شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.07.2007, 10:28


ایسنا: حزب اسلام گرای عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی تركیه با اختلاف زیادی به پیروزی رسید و نخست‌وزیر، رجب طیب اردوغان وعده داد كه از اصول سكولار در كشورش محافظت كرده و برای مقابله با شورشیان كرد هر اقداماتی كه لازم باشد، صورت دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتایج شمارش بیش از ‌٩٩ درصد آراء انتخابات پارلمانی تركیه حاكی از آن است كه حزب عدالت و توسعه (AKP) به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر تركیه حائز ‌٣٤١ كرسی از مجموع ‌٥٥٠ كرسی پارلمان این كشور شده است كه این رقم در مقایسه با انتخابات پیشین ‌١٠ كرسی كاهش نشان می‌دهد.

در همین حال اردوغان، رهبر حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه‌ی تركیه در جمع حامیان خود طی سخنرانی‌ای اظهار داشت كه از دموكراسی مبتنی كثرت گرایی كشورش محافظت و برای ایجاد همبستگی و اتحاد تلاش و كوشش خواهد كرد.

اردوغان در تجمع حامیان خود را آنكارا بیان كرد: ما هیچ گاه در مورد ارزش‌های مردم و اصول اولیه‌ی جمهوری تركیه سازش نخواهیم كرد، این وعده‌ی ماست.

حامیان حزب حاكم عدالت و توسعه خارج از دفتر این حزب در استانبول به شادی می‌پرداختند و پرچم‌های این حزب را تكان می‌دادند. در آنكارا صدها تن با دیدن نتایج انتخابات بر روی صفحه‌ی تلویزیون بزرگی كه خارج از مقر حزب عدالت و توسعه مستقر شده بود، به جشن و پایكوبی پرداختند.

ریحان آكسوی، یك دانشجوی ترك گفت: ما بسیار خوشحالیم، انشاءالله روزهای بزرگی در انتظار ما خواهد بود.

اردوغان با برخی اقدامات خود نظیر انتخاب اسلام‌گرایان سابق تركیه در پست‌های كلیدی و همچنین درخواست برای لغو محرومیت استفاده از پوشش اسلامی زنان، نگرانی‌های جامعه سكولار این كشور را برانگیخته است.

اگرچه موفقیت حزب حاكم در این انتخابات از سوی برخی به مثابه‌ی گواهی برای همزیستی مسالمت‌آمیز دموكراسی و اسلام در كنار یكدیگر تلقی شده اما دولت جدید تركیه به احتمال زیاد با مخالفت‌های رییس‌جمهور درخصوص نقش اسلام در این جامعه رو برو خواهد شد.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین گفت: دموكراسی آزمون بسیار مهمی را با موفقیت گذراند. شما به هر كسی كه رای دادید ما به رای شما احترام می‌گذاریم. ما اختلاف نظرهای شما را بخشی از دموكراسی مبتنی بر كثرت گرایی خود می‌دانیم. این وظیفه ماست كه از این ثروت محافظت كنیم.

این در حالیست كه دولت جدید تركیه باید در خصوص چگونگی مقابله با خشونت‌های شورشیان كرد كه به دنبال حكومت خودمختار‌اند، تصمیم‌گیری كند. اردوغان هشدار داد كه چنانچه مذاكرات امنیتی مقامات تركیه با عراق و آمریكا شكست بخورد، آنكارا به كردهای شمال عراق حمله‌ی نظامی خواهد كرد. وی نوری المالكی، نخست‌وزیر عراق را برای سفر به كشورش تركیه دعوت كرده است.

اردوغان درخصوص كشمكش‌ها میان تركیه و شورشیان كرد بیان داشت: ما در نبردمان علیه تروریست‌های شورشی مصمم‌هستیم كه در موعد مقتضی هر اقدامی كه لازم باشد انجام دهیم.

در همین حال فرمانده شورشیان كرد كه در شمال عراق در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس سخن می‌گفت، اظهار داشت كه معتقد است تركیه پس از انتخابات به احتمال زیاد حملاتی را علیه كردها ترتیب خواهد داد.

مورات كاراییلان، رهبر جدایی طلبان كرد حزب كارگران كردستان تركیه PKK هشدار داد كه نیروهایش آماده‌ی جنگ با نیروهای تركیه هستند. وی در عین حال اتهامات ‌آنكارا را مبنی بر این كه حزب متبوعش از خاك عراق برای حمله به نیروهای كرد در مرزها استفاده خواهد كرد، رد كرد.

پیروزی حزب اسلام‌گرای حاكم تركیه در انتخابات پارلمانی این كشور نشان دهنده‌ی آن است كه اصلاحات اقتصادی و تلاش‌های آنكارا جهت پیوستن به اتحادیه‌ی اروپا ادامه خواهد یافت.

اردوغان در نطق پیروزی حزبش گفت: ما برنامه‌های خود را برای اصلاحات و توسعه‌ی اقتصادی پیش خواهیم برد.

شبكه‌های تلویزیونی و خبری تركیه اعلام كردند كه دو حزب سكولار تركیه‌ یعنی حزب خلق جمهوری خواه و حزب اقدام ملی به ترتیب حائز ‌١١٢ كرسی و ‌٧٠ كرسی در پارلمان تركیه شدند.

‌١٤ حزب و ‌٧٠٠ كاندیدای مستقل برای كسب آراء ‌٥/٤٢ میلیون رای دهنده‌ی ترك با یكدیگر به رقابت سیاسی پرداختند. میزان مشاركت مردم تركیه ‌٨٠ درصد تخمین زده شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024