پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.07.2007, 20:25


دویچه وله: سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران که شخصاً این خبر را در اختیار رسانه‌ها قرار داده، گفته است: « ۱۲ نفر از اين اشرار، سحرگاه امروز در زندان اوين به دار مجازات آويخته شدند و حکم اعدام ۴ نفر ديگر از آنها نيز هفته گذشته اجرا شده بود.»

خبرگزاری "فارس" که اظهارات مرتضوی را منتشر کرده، از قول وی نوشت: «کليه اراذل و اوباش اعدام شده، مرتکب جرائمی مانند شرارت، زورگيری، تجاوز به عنف، ‌قمه‌کشی و آدم ربايی شده بودند.»

دادستان تهران همچنین گفته است: «برای ۱۷ نفر ديگر از اراذل و اوباش نيز درخواست صدور حکم اعدام شده‌است.»

درباره زمان و چگونگی محاکمه‌ی این عده تاکنون گزارشی انتشار نیافته است و نیز روشن نیست این تعداد افراد کی و در کجا بازداشت شده بودند. در ناآرامی‌هایی که اخیراً و در پی اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران به‌وجود آمد، ده‌ها نفر بازداشت شدند. مقام‌های دولتی از بازداشت ۸۰ نفر خبر داده بودند. اتهام این عده نیز از سوی مقام‌های قضایی "شرارت" اعلام شده بود. نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر نگران آنند که ممکن است این اعدام‌شده‌گان از جمله‌ی بازداشت‌شدگان در ناآرامی‌های اخیر باشند.

اعدام دست‌کم ۱۳۷ نفر در سال جاری

ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین احکام اعدام در آن صادر و اجرا می‌شود. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، دست‌کم ۱۳۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

در حالی که جهان به سوی لغو مجازات اعدام پیش می‌رود و هر ساله از شمار کشورهایی که در آنها صدور و اجرای احکام جریان دارد، کاسته می‌شود، ایران هرچه ‏بیشتر شهروندانش را به خاطر جرم‌های گوناگون که برخی از آنها تنها در ایران جرم شناخته می‌شود، ‏اعدام می‌کند.

نهادهای بین‌المللی حقوق بشر می‌گویند، جرم‌هایی که در ایران مجازات مرگ را در پی دارد در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دیگر جرم محسوب نمی‌شوند. افزون برآن، برخی شیوه‌های اعدام، مثل سنگسار و یا اعدام با طناب دار در ملا عام، بسیار بیرحمانه، تحقیرکننده و ‏غیرانسانی است.

جمهوری اسلامی ایران شاید تنها کشور در جهان باشد که "سنگسار" را به عنوان یک مجازات در قانون کیفری خود گنجانده و آن را اجرا ‏می‌کند. در سال ۲۰۰۲ زیر فشار اتحادیه اروپا قوه‌ی ‌قضاییه ایران این مجازات وحشیانه را متوقف کرد، اما در ما‌ه‌های اخیر بازهم از سر گرفته شده‌است. سنگسار جعفر کیانی در تاکستان قزوین آخرین مورد از اجرای این نوع مجازات بود.

اجرای مجازات اعدام در مورد کودکان زیر ۱۸ سال نیز در ایران ادامه دارد.عفو بين‌الملل در آخرین گزارشی که ماه گذشته در این خصوص منتشر کرد، از ۷۱ کودک بزهکار نام ‌برد که اکنون در زندان‌های ايران در انتظار اعدام ‏به‌سر می‌برند.‏‎‎‏ در اين فهرست از جمله از دختر جوانی به نام "صغرا نجف‌پور" نام برده می‌شود که به خاطر ‏قتلی که در هنگام وقوع آن احتمالا ۱۳ سال داشته ، محکوم به قصاص شده‌است.‏

عفو بین‌الملل می‌گوید از آغاز سال میلادی جاری دست‌کم دو مورد از اعدام نوجوانان در ايران را ثبت کرده‌ است. یکی از آنها محمد موسوی نام دارد که هنگام ارتکاب جرم ۱۶ سال و به‌هنگام اجرای حکم اعدام در ماه آوريل ۱۹ سال داشت. کودک دیگر سعيد قنبر زهی نام داشت که در ماه مه گذشته در زاهدان اعدام شد و در هنگام ارتکاب جرم تنها ۱۷ سال داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024