شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.07.2007, 9:25



گزارش مراسم بزرگداشت روز پدر و میلاد امام علی
با حضور گسترده نیروهای سیاسی و مدنی در منزل عبداله مومنی


ادوارنیوز: مراسم بزرگداشت میلاد حضرت علی (ع) امام عدالت و روز پدر ، صبح روز شنبه در منزل عبدالله مومنی سخنگوی بازداشت شده سازمان ادوار تحکیم برگزار گردید. آقای مومنی تنها بازداشت شده روز 18 تیر است که صاحب فرزند می باشد به همین جهت فعالان سیاسی و دانشجویی و همچنین خانواده های سایر دانشجویان بازداشت شده در ماههای اخیر با حضور در منزل وی، با خانواده و فرزندان ایشان دیدار کردند. این مراسم به دعوت کمیته پیگیری آزادی 19 فعال دانشجویی دربند که متشکل از گروهها و احزاب سیاسی است برگزار شد.

این برنامه با استقبال گسترده شخصیتها و نمایندگان گروههای تحولخواه همراه بود؛ دکتر محمد ملکی، دکتر هاشم آغاجری، دکتر بابک احمدی، دکتر ابراهیم یزدی، دکتر حبیب الله پیمان، دکتر محسن کدیور, عبداله نوری، عباس عبدی، حسن یوسفی اشکوری، حسین انصاری راد، تقی رحمانی، عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی، محمد بسته نگار، محمد جواد نکوروح، شاه حسینی، کورش زعیم، علیرضا رجایی به همراه فعالان جنبش زنان و اعضای ارشد سازمان ادوار تحکیم وحدت و دانشجویان عضو شورای عمومی و تهران دفتر تحکیم وحدت از جمله گروههای شرکت کننده در این مراسم بودند.


دکتر محسن کدیور: بازداشت شدگان اخیر مایه افتخار ما هستند

دکتر کدیور با اشاره به نقش مهم خانواده یک زندانی سیاسی گفت: در پشت یک زندانی سیاسی موفق یک خانواده قوی ایستاده است و در شرایط حاضر وظیفه همه ما تقویت روحیه خانواده ها است چرا که اگر خانواده ها ماند کوه بایستند و هیچ مشکلی را در دیدارها به بازداشت شدگان بروز نداده آنها را تشویق به مقاموت کنند، فرد بادزاشت شده به شکل بهتری امکان تحمل فشارها را خواهد داشت. کدیور امام علی را امام عدالت، حقانیت و آزادی دانست و گفت عبدالله مومنی حقانیت و ایثارگری خود را اثبات کرده است و او و تمامی دانشجویان بازداشتی مایه افتخار ما هستند حتی اگر آنها را به اعترافات ساختگی مجبور سازند

بابک احمدی: حاکمان ما از ملت خود میترسند

دکتر بابک احمدی با اشاره به فشارها و تهدیدهایی که در این روزها بر دانشجویان، زنان و معلمان وارد می شود گفت: ما امروز اینجا گردهم آمدیم تا در این روزهای سخت به خانواده بازداشت شدگان بگوییم که تنها نیستند. احمدی با اشاره به آشنایی نزدیک خود با عبدالله مومنی گفت: عبدالله جوانی ، فکر و عمل خود را در اختیار آرمانش یعنی دموکراسی و حقوق بشر نهاده است.
این نویسنده و روشنفکر تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی جمهوری وحشت است چرا که حاکمان ما از ملت خود می ترسند و می خواهند در دل مردم وحشت ایجاد کنند. آنها از ما می ترسند و به حق هم از ما می ترسند و به همین دلیل به روشهای استالینی همچون اعترافگیری و هتک حرمت و فشار روی می آورند در حالیکه این رویه ها جواب نخواهد داد.

احمدی گفت: ایستادن در برابر اهریمن استبداد و ارتجاع و شجاعت در برابر تلاش حاکمان برای مرعوب کردن ما وظیه ماست، وظیفه ملتی که 100 سال است برای آزادی و دموکراسی حرکت می کند.


دکتر ملکی:
اعترافات اجباری بی اساس و غیرقابل استناد است


دکتر ملکی نیز در این نشست با اشاره به روند تکراری اعترافگیری از زندانیان سیاسی و یادآوری مسائلی در دهه 60 گفت: حتی در همان دهه 60 نیز این دست اعتبارات بی اعتبار بود و مردم آنها را باور نمی کردند.


خدیجه مقدم فعال جنبش زنان:
به هیچ وجه از حقوق فرزندانمان نخواهیم گذشت


خدیجه مقدم فعال جنبش زنان نیز با اشاره به فشارهای فراوان وارده بر خانواده بازداشت شدگان گفت: متاسفانه خواهر بهاره هدایت دانشجوی بازداشت شده در هفته گذشته جنین 9 ماهه خود را سقط کرد و خانواده هدایت اکنون علاوه بر نگرانی بهاره مشغول پرستاری از خواهر دیگر او نیز هستند.

این فعال جنبش زنان ادامه داد: ما مادران فرزندانمان را در سالهای پس از انقلاب با خون جگر بزرگ کرده ایم و خوشحالیم همانگونه که خود در دوران شاه برای آزادی و برابری مبارزه می کردیم، این روح در فرزندانمان نیز زنده نگاه داشته شده و به انها افتخار می کنیم.
مقدم در عین حال گفت: ما به هیچ وجه از حقوق فرزندانمان نخواهیم گذشت و در برابر تضییع حقوق انسانی آنها سکوت نخواهیم کرد مقدم همچنین نسبت به وضعیت امیر یعقوب علی دانشجوی بازداشت شده دانشگاه علامه و فعال کمپین 1 میلیون امضا ابراز نگرانی کرد.


کورش زعیم:
حاکمانی که خود را مقتدرترین دولتها می دانند از دانشجویان در هراسند.


مهندس کورش زعیم عضو هیئت اجرایی جبهه ملی ایران نیز با ابلاغ سلام مهندس عباس امیرانتظام که به دلیل بیماری موفق به حضور در این برنامه نگردیده بود گفت: باید به مومنی و دانشجویان بازداشتی تبریک گفت چرا که حاکمانی که خود را مقتدرترین دولتها می دانند از ایشان هراس دارند. حاکمانی که از تحصن 6 دانشجو در هراس است از حرکت زنان معلمان و کارگران در وحشت است مانند مشک هزار سوراخی است که نمی تواند وضعیت خود را حفظ کند. زعیم ادامه داد: متاسفانه دولت فعلی در سرازیری یک سرسره قرار گرفته و هیجان ناشی از لغزش در این سرسره قدرت تصمیم گیری و عملکرد معقولانه را از ایشان سلب کرده است .


ابراهیم یزدی:
با زندانی کردن فعالان دانشجویی می خواهند ما را بترسانند.


دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت ازادی ایران گفت: تمامی فعالان دموکراسی و آزادی خواه باید امتحان پس بدهند چراکه دموکراسی نه در کلاسهای درس بلکه در کشمکشها آموخته می شود. یزدی تصریح کرد تمامی کشورهایی که دموکراسی و آزادی نسبی دارند هزینه آن را پرداخته اند.

یزدی گفت: بسیاری از حاکمان فعلی ما در دوران شاه به زندان رفتند و شکنجه شدند و در آن امتحان سربلند بودند اما بعد از انقلاب داغی کرسی قدرت آنها را مجذوب ساخت و از آرمانها منحرف شدند. یزدی گفت: کسانی که دانشجویان را به زندان می اندازند می خواهند ما را بترسانند در حالیکه بازداشت بچه ها کمترین شک و دودلی در میان دوستانشان و ما ایجاد نکرده است
یزدی گفت: اگر اعترافاتی از این جوانان منتشر شود همه می دانند که یک قران ارزشی نخواهد داشت.

یزدی گفت: نظام ما از درون احساس خطر می کند و این تزلزل و احساس خطر آنها را به چنین واکنشهایی بر می انگیزد.


مادر احسان منصوری: فرزند مرا شکنجه کرده اند.

مادر احسان منصوری دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر در سخنانی که حاضران را بشدت متاثر ساخت گفت: فرزندان ما قربانی یک برنامه از پیش تعیین شده هستند آنها هرچه بر بی گناهی خود اصرار کردند و اتهامات دروغین را انکار کردند کسی توجهی نکرد و می خواهند آنها را گناهکار معرفی کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه محل تحصیل فرزندم با نهادهای امنیتی همکاری نزدیکی داشت و حتی برای بازداشت آنها همکاری می کرد.
مادر احسان منصوری ادامه داد: بچه مرا به بدترین شکل ممکن و با کتک و تیراندازی و با اعلام اینکه او دزد و سارق است دستگیر کردند و او را چنان مضروب کردند که خودش به من گفت: آنقدر مرا زدند که سرم بر بدنم لق می خورد و دستان دستبند خورده ام از لگد انها کبود بود و تمامی این موارد در بهداری زندان اوین موجود است.

خانم منصوری ادامه داد: ما بعد از اولین دیدار با فرزندانمان اصلا خوشحال نبودیم چرا که آن وضعیت بچه ها را دیدیم اما سکوت کردیم چرا که فرزندانمان را تهدید کرده بودند اگر چیزی بگویید دوباره شکنجه و انفرادی را آغاز می کنیم. ما به تمامی مقامات متوسل شدیم به آقای شاهرودی نامه نوشتیم اما هیچ کس هیچ جوابی به ما نداد و می گفتند به خانه برگردید و دعا کنید!

خانم منصوری گفت: حال که 5 تن دانشجو آزاد شده اند و بچه های ما را رها نکردند ما ساکت نمی نشینیم و تمامی موارد شکنجه و آزار را در نامه سرگشاده به آقای شاهرودی نوشتیم و از ایشان می خواهیم که یک گروه ویژه بازپرسی به 209 بفرستد و عملکرد آنهایی که بچه های ما را به این روز انداخته اند را بررسی کند. منصوری در پایان گفت: اعترافات مضحکی که به زور آن رفتار غیر انسانی از فرزندانمان ما گرفته اند هیچ ارزشی ندارد و انتشار آن نیز مضحک است.

عباس عبدی:
عبدالله مومنی یک جوانمرد سیاسی است


عباس عبدی نیز در این برنامه با اشاره به ولادت امام علی و تبریک این روز به خانواده مومنی گفت: مدتی پیش در مطلبی نوشته بودم که خط بندیهای مرسوم سیاسی در کشور ما زیاد معنا ندارد و عیار تفاوت فعالان سیاسی ما مرد و نامرد بودن آنهاست. عبدی با اشاره به آشنایی نزدیکش به عبدالله مومنی گفت: مومنی در میان فعالان سیاسی این دوران به دلیل موضعگیریها و رفتار سیاسی اش در زمره جوانمردان قرار می گیرد.

تقی رحمانی:
می خواهند با اعترافگیری اجباری دادانشجویان را از ما جدا کنند.


تقی رحمانی در این برنامه گفت: آنهایی که بر اعترافگیری اجباری تاکید می کنند، می خواهند دانشجویان بازداشت شده را از ما جدا کنند .
رحمانی با تاکید بر مظلومیت دانشجویان بازداشتی گفت: آنها در سخت ترین شرایط و با شدیدترین فشارها در تحکیم حضور داشتند و با دوری از قدرت و احزاب سیاسی و ضمن حفظ تمامی انتقادات خود بر گروههای سیاسی در حال پیدا کردن خود بودند و در این میان عبدالله مومنی پیشقراولی برای معقول ساختن داشجویان بود . این دانشجویان تحکیم را نجات دادند و حفظ کردند.

یوسفی اشکوری:
آقایان اسم دموکراسی بر شما است، رسم دموکراسی را رعایت کنید


حسن یوسفی اشکوری در این برنامه ضمن یادآوری خاطراتی از 4 سال زندان خود در زندان اوین و بازداشتگاه 59 سپاه گفت: زمستان خواهد گذشت و دوستان ما آزاد خواهند شد و به فعالیت های خود ادامه خواهند داد. اشکوری در خصوص مومنی گفت: در ستالهای زندان از طریق رادیوهای خارجی و بعضی روزنامه ها شاهد موضعگیری های مومنی به عنوان دبیر تحکیم بودم و او را فردی راسخ و صادق دیدم.

اشکوری با اشاره به پخش برنامه به اسم دموکراسی گفت: متاسفانه این برنامه ها همواره اثر عکس دارد چرا که حاکمان ما خود اسم دموکراسی را یدک می کشند اما رسم آن را رعایت نمی کنند. اشکوری گفت: مرحوم امام خمینی می گفت دموکراسی در جمهوری اسلامی فراتر از همه دموکراسیها خواهد بود. ما نیز از مسئولین جمهوری اسلامی می خواهیم همین دموکراسی که وعده داده اند را رعایت کنند.

رضا شریفی:
امیدواریم بازداشت شدگان هرچه سریعتر آزاد شوند


رضا شریفی مسئول شاخه جوانان جبهه مشارکت نیز در این نشست با تجلیل از خانواده مومنی گفت:خانواده مومنی یک فرزند را در راه استقلال ایران از دست داده است و فرزند دیگر آنها به دلیل تلاش در راه آزادی ایران به زندان افتاده است. و ما امیدواریم ایشان و همه بازداشت شدگان بزودی آزاد شوند.


برادر عبدالله مومنی:
گناه برادرم صداقت و بی ریایی در فعالیت سیاسی و دفاع از آرمانهایش است


برادر عبدالله مومنی در این مراسم با خوشامد گویی به حاضران گفت: نظام ما می تواند با بالا بردن صبر و مدارا از این دست برخوردها خودداری کند و این کار سختی نیست در حالیکه اجبار افراد به اینکه یکسان بیاندیشند کار بسیار مشکلی است .

مهدی امینی زاده :
گناه سازمان ادوارتحکیم بی اعتنایی و زیرپاگذاشتن مرزهای خودی و غیرخودی است


مهدی امینی زاده معاون دبیرکل سازمان ادوار تحکیم در مراسم بزرگداشت روز پدر در منزل عبدالله مومنی با بیان این مطلب گفت: سازمان دانش اموختگان ایران همواره تلاش داشته است با کنارگذاشتن مرزهای غلط خودی و غیرخودی که در نظام جمهوری اسلامی میان نیروهای سیاسی برقرار شده است با تمامی گروههایی که اشتراک نظر دارد ارتباط داشته باشد و این جرم اصلی ما چه در دوران عضویت در دفتر تحکیم وحدت در نسالهای گذشته و چه در حال حاضر است و به همین دلیل با آن صورت زشت به دفتر ادوار که محلی برای دور هم جمع شدن نیروهای دموکراسی خواه و آزادیخواه بود حمله می کنند و گلوله شلیک می کنند.

امینی زاده گفت: دوستان ما در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با تحصن آرام خود در برابر دانشگاه پلی تکنیک فریاد آزادی سر دادند و امروز که تمامی اعضای شورای مرکزی تحکیم در زندان هستند، دانشجویان بازهم خود را سازماندهی کرده و با تشکیل کمیته های مختلف پیگیر وضعیت دوستان خود هستند

امینی زاده ادامه داد: حاکمیت می خواهد به بهانه حضور برخی دوستان ما در خارج از کشور فعالیتهای دانشجویان را به آمریکا وصل کرده و با فعالان دانشجویی برخورد کند اما همین حضور یکپارچه ما در این مراسمها نشان می دهد که این تلاش کاملا بی ثمر است. ما در سازمان ادوار تحکیم علیرغم تمامی برخوردهای انجام شده اعلام می کنیم که بدون رادیکالیزه شدن در شعارها ، خود را یک سازمان قانونی می دانیم و برخوردهای انجام گرفته برخورد با یک سازمان قانونی و مجوز دار بوده است.

امینی زاده گفت: سیاستهای حاکمیت مبنی بر تلاش برای ایجاد وضعیتی است که منتقدین یا راه خروج از کشور را پیش گیرند و یا به دامان حاکمیت بازگردند اما ما علیرغم تمامی هزینه ها با اعتقاد به فعالیت سیاسی مسالمت آمیز و رفتار مدنی بر این سیاست خط بطلان کشیده ایم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024