جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.07.2007, 11:33


آفتاب: خبرگزاری رویتر با انتشار گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌است که تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و نیز اقدامات یکجانبه ایالات متحده باعث شده تا روند فعالیت‌های بین‌المللی بانک ایرانی «سپه» ضربات بسیار جدی وارد شود. بنابر این گزارش چهار شعبه بانک سپه در اروپا در آستانه تعطیلی کامل قرار دارند.

در گزارشی که رویتر روز دوشنبه منتشر ساخته یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا با توصیف بانک سپه به عنوان «بازوی مالی برنامه موشکی ایران» گفته‌است که اقدامات ایالات متحده تاثیرات غیرقابل انکاری بر نحوه فعالیت‌های این بانک گذاشته و آن را در وضعیت «تلاش برای زنده‌ماندن» قرار داده‌است.

به گفته وی تحریم‌های شورای امنیت ضربات سختی به فعالیت‌های بانک سپه در اروپا زده و مدعی شده‌است که در حال حاضر حجم تعهدات معوق این بانک به بانک های خارجی و مشتریانش به بیش از چهار میلیارد دلار رسیده‌است.

یک دیپلمات غربی دیگر نیز که نخواسته نامش فاش شود با اشاره به اینکه «سپه هم اینک تحت فشارهای بسیار جدی قرار دارد» گفته‌است که فعالیت‌های چهار شعبه اروپایی بانک سپه در فرانکفورت، رم، پاریس و لندن تقریبا به حالت تعطیل درآمده و با خطر توقیف دارایی‌ها نیز مواجه است. به گفته وی خارج ساختن دارایی‌های این چهار شعبه از اروپا تنها با کسب مجوزهای ویژه امکان‌پذیر خواهد بود. مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گویند که منتظر خبر تعطیلی کامل شعب اروپایی بانک سپه هستند.

مارک فیتزپاتریک از اعضای انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن در این‌باره ابراز عقیده کرده‌است که ورشکستگی شعب اروپایی بانک سپه می‌تواند باعث تقویت موضع طرفداران افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی بر ایران در داخل کاخ سفید شده و حامیان نومحافظه‌کار اقدام نظامی علیه این کشور را در موضع ضعف قرار دهد.

در عین حال رویتر به نقل از یکی از مقامات BSIP (شعبه این بانک در لندن) گفته است که علیرغم فشارهای بین‌المللی خطر ورشکستگی این بانک را تهدید نمی‌کند. محمد جعفر مجرد معاون بانک مرکزی ایران نیز روز دوشنبه ضمن «غیر قبال تصور خواندن» ورشکستگی بانک سپه به خبرنگار رویتر گفته بود که این بانک تحت حمایت کامل وزارت امور اقتصاد و دارایی قرار خواهد داشت و دولت متعهد به حمایت از این بانک است.
این در حالی است که در گزارش عملکرد سالانه BSIP (منتهی به یازدهم فروردین‌ماه 1386) به نقل از محمدرضا فاطمی مدیراجرایی آن آمده بود که شرایط فعالیت برای بانک سپه به‌گونه فزاینده ای دشوارتر از گذشته شده‌است.

قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل بانک سپه را به سبب نقش داشتن در فعالیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران مشمول مجازات قرار داده‌است. برخی دیپلمات‌های غربی در نیویورک ماه گذشته گفته بودند که قطعنامه جدیدی شورای امنیت علیه ایران بانک‌های ملی و صادرات را نیز مشمول وضع تحریم قرار خواهد داد.

گفتنی است بخش اقتصادی آفتاب فروردین‌ماه سالجاری پس از وضع قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان با چاپ گزارشی مشروح توقف کامل فعالیت های ارزی بانک سپه در آینده نزدیک را پیش‌بینی کرده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024