جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.07.2007, 22:16


آفتاب: «توماس فینگار» معاون دفتر تحلیل اطلاعات ملی آمریکا در «اداره اطلاعات ملی» چهارشنبه هفته گذشته در جلسه مهمی که در کمیته نیروهای مسلح کنگره پیرامون «ارزیابی امنیت جهانی» تشکیل شده بود، شرکت کرد و آخرین تحلیل‌های رسمی دولت ایالات متحده در زمینه امنیت، تروریسم و خاورمیانه را تشریح کرد.

فینگار در این جلسه مهم که متاسفانه در رسانه‌های ایران بازتابی پیدا نکرد، به تحلیل چالش‌های مهم آمریکا در مقابله با تروریسم پرداخت و در میانه اظهارات خود، اتهامات تکراری اما حایز اهمیتی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرد. اتهاماتی که می‌توان گفت دیدگاه کارشناسی رسمی ایالات متحده در قبال منطقه خاورمیانه و نقش ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آفتاب، اولین جملات «توماس فینگار» در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح پیرامون «ارزیابی امنیت جهانی» این گونه آغاز شد:

«چالش‌های زیادی بدلیل پیشرفت دراماتیک در مخابرات، فناوری، مناطق جدید رشد اقتصادی و عواقب بحران در داخل فرهنگ‌های سنتی، متوجه آمریکا شده است. در نتیجه این چالش‌ها که توسط جهانی شدن تقویت هم گردیده است، بسیاری از کشورها قادر به انجام حکومتداری خوب و اجرای قانون در قلمرو خود نیستند و این امر بازیگران غیر دولتی و کشورهای دشمن را قادر می‌سازد که به این بلوک‌های اصلی ساختمانی در نظم بین الملل حمله کنند و کشورهای شکست خورده، کشورهای مزدور، مناطق امن تروریستی و مناطق بدون حاکمیت ایجاد نمایند که جامعه بین الملل و شهروندانش را تهدید می‌کند. علاوه بر این، این موضوع باعث تهدید امنیت ملی آمریکا و حمایت آن از آزادی و دموکراسی بویژه در عراق و افغانستان می‌گردد».

معاون دفتر تحلیل اطلاعات ملی آمریکا در اداره اطلاعات ملی افزود: «تهدیدات تروریستی علیه خاک آمریکا، علیه منافع امنیت ملی ما و علیه متحدان ما کماکان اصلی ترین چالش برای جامعه اطلاعاتی، عملیاتی و تحلیلی است. با همکاری نزدیک با شرکای بین‌المللی، ما موفقیت‌های چشمگیری بدست آورده‌ایم اما علیرغم این موفقیت‌ها بایستی حداکثر هوشیاری، انعطاف، تهاجمی بودن در عملیات برای مقابله با تحولات آنی و تطابق از سوی دشمن را حفظ کنیم. برای اینکار ما باید دشمن، نیات آن و توانمندی آنرا بشناسیم. ما اکنون تصور بهتری از دشمن پیش روی خود داریم. القاعده بزرگترین تهدید برای منافع و خاک آمریکاست».

وی سپس ادعا کرد: «علاوه بر القاعده، شبکه‌ها و گروههای وابسته به آن،‌ باید تهدیدات تررویستی از سوی حزب الله را که مورد حمایت ایران و سوریه می‌باشد متذکر شوم. اعتماد به نفس حزب الله و دشمنی آن نسبت به آمریکا بدلیل حمایت از اسراییل در عملیات خصمانه تابستان گذشته احتمالا موجب افزایش برنامه‌های ویژه آن گروه علیه منافع ایالات متحده شده است. ما از بعد از 11 سپتامبر از روی تجربه می‌دانیم که مقابله با تروریسم به سطوح بی‌سابقه‌ای از همکاری بین المللی بستگی دارد».

معاون دفتر تحلیل اطلاعات ملی آمریکا در اداره اطلاعات ملی سپس با تشریح آن‌چه که «حمایت بسیار خطرناک ایران از گروه‌های شبه‌نظامی عراق» نامید گفت: «دوستان ایالات متحده در منطقه در مورد عواقب بی ثباتی فزاینده در عراق نگران هستند. بسیاری نسبت به مناقشات نژادی که مردم آنها و تمامی متحدان ما را در منطقه به خشم آورده است در مورد رشد فزاینده اسلام گرایان تندرو، گسترش نفوذ ایران و جاری شدن پناهندگان نگران هستند».

فینگار در ادامه گفت: «ایران و کره شمالی کشورهایی هستند که ما بیشترین نگرانی را نسبت به آنها داریم. نگرانی‌های ایالات متحده نسبت به ایران، نگرانی‌های بسیاری از کشورها از جمله بسیاری از کشورهای همسایه ایران نیز می‌باشد. ایران همچنان به تعقیب غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازد و به ازای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک قابل قبول نسبت به طولانی کردن مذاکرات و کار برای به تعویق انداختن و کاهش تاثیر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علاقه بیشتری نشان داده است. ارزیابی ما این است که تهران مصمم است علیرغم وظایف بین‌المللی خود و فشار بین‌المللی، به توسعه تسلیحات هسته‌ای بپردازد. این یک نگرانی بزرگ برای سایر کشورها در منطقه است که در صورتی که ایران به تسلیحات هسته‌ای دسترسی پیدا کند، امنیت آنها مورد تهدید قرار می‌گیرد».

وی در ادامه اتهامات دیگری را متوجه تهران و از جمله سپاه پاسداران کرد و گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تامین حمایت بسیار خطرناک از گروه‌های برگزیده‌ای از شورشیان شیعی در عراق دخالت دارد. این حمایت به شکل تامین تسلیحات و اجزاء تسلیحاتی از مبداء ایران و همچنین آموزش نظامی برای به کارگیری این تسلیحات می‌باشد. حمایت نیروی قدس، به گروه‌های شیعی عراق کمک می‌کند تا بتوانند به نیروهای ائتلاف حمله کنند. قدرت نظامی متعارف ایران کشورهای خلیج فارس را مورد تهدید قرار می‌دهد و منافع ایالات متحده را در زمانی بحرانی به چالش می‌کشاند. ایران سرگرم افزایش توانایی خود برای توسعه قدرت نظامی خود و در درجه اول از طریق موشک‌های بالستیک و قدرت دریایی برای بازدارندگی حریفان خود و کسب برتری در خلیج (فارس) می‌باشد».

معاون دفتر تحلیل اطلاعات ملی آمریکا در اداره اطلاعات ملی افزود: «ایران با تلاش برای اذیت و آزار متحدان منطقه به منظور متوقف کردن حمایت از خط مشی ایالات متحده و با افزایش هزینه‌های سیاسی، مالی و انسانی را برای ایالات متحده و متحدان ما را به خاطر حضور ما در عراق، در صدد است نیروهای ایالات متحده مستقر در منطقه برچیده شوند. از نظر تهران، انبار فزاینده موشک‌های بالستیک آن بخش اساسی از راهبرد آن برای بازدارندگی و در صورت لزوم تلافی در برابر نیروهای موجود در منطقه از جمله نیروهای آمریکایی می‌باشد».

به ادعای این کارشناس آمریکایی، «در مرکز راهبرد تروریسم ایران، حزب‌الله لبنان قرار دارد که بخش عمده‌ای از بودجه سالانه، تجهیزات نظامی و آموزش تخصصی آن متکی بر تهران می‌باشد. برنامه حزب الله در لبنان و حمایت از تروریست‌های فلسطینی ضد اسراییل متمرکز می‌باشد ولی همان طور که قبلا خاطر نشان شد در گذشته برای مواقعی که احساس می‌کرد بقای آن یا بقای ایران مورد تهدید قرار دارد، برنامه‌های اضطراری جهت حمله علیه منافع ایالات متحده داشته است».

وی همچنین افزود «تهران همچنین از حزب الله به عنوان اهرمی برای تامین آموزش و هدایت گروه‌های ویژه ارتش مهدی جهت اجرای حملات علیه اهداف ائتلاف در عراق استفاده می‌کند» و گفت: سوریه به تقویت روابط دیرینه خود با ایران پرداخته و در مورد سیاست‌های منطقه‌ای خود اعتماد بیشتری کسب کرده که این امر عمدتا به خاطر چیزی است که از نظر آن موجه بودن حمایت آن از حزب الله و احساس آن از موفقیت خود در غلبه یافتن بر تلاش‌های بین المللی جهت منزوی کردن رژیم می‌باشد. دمشق در جلوگیری مداوم از نفوذ شورشیان به داخل عراق خودداری کرده و همچنان سعی دارد کنترل بر لبنان را بار دیگر تحکیم بخشد.

معاون دفتر تحلیل اطلاعات ملی آمریکا در اداره اطلاعات ملی در پایان گزارش خود گفت: «ما دارای مدیران ماموریت برای تروریسم، ایران، کره شمالی، ضد اشاعه، ضد اطلاعات و کوبا و ونزوئلا می‌باشیم. اینها مدیران ارشد اجرایی هستند که دارای قدرت عمل در سراسر جامعه اطلاعاتی به منظور دستیابی به هماهنگی، اشتراک مساعی و همکاری کامل می‌باشند».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024