جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.07.2007, 8:14


دویچه وله: به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از فرانکفورت، این تصمیم "دویچه بانک" در پی درخواست‌های متعددی اتخاذ شده که مقام‌های آلمانی و خارجی از این بانک داشته‌اند.

به گفته‌ی سخنگوی دویچه‌بانک، قطع روابط مالی تنها شامل مشتریان این بانک در داخل ایران می‌شود و ارتباطی با مشتریان ایرانی آن در خارج از ایران ندارد.

سخنگوی دویچه‌بانک، دليل اين اقدام را پرهزینه بودن عملیات بانکی در اثر مقررات و محودیت‌های اعمال شده از سوی وزارت اقتصاد آلمان و نیز سازمان ملل اعلام کرد. این سخنگو افزد: هزینه‌های عملیات بانکی با ایران تناسبی با درآمدها ندارند.

هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل" نوشته است که دویچه‌بانک زیر فشار دولت ایالات متحده‌ی آمریکا حتی معاملات خود با ایران براساس یورو را نیز قطع کرده است.

دویچه‌بانک دومین بانک مهم آلمانی است که از آغاز سال جاری میلادی مناسبات تجاری خود با ایران را قطع می‌کند. پیش از این، کومرس‌بانک آلمان نیز معاملات دلاری خود با ایران را قطع کرده‌ بود. علاوه‌بر این، از یک سال و نیم پیش تاکنون اکثر بانک‌های معتبر اروپا مناسبات مالی خود با ایران را قطع کرده‌اند. این تحریم‌ها مشکلات زیادی برای ایران در مناسبات اقتصادی‌اش با دنیای خارج ایجاد کرده است.

"تحریم‌ها موثر بوده‌اند"

پنجشنبه‌ی گذشته (۲۶ ژوئیه) معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ارزیابی نتایج تحریم‌های مالی اعمال شده علیه ایران نشان می‌دهد که این تحریم‌ها موثر بوده‌اند. این مقام آمریکایی افزود این تحریم‌ها می‌توانند حکومت ایران را وادار به تغییر سیاست سرکشی خود در برابر جامعه جهانی کنند.

دولت آمریکا نه تنها بانک‌های ایران، مثل بانک صادرات و بانک سپه را مستقیماً تحریم کرده، بلکه همه‌ی موسسات مالی و بازرگانی غرب را زیر فشار قرار داده تا مناسبات مالی خود با ایران را قطع کنند. بخشی از تحریم‌ها علیه موسسات ایرانی در آخرین قطعنامه‌های شورای امنیت درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای قید شده است.

در همین‌حال، هفته‌ی گذشته نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای خطاب به رابرت زولیچ، رئیس جدید بانک جهانی از وی خواستند اعطای وام‌های توسعه‌ای این نهاد تحت‌نظر سازمان ملل به ایران را متوقف سازد.

نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ی خود نوشته‌اند: «تسهیلات اعطایی بانک جهانی به ایران ممکن است در سازمان‌هایی مصرف شوند که به‌موجب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای‌ ایران، مشمول تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند».

بنا به گزارش‌های منتشر شده، بانک جهانی قرار است تا پایان سال ۲۰۱۰ بیش از ۷۸۰ میلیون دلار وام به پروژه‌های عمرانی در ایران اختصاص دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024