جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.07.2007, 9:28

گزارش نشست اعتراضی «دانشگاه و چشم‌انداز آینده»


گزارش نشست اعتراضی در دفتر جبهه مشارکت در خصوص بازداشتهای 18 تیر 86

نوروز: دفتر جبهه مشارکت ایران اسلامی عصر یکشنبه میزبان نشست اعتراض به بازدشات دانشجویان شورای مرکزی تحکیم و حمله به دفتر سازمان دانش آموختگان بود. حضور گسترده دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت در این مراسم و سخنان آنان در پشت تریبون مراسمی به میزبانی جبهه مشارکت اگرچه بعضا با تنشها و انتقادات تند دانشجویان از این حزب سیاسی همراه بود اما در نگاهی دیگر می توان از این جلسه به عنوان یکی از معدود جلساتی نام برد که در آن دانشجویان تحکیمی و اصلاح طلبان به بیان دیدگاههای مشترک خود در محکومیت برخورد با دفتر تحکیم و سازمان ادوار تحکیم پرداختند.


بابك احمدی:
برای بازگرداندن عقلانیت به حاكمیت متحد شویم


بابك احمدی» استاد دانشگاه و نویسنده طی سخنانی در نشست «دانشگاه و چشم‌انداز آینده» كه روز یكشنبه در دفتر مركزی جبهه مشاركت برگزار شد، گفت: همه نیروهای سیاسی مدافع حقوق بشر و دموكراسی در ایران باید اختلافات گذشته را كنار بگذارند تا خودمان و فرزندانمان در كشوری آزادتر زندگی كنیم.

به گزارش خبرنگار نوروز، احمدی كه سومین سخنران این نشست بود، گردهم آمدن سلایق مختلف برای دفاع از حقوق شهروندی را در جلسه شاخه دانشجویان جبهه مشاركت مبارك شمرد و گفت: علی‌رغم انتقادات و تفاوتهای فكری، احترام عظیمی برای دوستان مشاركت قائلم. چنانكه در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم در هر دو مرحله از خط‌مشی این حزب حمایت كردم.
وی افزود: البته ای‌كاش در شرایط دیگری غیر از بازداشت عزیزانمان هم دور هم جمع شویم و سیاست متحدی علیه استبداد و ارتجاع به‌كار گیریم.

احمدی از «عبدالله مؤمنی» سخنگوی سازمان ادوار تحكیم وحدت و «بهاره هدایت» رییس كمیسیون زنان دفتر تحكیم وحدت و سایر دانشجویان بازداشتی و نیز كسانی كه در جریان كمپین یك میلیون امضا علیه تبعیض حقوق زنان به‌نیكی یاد كرد و گفت: ما از آدم‌های رادیكالی كه به حقوق‌بشر و دموكراسی اعتقادی ندارند خسته شده‌ایم. به‌همین خاطر، باید كاری كنیم كه آنها مجلس ختم استبداد را بگیرند و عقلانیت به عرصه سیاسی ایران بازگردد.

وی تاكید كرد: دولت خاتمی با آنكه انتقاداتی بر آن وارد بود، اما برمبنای عقلانیت عمل می‌كرد و ما برای ساختن دولت مدرن، به همین عقلانیت نیاز داریم.

این نویسنده با بیان اینكه «الان با نیروهایی در حاكمیت مواجهیم كه از عقلانیت بی‌بهره‌اند»، سه نمونه از مواضع اخیر چهره‌های شاخص جناح حاكم را به‌عنوان نمونه‌های این فقدان عقلانیت ذكر كرد.

وی توضیح داد: اگر وزیر فرهنگ كشوری كه خود سابقه فعالیت روزنامه‌نگاری دارد از «كودتای خزنده» مطبوعات علیه دولت خبر می‌دهد، این نشانه فقدان عقلانیت است. وقتی نایب رییس مجلس یك كشور برای پدیده‌ای چون دوم خرداد كه طی آن 20 میلیون شهروند یك كشور به نامزدی رای داده‌اند، عنوان «انحراف از انقلاب» را به‌كار می‌برد، یعنی از عقلانیت به‌دور است؛ چراكه چنین سخنی به معنای اعتراف به قرار داشتن انقلابی كه او تعریف می‌كند، در برابر اكثریت مردم است.

احمدی همچنین سرمقاله اخیر «حسین شریعتمداری» در روزنامه «كیهان» را نشانه‌ای دیگر از عدم عقلانیت دانست و گفت: وقتی چنین كسی می‌آید و با چنان مطلبی علیه كشور بحرین كل كشورهای عربی را در برابر ایران قرار می‌دهد، این نشانه عدم عقلانیت است. بویژه آنكه ما همزمان شاهدیم كه سایر روزنامه‌نگاران در نوشتن مطالبی كه هیچ بحرانی هم متوجه كشور نمی‌كند، دچار محدودیت و توقیف می‌شوند.

این چهره شاخص جریان روشنفكری در ایران سخن خود را چنین پایان داد: اینك با حریفی مواجهیم كه فرمان را كنده و تمام موازین حقوق‌بشر و دموكراسی را كنار گذاشته است و ما راهی نداریم جز آنكه اختلافات گذشته را كنار بگذاریم و در برابر این جریان غیرعقلانی متحد شویم.


سعید حجاریان:
دانشجویان بازداشتی وجه‌المصالحه یك معامله بزرگند.


دكتر «سعید حجاریان» عضو شورای مركزی جبهه مشاركت در سخنان كوتاهی در نشست «دانشگاه و چشم‌انداز آینده» كه عصر روز یكشنبه از سوی شاخه دانشجویان جبهه مشاركت در محل دفتر مركزی این حزب برگزار شد، به طرح این پرسش پرداخت كه «قصه بازداشت دانشجویان چرا اتفاق افتاد؟»


به گزارش خبرنگار نوروز، حجاریان در مقام پاسخ‌گویی به این پرسش گفت: ظاهراً قرار است معامله‌ای صورت بگیرد كه در آن همه چیز معلوم است و بیعانه این معامله، نامه دانشجویان هستند و به عبارتی دانشجویان وجه المصالحه قرار گرفته اند.
حجاریان ادامه داد: ترس من این است كه معاملات بزرگتری در راه باشد و حكومت بخواهد بیعانه بیشتری پرداخت كند و بنابراین، باید از دانشجویان دفاع كرد.

حجاریان گفت: معامله آنها یعنی حل مسائل بین آژانس اتمی و چگونگی حل مسائل باقیمانده و در این قصه.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت اسلامی با بیان اینکه دانشجویان بازداشته شده بیعانه آنها برای حل مسائلشان است، خاطرنشان کرد: برای هر معامله وجه‌المصالحه‌ای داده می‌شود که وجه‌المصالحه آنها دانشجویان بازداشت شده است.

حجاریان در پایان تاکید کرد: می ترسم آنها وجه‌المصالحه دیگری بخواهند ولی به طور کلی چون ما بزرگترشان هستیم، باید از حرکت دانشجویی و دانشجویان بازداشته شده دفاع کنیم.


عباس عبدی:
آقایان فکر می‌کنند فضای عمومی جهان برای سرکوب مهیاست


«عباس عبدی» فعال سیاسی و روزنامه‌نگار در نشست «دانشگاه و چشم‌انداز آینده» كه عصر روز یكشنبه از سوی شاخه دانشجویان جبهه مشاركت در محل دفتر مركزی این حزب برگزار شد، برخوردهای اخیر با دانشجویان، زنان، كارگران و دیگر نیروهای منتقد و ناراضی را نشانه ضعف حكومت و شكنندگی آن دانست.

به گزارش خبرنگار نوروز، عبدی در سخنان خود گفت: حکومت ایران در شرایط كنونی، از طرفی «هل‌من‌مبارز» می‌طلبد و آمریکا که سهل است، کل شرق و غرب را به مبارزه می‌طلبد؛ اما وقتی 6 دانشجو را جلوی دانشگاه نشسته‌اند را به نام امنیت ملی می‌گیرند، نشانه ضعف واقعی آنهاست.

این روزنامه‌نگار با بیان اینكه «هیچ حکومتی در دنیا در برابر چنین اعتراض كوچكی با چنین رفتاری مقابله نمی‌کند»،گفت: هرکسی تا به زندان نرفته باشد، نمی‌داند زندان چیست و به خصوص انفرادی چیست. اما اینکه دانشجو را به انفرادی ببرند، یعنی سیستم اعتماد به نفسش را از دست داده است.

عبدی تاكید كرد:هیچ حکومتی نمی‌تواند ادعا کند که مردمی هستم اما چنین رفتاری بکند. تحصن شش دانشجو به کجای دنیا برمی‌خورد.

این فعال سیاسی ادامه داد: چندباری به ادوار تحکیم رفتم. جایی کوچک که یک حکومت قدرتمند می‌تواند آن را به هیچ بگیرد؛ ولی وقتی با اسلحه چنین آنجا را می‌بندند نشان از دم خروسی حكومتی دارد که به ضعف گراییده است. كماینكه یك فعال كارگری چون «منصور اسانلو» که با یک تلفن خودش می‌رود را چنین می‌گیرند، نشان از ضعف حکومت دارد.

وی ادامه داد: یک وقتی ممکن است بخشی از نظام اینگونه فکر کند، اما چرا در چنین شرایط خاصی که دانشگاهها تعطیل است چنین کرده‌اند، به نظرم آنها فکر می‌کنند فضای عمومی جهان برای سرکوب مهیاست.

عبدی در پایان با اشاره به اظهارات مقامات دولتی گفت: «کودتای مطبوعات» جرم موهوم است و طرح آن، نشان می‌دهد که آقایان مانند شعله‌ای شده اند که با یک فوت خاموش می‌شوند.


هدی صابر:
اراده حكومت سركوب دانشگاه و فراری دادن نیروها به خارج است


«هدی صابر» فعال ملی-مذهبی سخنان خود در نشست «دانشگاه و چشم‌انداز آینده» كه روز یكشنبه توسط شاخه دانشجویان جبهه مشاركت در محل دفتر مركزی این حزب برگزار شد، اینگونه آغاز كرد: هفتاد سال از تأسیس دانشگاه در ایران می‌گذرد؛ اما همچنان در یك نقطه با آن زمان مشتركیم و آن، نبود نهادهای مدنی و آزادی و وجود سانسور است.

به گزارش خبرنگار نوروز، وی اظهار داشت: در چنین شرایطی دانشگاه تأسیس شد و تا سال 1320 هیچ گونه حركت اعتراضی مهمی دیده نشد اما در همان سالها زمینه ایجاد گروه‌های مبارز پدید آمد.

وی با اشاره به روند ایجاد انجمن‌های اسلامی و صنفی و احزاب و تحركات سیاسی پس از سقوط رضاخان افزود: این دوران، دوران جنینی دانشگاه بود. این جنین بعد از شهریور 1320 سر برآورد. دانشگاه ضد استعمار، مردم‌گرا، سیاسی و وجدان بیدار جامعه شد. در دهه 60 دانشگاه دچار سكون شد، در دهه 70 دوباره تبدیل به عنصر معترض شد و در دوران اصلاحات دوباره متولد و تبدیل به گروه مرجع شد.

صابر خاطرنشان كرد: اراده بخشی از حاكمیت این است كه دانشگاه غیر سیاسی و غیرزنده باشد. اما این موجود 73 ساله دوباره به دوران جنینی خود بر نمی‌گردد .اكنون اراده حكومت سركوب دانشگاه است و یا به دنبال فراری دادن چهره‌های مؤثر آن به خارج از كشور است.

این فعال سیاسی با بیان اینكه «دانشگاه دو خطا را انجام داد»، افزود: دانشگاه میل حزبی نشان داد و دست به حركاتی زد كه میل بیرون از دانشگاه به آن نبود. دانشگاه عمل شبه‌حزبی نشان داد و تحقیر شد .دانشگاهكنونی تنی خسته و ذهنی خسته ومغزی خسته و تهی از مسائل تئوریك و منش سیاسی را دارد.

صابر افزود:برای خروج از این وضعیت، راهی نیست جز آزادباش سیاسی كه طی آن، احزاب و نهادهای مدنی جایگاه خود را پیدا كنند و دانشگاه از زیر بار مسؤولیت تاریخی رها شود.

این فعال ملی-مذهبی چنین پایان سخن داد: خداصبور است. ایران ما نیز، سرزمین جوانمردان است. مردانه می ایستد و تاب دیدن فرزندان خود در زندان را ندارد. دست از سر دانشگاه بردارید.


علی‌اكبر موسوی خوئینی:
تا آزادی تمامی بازداشت شدگان 18 تیر لحظه ای آرام نخواهیم نشست


علی‌اكبر موسوی خوئینی، دبیركل سازمان دانش آموختگان ایران ادوار تحكیم وحدت عصر روز یكشنبه در مراسم «دانشگاه و چشم‌انداز آینده» كه از سوی شاخه دانشجویان جبهه مشاركت برگزار شد، از شاخه دانشجویی جبهه مشارکت و حزب مشارکت برای برگزاری این مراسم و دفاع از حقوق بازداشت‌شدگان دفتر تحكیم وحدت و سازمان ادوار تحكیم تشكر كرد.

به گزارش خبرنگار نوروز، وی كه در محل دفتر مركزی جبهه مشاركت سخن می‌گفت، یادآور شد كه آخرین سخنرانی‌اش را قبل از دستگیری در همین سالن انجام داده بود و اولین سخنرانی‌اش نیز پس از آزادی در همین مکان بود و ازاین‌رو، تشکر کرد از کسانی که در دوره حبسش از او حمایت کردند.

موسوی خوئینی در ادامه گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان ارائه كرد و گفت: پیرو آزادی آقای قلندری، مطلع شدیم تمامی دوستانی که در ساختمان ادوارتحكیم دستگیر شده‌اند، حکم بازداشت دریافت کرده‌اند و مشخص است سناریویی در حال اجراست که می‌خواهد تابستان دانشجویان را مشمول بازی خود قرار دهند.

موسوی خوئینی همچنین با نام بردن از عبدالله مومنی،بهرام فیاضی و حبیب حاج حیدری اضعای بازداشت شده سازمان ادوار -که با تشویق حضار همراه بود- خواستار آزاد تمامی بازداشت شدگان شد

وی در تحلیل دلایل این برخوردها گفت: شاهدیم که دولت نهم در ایجاد رضایتمندی مردم ناکام مانده و در عرصه جهانی نیز با چالش روبه‌روست و به همین خاطر، حکومت حتی ابایی از بخشیدن قسمتی از خاک ایران برای رفع مشکلات جهانی‌اش ندارد.
دبیركل سازمان ادوار تحكیم وحدت با بیان اینكه «حکومت دارد تعادل روانی اش را از دست می‌دهد و رفتارش با رفتار حکومتی مقتدر متناقض است»،گفت: ما باید هوشیار باشیم و در دام این طرح حکومت نیافتیم.

وی سه موضوع را در رابطه با بازداشت‌های اخیر قابل توجه دانست: دستگیری غیرقانونی دانشجویان، یورش بی‌سابقه به تشکلی قانونی و ضرب و شتم اعضای آن و پلمپ ساختمان آن.

دبیركل سازمان ادوار تحكیم وحدت با اشاره به بی‌سابقه بودن چنین برخوردی با یك تشكل قانونی از سایر احزاب وتشکلها درخواست كرد که در برابر این حرکات ساکت ننشینند زیرا این برخوردها به زودی به تشکلهای دیگر نیز تسری خواهد یافت.

موسوی خوئینی تاكید كرد: از سازمانها، شخصیتها و حتی مراجع تقلید می‌خواهیم در برابر این موضوع موضع‌گیری نمایند.
همچنین از تمامی دانشجویان و دانش‌آموختگان خواهش دارم که مطالبات خود را از طریق قانونی و مدنی پیگیری کنند و اجازه ندهند مشتی افراد دیکتاتورمآب و وطن‌فروش مطالبات آنها را سرکوب کنند و برای این موجودات بحران‌زی،زمینه بحرانی نسازند.

وی ادامه داد: روزی مطرح می‌شد که زندان باید دانشگاه باشد اما امروز در زندانها شاهد حضور خیل دانشجویان هستیم که اجازه علم‌آموزی به دانشجویان نمی‌دهند. انگار امروز قرار است اوین از دانشجویان پر شود. به قدری تراکم زندانی در اوین در بند 24 هستند که افراد را در اتاقهای کوچک زندانی می‌کنند.

موسوی خویینی با اشاره به اینكه «نکات کلیدی درباره حقوق شهروندی این دوستان دربند باید رعایت شود»، افزود: طبق قانون که اجرای آن برای سپاه و اطلاعات الزامی است، احدی را حق ندارند در انفرادی نگه دارند و احدی را حق ندارند به زور وادار به اعتراف کنند یا به آنها چشممبند بزنند.

وی در پایان تاكید كرد: ما در برابر نقض حقوق تمامی زندانیان سکوت خواهیم کرد تا زمان آزادی آنان. اما اگر در برابر آنان کار غیرقانونی انجام شود، افشا خواهیم کرد.


غلامعباس توسلی:
بازداشت دانشجویان مغایر ادعای «اتحاد‌ملی» است


«غلامعباس توسلی» عضو شورای مركزی نهضت آزادی ایران دیگر سخنران نشست «دانشگاه و چشم‌انداز آینده» با بیان اینكه «هر دسته و گروهی كه امكاناتی داشته باشد و آن را برای مقابله با تهدیدها و فشارها به كار نگیرد یك گناه و تقصیر بزرگی را مرتكب شده است»، اظهار داشت: بیش از 200 سال است كه مردم این كشور برای آزادی می‌جنگند و بیش از 100 سال است كه از تدوین اولین قانون اساسی كشور ما می‌گذرد، ولی متاسفانه هنوز برای مسائل ابتدائی و اولیه كه حضور در دانشگاهها و انجمنها و هر جائی كه امكان اظهار وجود داریم، در مراحل ابتدائی هستیم .

به گزارش خبرنگار نوروز وی ادامه داد: در كشوری كه قانون اساسی دارد و در آن حقوق تك تك اعضای كشور به رسمیت شناخته شده است باید در عمل به آن نیز این مسئله رعایت شود و اگر قانون اساسی ملاك عمل ما نباشد سنگ روی سنگ بند نمی شود وبه نظر می‌رسد كه این سیستم باید اصلاح شود و من برخلاف كسانی كه می‌گویند اصلاحات در این كشور لازم نیست، معتقدم اگر اصلاحات صورت نگیرد جامعه ازپایه از بین می‌رود ودچار فساد می‌شود.

توسلی در عین حال تصریح كرد: تا زمانی كه قانون اساسی از طرف دولت و حاكمان و كسانی كه خود را حامی آن می‌دانند رعایت نمی‌شود، چطور می‌توان انتظار داشت كه جوانان و دانشجویان و دیگر اقشار جامعه قانون را رعایت كنند؟

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه گفت: اگر دولت شعارهای دهان‌پركنی مثل «اتحاد ملی» را مطرح می‌كند به فرض صحت، باید در عمل تجلی پیدا كند. نه آنكه ده نفر دانشجو نتوانند دور هم جمع شوند و اعتراض خود را مطرح سازند.

عضو ارشد نهضت آزادی با بیان اینكه بحث اتحاد ملی پوشش گسترده‌ای دارد و هر صنف و گروهی را در برمی‌گیرد، تأكید كرد: برخورد با دانشجویان بر خلاف اتحاد و انسجام ملی و بر ضد منافع ملی است. چراكه در جامعه باید بتوانیم حداقل‌های قانونی از آزادی‌ها و نیازهای جامعه را به كرسی بنشانیم و دست اقتدار گرایان را از تحدید حقوق و آزادی‌های خود كوتاه كنیم و آنها را مجبور به عمل بر طبق قانون نمائیم.

غلامعباس توسلی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینكه «كشور به مانند یك سیستم است»، تصریح كرد: وقتی برای سیستم دانشجویی در كشور مشكلی پیش می‌آید، به تبع آن سایر قسمتهای جامعه از جمله احزاب و نهادهای مدنی دچار مشكل می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفانهً شعار عدالت اجتماعی حربه‌ای شده كه هر وقت بخواهند آزادی را بكوبند با چوب عدالت می‌كوبند در صورتی كه تا زمانی كه آزادی نباشد و افراد از حقوق حقه خود برخوردار نباشند، عدالت هم امكان‌پذیر نیست.

توسلی تأكید كرد: باید برای حفظ منافع ملی وحفظ جایگاه دانشگاهیان اقدامات اساسی صورت بگیرد و نباید با جوان كه سنبل ملاطفت و نمادی از آینده كشور است، اینگونه برخورد شود.

عضو شورای مركزی نهضت آزادی ادامه داد: از طرف خودم به عنوان استاد دانشگاه و هم از طرف نهضت آزادی برخورد با دانشجویان و دستگیری آنها را اقدامی نادرست تلقی می‌كنم و امیدوارم با همت مردم و با استفاده از امكانات خود در انتخابات آینده حضوری فعال داشته باشیم و از حقوق حقه خود دفاع كنیم. در غیر اینصورت، همین مقدار آزادی كه با انقلابی به آن عظمت به دست آمده است، از دست می‌رود و همه باید برای به كرسی نشاندن این آزادی‌ها در قبال تهدید كنندگان آن بایستیم و با اقداماتی درست از بحرانی كه جامعه را فرا گرفته است، رهایی پیدا كنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: در آینده هم با رد صلاحیت‌ها و مباحثی از جمله خودی و غیر خودی مواجه خواهیم شد؛ از این رو، لازم است جریاناتی چون جبهه مشاركت و دانشجویان مسیر دفاع از حقوق شهروندان را با جدیت بیشتری ادامه دهند.


فاطمه راكعی:
زنان و دانشجویان در این شرایط سخت همدرد هستند


«فاطمه راکعی» رییس كمیسیون زنان جبهه مشاركت عصر روز یكشنبه طی سخنانی در نشست «دانشگاه و چشم‌انداز آینده» در محل دفتر مركزی این حزب گفت: زنان و دانشجویان در اتفاقاتی که برایشان می‌افتد، همدرد هستند.

به گزارش خبرنگار نوروز، وی با اشاره به بیانیه شنبه‌شب کمیسیون زنان جبهه مشارکت در اعتراض به بازداشت دانشجویان و فعالان زنان و قرائت بخش‌هایی از این بیانیه افزود: علیرغم تفاوتها در گرایش‌های سیاسی و فكری، همه ایرانیان در انقلاب 57 معتقد بودند که طومار استبداد برای همیشه باید در هم پیچیده شود ولی متاسفانه شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

وی افزود: زنان و جوانان پیشاپیش هم پیام آوران صلح و آزادی درجهان هستند و ما حتی از کسانی که جرمهای فاحشی دارند به عنوان زن و مادر نسبت به سرنوشت آنها بی‌تفاوت نیستیم.

این شاعر در خاتمه شعر «زنی می‌گذرد..» را به بازداشت‌شدگان اخیر تقدیم كرد. متن شعر چنین است:

در میدان بزرگ شهر
زنجیر بر دست‌وپای
می‌كشندش به جرمی سترگ...
- بی‌سروپا! آراسته‌ای می‌گوید
- انگل اجتماع! طبیبی
- كثافت! رفتگری
- پناه برخدا! وارسته‌ای
«مادرت بمیرد جوان!»
- زنی می‌گذرد...


علی شكوری‌راد:
18 تیر روز سیاهی در تاریخ ایران است


علی شكوری‌راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت طی سخنانی در نشست «دانشگاه و چشم‌انداز آینده» كه عصر روز یكشنبه در محل دفتر مركزی این حزب برگزار شد، گفت: یکی از پیام‌های دوم خرداد این بود که در حاشیه جامعه کسانی هستند که حق حیات سیاسی دارند و به قدرتمندان گوشزد کردند که به حقوق آنها احترام بگذارند.

به گزارش خبرنگار نوروز، وی افزود : ما در سال 57 انقلاب کردیم تا قدرتمندان هر کاری که خواستند نکنند و قانون اساسی تدوین شد و حقوق ملت در آن ذکر شد و ملت به آن رای دادند. یادآوری می‌کنم که پشتوانه فصل حقوق مردم، انقلاب و امام خمینی بود اما فصل حقوق ملت فراموش شد و آزادی‌های اجتماعی زیرپا گذاشته شد تا مردم در دوم خرداد 76 بار دیگر بر حقوقشان تأکید کنند.

شکوری‌راد با اشاره به انتقادات خود از مجموعه دفتر تحكیم وحدت در سالهای اخیر گفت: شاید حضور من در اینجا غیرمنتظره باشد. اما من خواستار آزادی کسانی هستم که خود منتقد آنها هستم.

وی تصریح کرد: من امروز این حق را به خودم می‌دهم که نسبت به بازداشت غیرانسانی و غیرقانونی این افراد اعتراض نمایم و خواستار آزادی آنها هستم و بر اعتراض خود ایستادگی می‌نمایم تا این دستگیرشدگان به ناحق، آزاد شوند. این رسالتی است که برعهده کسانی است که خود را آزاده می‌دانند و به قانون معتقدند.

نماینده مردم تهران درمجلس ششم افزود: کسانی که هر نه روز برای دولت خاتمی بحران ایجاد می‌کردند، حالا بر مسند قدرت هستند و هر روز برای ملت بحران ایجاد می‌نمایند.

شكوری‌راد با اشاره به بازداشت اعضای شورای مركزی دفتر تحكیم وحدت و سازمان ادوار تحكیم در سالگرد فاجعه كوی دانشگاه گفت: 18 تیر روز سیاهی در تاریخ ایران است، که آن را همین حاكمان كنونی خلق کردند تا نظام ایران شرمنده تاریخ باشد و امسال در سالگرد 18 تیر شاهد اینگونه برخوردها هستیم.

این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت خاطر نشان کرد: متاسفم که امنیت ملی ما با تحصن عده‌ای در جلوی دانشگاه خدشه‌دار می‌شود. اگر اینگونه است که امنیت‌ملی وجود ندارد، اگر امنیت‌ملی با قلم روزنامه‌نگاران متعهد خدشه‌دار می‌شود، واقعا باید به حال این امنیت فکری شود. من به نوبه خود خواستار آزادی این دانشجویان و همه دانشجویان و حق‌طلبان دربند هستم و در ضمن حق انتقاد را هم برای خود قائلم.


مصطفی تاج زاده:
اتحاد همه مدافعین حقوق بشر در برابر پیشروی اقتدارگرایان


در مراسم «دانشگاه و چشم‌انداز آینده» که عصر روز یكشنبه 24 تیرماه از سوی شاخه دانشجویان جبهه مشارکت ایران اسلامی در محل دفتر مركزی این حزب برگزار شد، «سیدمصطفی تاج زاده» عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت به بررسی روند طی شده در برخوردهای اخیر پرداخت.

به گزارش خبرنگار نوروز، تاج زاده با اشاره به توقیف روزنامه «هم میهن»، فیلترینگ خبرگزاری ایلنا و برخوردهای سنگین با دانشجویان، دفتر تحكیم وحدت و ادوار تحکیم وحدت اشاره کرد و گفت: در جوامعی که نهادهای مدنی در آنها ضعیف هستند، وقتی حکومت یکدست می‌شود، در عرصه سیاسی شاهد انسداد سیاسی و در عرصه فرهنگی و دینی شاهد تحجر و عقبگرد و در سیاست خارجی ماجراجویی و تسلیم و در اقتصاد با مشکلات فراوان روبرو می‌شویم.

وی با اشاره به كارنامه دو ساله حاكمیت یکدست، این فرصت را برای ارزیابی عملکرد اقتدارگرایان مناسب دانست و گفت: به لحاظ سیاسی امروز آزادی بیان روز به‌روز محدودتر شده است . به‌طوری كه هیچ روزنامه‌ای حق ندارد راجع به مسایلی چون پرونده هسته‌ای و تبعات تحریم‌های شورای امنیت که به سرنوشت تک تک مردم مربوط می‌شود، بپردازد و اخیرا نیز بنزین جزو خطوط قرمز نظام شده است.

وی با بیان اینکه «این روزها از اینکه به روزنامه‌ها بگویند چه ننویسید، فراتر رفته‌اند و به جایی رسیده‌اند كه به روزنامه‌ها می‌گویند که چه بنویسید و تیتر هم تعیین می‌کنند»، توضیح داد: هفته گذشته شاهد «پاسخ فله‌ای» بودیم. یعنی از شورای اطلاع‌رسانی دولت به همه روزنامه‌ها متنی ارسال شد كه همه مجبور بودند آن را چاپ كنند، حتی برخی روزنامه‌ها كه اصلا در آن مورد مطلبی نداشتند. حالا هم كه صحبت از کودتای خزنده مطبوعاتی می‌شود كه این، اسم مستعار «كودتا علیه مطبوعات» است.

تاج زاده ادامه داد: وقتی آقای مصباح هم از فساد در دانشگاهها می گوید و سپس سریعا به سراغ معتبرترین و سالم‌ترین دانشجویان می روند و آنها را بازداشت می‌كنند، نشان از این است كه مشكل آقایان با فعال بودن نیروهای منتقد در هر عرصه‌ای است.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب در ادامه به محدود شدن احزاب در دولت نهم اشاره كرد و گفت: امروز نه تنها یارانه احزاب را می بندند بلکه تصمیم دارند بسیج را جایگزین احزاب کنند و به این صورت دولت پادگانی را به جامعه پادگانی گسترش خواهند داد.

تاج‌زاده از خط و نشان کشیدن برای رد صلاحیت‌ها و برخورد با زنان و نویسندگان و کارگران نیز انتقاد کرد و در زمینه فرهنگی گفت: آنها با معیارهای خودشان هم معتقدند که وضعیت بهترنشده و می‌خواهند با قوه قهریه و پلیسی کارشان را به پیش ببرند. امروز در اصفهان کتابها را جمع آوری می کنند و فردا این روند را در کل کشور جاری می‌کنند.

وی نتیجه گرفت: اقتدارگرایان ابتدا حاکمیت را یکدست کردند و تصمیم دارند پس از یكصدا كردن جامعه، در نهایت جامعه را یکدست و حتی یك‌شكل کنند. چنانكه شاهد بودیم طرح لباس یك شكل كارمندان دولت و برخورد با زنان و دختران را به اجرا درآوردند.

تاج زاده افزود: در سیاست خارجی نیز کشور را با تحریم‌های جهانی مواجه ساخته‌اند که اگر چه پرداختن به آن در روزنامه‌ها ممنوع است ولیکن تک تک مردم با پوست و گوشت و استخوان خود آن را لمس کرده‌اند.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت در ادامه گفت: زمانی اصلاح‌طلبان از مذاکره با صلح‌طلبان آمریکایی جهت حل مشکلات بین دو کشور سخن گفتند اما آن زمان گفته شد «کسانی که از مذاکره حرف می‌زنند یا از الفبای سیاست سر در نمی‌آورند یا از الفبای غیرت»؛ در حالیکه امروز همان جریان با جنگ‌طلبان آمریکایی وارد مذاکره و گفت و گو شده‌اند و حاضرند هر امتیازی هم بدهند.

وی با اشاره به شعارهای اقتصادی احمدی نژاد گفت: دو سال پیش شعار داده شده «نفت بر سر سفره مردم» و حالا کار به جایی رسیده است که کم کم شعار مردم این شده است که «نفت سر سفره نخواستیم؛ سفره‌مان را پس بدهید»!

سیدمصطفی تاج زاده با بیان تحلیلی راهکارهای پیشروی اقتدارگرایان را برای برون‌رفت از وضعیت کنونی را اینچنین عنوان کرد: یکی از راهکارهایشان اینست که اعتراف به شکست و اصلاح سیاستها تا عقلانیت و اعتدال در کشور بکنند و دومین راهکارشان این است که حال که در همه زمینه‌ها با ناکامی مواجه شده‌اند، سرکوب‌ها را بیشتر كنند و از شواهد بر می‌آید که حاکمیت راهکار دوم را برگزیده است.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ادامه داد: گفت و گو فقط با آمریکا خوب نیست بلکه منتقدان نیز حقی در این کشور دارند و بهتر است با اینان نیز گفت وگو شود، و حکومت نباید بتواند به صورت غیرقانونی با مطبوعات و تشکل‌های رسمی برخورد کند.

تاج‌زاده بر این اساس گزینه «انفعال» در شرایط كنونی را رد كرد و به طرفداران دمکراسی و حقوق بشر پیشنهاد کرد تا با کنار گذاشتن اختلاف سلیقه‌ها همه با هم به نفع حفظ حقوق شهروندی خود و در برابر پیشروی اقتدارگرایان متحد شوند تا بتوان گامی را برای رسیدن به دمکراسی برداشت.

وی در پایان ضمن تشکر از شاخه دانشجویان جبهه مشارکت بخاطر ترتیب دادن چنین مراسمی گفت: ضمن محکوم کردن دستگیری‌های اخیر اعلام می‌کنم هیچگونه اعترافی در شرایط زندان صحت ندارد و امروز اعلام می‌کنیم که یک کلمه از آن سخنانی که در شرایط خاص از فرد و بر ضد عقاید او گرفته می‌شود، جنبه‌ای از واقعیت را همراه خود نخواهد داشت و مورد تائید نخواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024