به فردی مربوط می شود که با تشکیلاتی که برای براندازی حکومت اسلامی مبارزه مسلحانه فعالیت می کنند رابطه سازمانی داشته باشد و چنین رابطه ای در مورد عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتیمار به اثبات نرسیده است.

با اینکه اتهاماتی که به صدور حکم اعدام برای عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتیمار انجامیده، ماهیت مطبوعاتی و روزنامه نگاری ندارد اما از جمله تشکلهایی که برای لغو حکم اعدام این دو بیانیه صادر کرده و اتهامات مطرح شده علیه آنان را واهی خوانده، سازمان گزارشگران بدون مرز، مستقر در پاریس است.

رضا معینی، از فعالان این سازمان در گفتگو با بی بی سی گفت که ایران کشوری قانونمدار نیست و عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتیمار نیز در دادگاهی با شرایط عادلانه محاکمه نشده اند و هیچ اعترافی در دادگاههای جمهوری اسلامی برای سازمان گزارشگران بدون مرز قابل قبول نیست.

وی می گوید اتهاماتی همچون حمل سلاح یا دیگر اتهاماتی که ربطی با روزنامه نگاری ندارد پیش از این نیز علیه فعالان مطبوعاتی و سیاسی ایران صادر شده و چنین افرادی پیشتر نیز محارب شناخته شده اند اما این اتهامات هیچوقت در دادگاه به اثبات نرسیده است.

به گفته رضا معینی، افرادی که با فعالیتهای انجمن سبزچیا مخالف بوده اند و وی از آنان عنوان مافیا یاد می کند نیز در پرونده ای که علیه عبدالواحد بوتیمار تشکیل شده نقش داشته اند.

آقای معینی می گوید تشکل سبزچیا به پاکسازی بخشی از دریاچه زریوار مریوان و نهالکاری در اطراف آن پرداخته و افرادی که از فروش چوب کسب درآمد می کرده اند مخالف فعالیت این انجمن بوده اند.

آقای معینی بخشی از پرونده ای که علیه عبدالواحد بوتیمار تشکیل شده را ناشی از تلاش این افراد می خواند که از آنان با عنوان مافیا یاد می کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024