جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.07.2007, 19:41


دویچه وله: روزنامه "واشینگتن‌پست" روز شنبه ۲۸ ژوئیه از قول یک مقام دولتی، که نام وی را ذکر نکرد، نوشت: براساس یک قرارداد ده ساله، اسرائیل تسلیحاتی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار و مصر ۱۳ میلیارد دریافت خواهند کرد.

ارزش سلاح‌هایی که شش کشور حاشیه خلیج فارس، عربستان سعودی، کویت، قطر، عمان، بحرین و امارات متحده عربی دریافت می‌کنند، ۲۰ میلیارد دلار است.

خبر قرارداد فروش سلاح از سوی دولت بوش به کشورهای خاورمیانه در روزنامه‌ی "نیویورک تایمز" نیز انتشار یافته است.

نیویورک تایمز نوشته است نه وزارت دفاع امریکا و نه وزارت خارجه‌ی آن کشور، نگران براه‌افتادن یک مسابقه‌ی تسلیحاتی در منطقه نیستند. یک مقام دولتی به این روزنامه گفته است «سال‌هاست که ما به کشورهای حوزه خلیج فارس کمک می‌کنیم و این کمک‌ها ادامه خواهند یافت.»

به نوشته‌ی نیویورک تایمز، ارسال تسلیحات به کشورهای خاورمیانه پاسخی به ایران و برنامه‌ی هسته‌ای آن کشور است. آمریکا نگران افزایش نفوذ ایران در منطقه است و قصد دارد با تقویت همسایگان ایران مانع این کشور شود. یک مقام بلندپایه‌ی دولت بوش برنامه‌ی جدید ارسال تسلیحات به منطقه را جزئی از استراتژی منطقه‌ای آمریکا و برای تداوم حضورش در منطقه است. این مقام گفته است «آمریکا دوستان خود در منطقه را علیه زورآمایی یک ایران مهاجم تسلیح می‌کند.»

شش کشور حوزه خلیج فارس قبل از هر چیز بمب‌های هدایت شونده، سیستم‌های مدرن دفاع هوایی و رادارهای هشدار دهنده‌ی پیشرفته دریافت خواهند کرد. بنا به این گزارش به عربستان سعودی موشک‌‌های هوا به هوا و بمب‌های هدایت‌شونده نیز ارسال خواهد شد.


نقش عربستان سعودی در حوادث عراق

طرح جدید آمریکا برای تقویت نظامی کشورهای منطقه از جمله عربستان در حالی صورت می‌گیرد که برخی گزارش‌ها حاکی از نارضایتی‌ مقام‌های آمریکا از نقش عربستان سعودی در حوادث عراق است.

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه (۲۷ ژوئیه) نوشت «مقام‌های عربستان سعودی نوری مالکی، نخست وزیر عراق را عامل ایران می‌دانند و به‌نظر می‌رسد با تأمین بودجه برای گروه‌های سنی برای تضعیف دولت او تلاش می‌کنند.»

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های رسمی دولت بوش نوشت: «از حدود ۶۰ تا ۸۰ نفر تروریست خارجی که هرماه وارد عراق می‌شوند تقریبا نیمی از آن‌ها اتباع عربستان هستند و دولت عربستان برای مقابله با آن‌ها کاری انجام نمی‌دهد.»

در چند روز آینده، هم‌زمان با بررسی طرح ارسال اسلحه به کشورهای منطقه در کنگره‌ی آمریکا ، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه و رابرت گیتس وزیر دفاع دولت بوش به کشورهای خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی سفر می‌کنند. گفته می‌‌شود آنها در این سفر نگرانی‌های واشنگتن را با مقام‌های عربستان در میان خواهند گذاشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024