جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.07.2007, 16:31


دومین دور گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا درباره اوضاع امنیتی عراق بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۴ ژوئیه بدون نتیجه‌ی مشخصی پایان یافت. خبرگزاری‌ها گزارش دادند که مناقشه میان دو طرف درباره وضعیت حادتر شده است.

سفیر آمریکا در عراق جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که از بعد از دور نخست گفت‌وگوها در ماه مه گذشته، حمایت خود از شبه‌نظامیان شیعه در عراق را گسترش داده است.

سفیر آمریکا که پس از پایان مذاکراتش با سفیر ایران با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، افزود: این تشدید وخامت اوضاع است نه تخفیف آن. او گفت: فعالیت‌های ایران در عراق بر ضد منافع عراق و علیه نیروهای ائتلاف است.

رایان کروکر گفت: آمریکا مدارک و اسناد لازم در زمینه ارایه اسلحه از سوی ایران به شبه نظامیان در عراق و حمایت ایران از این شبه نظامیان را در اختیار دارد و این مدارک را به نیروهای ایرانی نیز ارایه داده است.

کروکر همچنین گفت: ما از فعالیت‌های ایران در عراق کاملا اطلاع داریم و از این موضوع نیز مطمئنیم و در سابق نیز اعلام کرده‌ایم که سیاست‌های ایران در عراق باید کاملا بر اساس سیاست‌های آمریکا در این کشور یعنی در حمایت از دموکراسی و آزادی انجام گیرد.

سفیر آمریکا هم چنین گفت: مرحله اول گفتگوهای ایران و آمریکا که در سابق انجام گرفت بسیار ناامید کننده بود و نمی‌توان از آن به عنوان گفت‌وگوهای موفق یاد کرد اما این بدان معنی نیست که ما از ادامه این گفت‌وگوها با ایران چشم پوشی کنیم و به ایران فرصت دیگری برای انجام تلاشهای بهتر را در این زمینه ندهیم.

کروکر افزود: همانطور که وزیر امور خارجه‌ی ایران گفت کمیته‌های فرعی امنیتی برای بررسی وضعیت شبه نظامیان موجود در عراق و برخی امور دیگر تشکیل خواهد شد و ما امیدواریم که این کمیته‌ها بتوانند بر اساس واقعیت‌های موجود کار خود را انجام دهند و به نتایج قابل قبولی در این زمینه دست یابند.

وی هم چنین با تاکید بر این موضوع که گفت‌وگوهای مرحله دوم آمریکا و ایران به صورت عمیق‌تری انجام گرفت، گفت: این گفت‌وگوها به صورت عمیق‌تری انجام گرفت و درباره چارچوب‌های سیاسی نیز گفت‌وگو شد.

گفت: ما درسابق نیز این مساله را روشن کرده‌ایم و گفته‌ایم که عراق در سال ۲۰۰۷ توانسته بر اساس یک انتخابات دموکراتیک پارلمان خود را تشکیل دهد و به این تجربه مثبت و به این تغییر مهم دست یابد و موفقیت‌های قابل ذکر دیگری را نیز بدست آورد، درحالی که تمامی این موفقیت‌ها در زمانی انجام گرفته است که این کشور شاهد بحران‌های زیادی بوده است اما همین موفقیت‌ها را در سال ۲۰۰۳ در عراق نمی‌بینیم.

سفیر آمریکا هم چنین گفت: لازم است که بگوییم نیروهای آمریکایی بر اساس قطعنامه‌ی سازمان ملل و بندهای واضح این قطعنامه در عراق حضور به هم رسانده است و نمی‌توان حضور نیروهای آمریکایی را با حمایت ایران از گروه‌های بنیادگرای افراطی و شبه نظامیان مقایسه کرد به طوری که این نیروها تنها با نیروهای آمریکایی نمی‌جنگند و نیروهای آمریکایی را هدف قرار نمی‌دهند بلکه حتی نیروهای امنیتی عراق را نیز هدف قرار می‌دهند.

منابع گزارش: ایسنا، رویترز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024