پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 25.07.2007, 20:07


اعلاميه مشترک در محکوميت صدور احکام اعدام، دستگيری دانشجويان و فعالان کارگری
برای نجات جان محکومان به اعدام و آزادی دانشجويان متحدانه عمل کنيم!



ايرانيان آزاده!
عدنان حسن پور روزنامه‌نگار کرد و هيوا بوتيمار فعال مدنی در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده‌اند. عدنان حسن‌پور عضو هيات تحريريه هفته‌نامه توقيف شده کردی-فارسی "آسو" و از اعضای کانون نويسندگان کردستان می باشد.

هيوا بوتيمار را ماموران امنيتی به قصد دستگيری برادر وی هادی بوتيمار به گروگان گرفته‌اند و به خانواده‌اش اطلاع داده‌اند تا زمانی که هادی خود را به اطلاعات جمهوری اسلامی تحويل ندهد، هيوا آزاد نخواهد شد. هادی بوتيمار برای رهايی از چنگ جمهوری اسلامی به انگلستان پناه برده است.

حکم اعدام عدنان حسن‌پور و هيوا بوتيمار در دادگاه سنندج تائيد شده و ماموران امنيتی تاييد صدور حکم اعدام عدنان را به وکيل و خانواده وی خبر داده‌اند. اکنون حسن‌پور و بوتيمار با مرگ فاصله‌ای ندارند و جان آنان در خطر است. اگر برای جلوگيری از اجرای احکام اعدام و نجات جان آنان از خطر مرگ اقدام فوری انجام نگيرد، جمهوری اسلامی فاجعه انسانی جبران ناپذيری را بر مردم ما تحميل خواهد کرد.

محکوميت حسن پور و بوتيمار به اعدام نقض خشن حقوق بشر و نمونه آشکار جنايت دولتی است. جمهوری اسلامی با صدور حکم اعدام برای حسن‌پور و بوتيمار تصميم به کشتن دو انسان بی گناهی گرفته است که هم اکنون در زندان رژيم در بند هستند و جز تحمل اسارت، شکنجه و زندان کاری از دست آنان ساخته نيست. دو انسانی که در خارج از زندان هم که بودند جز اتکاء بر انديشه و قلم برای بيان اعتراض خود عليه استبداد و آزادی کشی رهبران حکومت راه و روش ديگری نداشتند.

محکوميت اين دو تن به اعدام در تداوم موج سرکوبی است که از چند ماه پيش راه افتاده است. در اين موج سرکوب فعالين جنبش زنان به زندانهای سنگين محکوم گرديده، فعالين جنبش دانشجوئی، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم و مسئولين دفتر ادوار تحکيم دستگير شده و روزنامه هم ميهن توقيف و خبرگزاری ايلنا تعطيل شده است. همزمان با اين اقدامات سرکوبگرانه، ماشين اعدام رژيم راه افتاده است.

حسن‌پور و بوتيمار گروگان جمهوری اسلامی هستند. آنان قربانی آزادی‌کشی و نقشه شوم استبدادگران حاکم برای عبور از بحران اجتماعی و منازعه هسته‌ای هستند. بحرانی که خودشان آن را آفريده‌اند. جمهوری اسلامی اين دو تن از فرزندان شجاع و آزاده کشور را به اعدام محکوم کرده است تا از زنان، معلمان، فعالان و مبارزان حقوق ملی ، جنبش کارگری و دانشجويان زهر چشم بگيرد. حسن پور و بوتيمار را به اعدام محکوم کرده‌اند تا صدای آزادی‌خواهی روزنامه‌نگاران و روشنفکران کرد را خاموش سازند و مبارزه دمکراتيک مليت‌های ساکن کشور را برای تامين برابر حقوقی و پايان دادن به تبعيض سرکوب کنند. حسن پور و بوتيمار را به اعدام محکوم کرده‌اند تا مقاومت کارگران ، زنان و دانشجويانی را که هم اکنون در زندان هستند و بر سر انديشه‌های انسانی و حقوق اوليه و اساسی خود ايستاده‌اند و به نشانه اعتراض دست به اعتصاب غذا زده‌اند، در هم بشکنند.

هم زمانی صدور حکم اعدام روزنامه نگاران کرد با نمايش اعترافات تلويزيونی، سرکوب فعالان جنبش زنان، کارگران و دستگيری دسته جمعی دانشجويان نشانه يورش برنامه ريزی شده و سراسری رژيم عليه دگرانديشان و آزاديخواهان است. نشانه آن است که حکومت کانون های جنبش های اعتراضی را هم زمان هدف گرفته و می خواهد به زور سرکوب از جوشش و پيوند سراسری حرکات اعتراضی جلوگيری کند. صدور احکام اعدام، ربودن فعالان کارگران و شيوه برخورد با دانشجويان نشان می دهد که حکومت در تنگنا قرار گرفته و از شدت احساس خطر به انتقام جويی و رعب آفرينی در زندان ها و خارج از زندان روی آورده است. اگرچه شرايط امروز اپوزسيون و حکومت با سال 67 به کلی متفاوت است اما بايد هشيار بود و به رژيم فرصت نداد که برای غلبه بر استيصال خود داغ فاجعه ملی و کشار زندانيان سياسی را در اين کشورتازه کند ودر سکوت، مبارزان راه آزادی را به صلابه بکشد و به جوخه اعدام بسپارد.

برای آن که چنين فاجعه‌ای تکرار نشود، نبايد لحظه‌ای در اعتراض به صدور احکام اعدام درنگ کنيم. اگر همين امروز برای آزادی زندانيان دربند مقاومت همگانی سازماندهی نکنيم ، فردا خيلی دير است. دفاع از حقوقی انسانی محکومان به اعدام ، مبارزه برای رهايی دانشجويان از زندان و ساير زندانيان در بند، دفاع از حقوق بشر و دفاع از انسانيت است. اگر آزاديخواهان در پاسخ به همين وظيفه، يکپارچه و متحد عمل کنند از چنان قدرتی برخورداند که بتوانند تهاجم استبداد را به عقب نشانند و لغو احکام اعدام و آزادی زندانيان سياسی را به رژيم تحميل کنند.

نيروهای آزاديخواه!
بياييد دست ياری يکديگر را بگيريم و يکپارچه از فعالان دانشجويی، زنان، کارگران و فعالان حقوق ملی دفاع کنيم. بياييد برای لغو احکام اعدام هم صدا شويم و نگذاريم عدنان حسن‌پور و بوتيمار را به جوخه اعدام بسپارند و آنان که می خواهند با شکستن قلم‌ها و بريدن زبان ها عمر حکومت را طولانی‌تر کنند ، گستاخ‌تر شوند.

ما همه نيروهای آزاديخواه و مترقی کشور را به همگامی در سازماندهی کارزار موثر در مبارزه عليه استبداد، دفاع از آزادی زندانيان سياسی و جلوگيری از اعدام عدنان حسن‌پور و هيوا بوتيمار دعوت می‌کنيم.

ما از تمامی نهادهای مدافع حقوق بشر ، احزاب و سازمان های آزاديخواه و مجامع بين المللی تقاضا داريم ضمن محکوم کردن حکم اعدام، به اشکال و روش های موثر از مبارزه مردم ايران برای رعايت حقوق بشر، لغو احکام اعدام و آزادی زندانيان سياسی پشتيبانی کنند.

حزب دمکرات کردستان ايران
سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران
سازمان فدائيان خلق ايران ( اکثريت )
کومه له - سازمان انقلابى زحمتکشان کردستان ايران

سه شنبه دوم مرداد 86



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024