چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.07.2007, 22:37


ایسنا: روزنامه گاردین به نقل از مقامات آمریكایی نوشت: ایران و آمریكا برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها درباره امنیت عراق توافق كردند.

این روزنامه به نقل از شان‌مك كورمك، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریكا نوشت: ما فكر می‌كنیم با توجه به وضعیت عراق و رفتار مستمر ایران كه به بی‌ثباتی بیشتر عراق منجر می‌شود، مناسب است كه یك نشست رودر روی دیگر داشته باشیم.

وی گفت كه تاریخی برای این گفت‌وگوها كه در بغداد برگزار خواهد شد، تعیین نشده است.

گاردین نوشت: با افزایش ناشكیبایی عمومی نسبت به استراتژی جورج بوش، رییس جمهور آمریكا درعراق اخیرا توافق شد كه آمریكا و ایران كه از سال 1979 تا كنون روابط دیپلماتیك نداشته‌اند، گفت و گو درباره‌ی ثبات عراق را آغاز كنند.

گاردین اخیرا گزارش داده بود كه این تغییر در پی یك بازنگری داخلی انجام گرفت كه كاخ سفید، پنتاگون و وزارت امور خارجه‌ی آمریكا در طول چند ماه گذشته در این باره انجام داده‌اند.

كاخ سفید مدعی است ایران كه نفوذش در خاورمیانه در شش سال گذشته افزایش یافته قصد دارد سلاح هسته‌یی تولید كند و شورشیان افغانستان و عراق را تامین تسلیحاتی می‌كند.

چنی كه اقدام نظامی علیه ایران را ترجیح می‌دهد ظاهرا با مقاومت های كاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه و رابرت گیتس، وزیر دفاع این كشور روبرو است.

بوش سال گذشته رایس را ترجیح می‌داد كه به همراه انگلیس فرانسه و آلمان فشاری دیپلماتیك را علیه ایران وارد كرده است. اما در نشستی با حضور مقامات كاخ سفید، پنتاگون و وزارت امور خارجه در ماه گذشته انجام شد چنی از نبود پیشرفت در این زمینه ابراز خشم كرد و بوش جانب وی را گرفت.

گاردین به نقل از منبعی نوشت جهت توازن تغییر كرده و این باعث نگرانی است.


دیدار در سطح سفرای دو کشور

به گزارش ایسنا منوچهر متكی، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: به زودی دور دوم مذاكرات ایران و آمریكا در مورد عراق در سطح سفرا در عراق انجام خواهد شد.

وی با بیان این كه "ما برای ایجاد امنیت و ثبات در عراق تلاش می‌كنیم" اظهار كرد: ما از هر ظرفیتی و فرصتی برای پیگیری وضعیت دیپلمات‌های خود استفاده می‌كنیم.

خبرگزاری رویتر نیز روز گذشته به نقل از هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ی عراق گزارش داد كه ایران و آمریكا به زودی دومین دور از مذاكرات درباره‌ی امنیت عراق را كه دور اول آن در ماه مه انجام شده بود،‌ برگزار می‌كنند.

وزیر امور خارجه‌ی عراق كه با این خبرگزاری گفت‌وگو می‌كرد، نوشت: می‌توانم تایید كنم كه به زودی دور دوم گفت‌وگوها در بغداد برگزار خواهد شد.

وی افزود: این نشست در سطح سفیران خواهد بود. عراق در این نشست حضور خواهد داشت و مذاكرات درباره‌ی ثبات و امنیت عراق خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024