پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.07.2007, 8:56


اعتماد ملی: دبیر ستاد حقوق بشر ایران حكم سنگسار را مبتنی بر شریعت اسلا‌م خواند كه مخالف یا معارض هیچ كدام از تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلا‌می نیست. محمدجواد لا‌ریجانی كه در برنامه «نگاه یك» شبكه اول سیما حضور یافته بود، حكم سنگسار را «خیلی سخت» توصیف كرد و گفت: شارع مقدس این حكم را نه برای انتقام بلكه برای بازدارندگی قرار داده است و تشخیص و انجام این حكم و حتی اجرای آن ویژگی‌های خاص خود را دارد.

لا‌ریجانی در پاسخ به اینكه اخیرا حكم سنگساری اجرا شده و این برخلا‌ف نظر رئیس قوه قضاییه بوده است، اظهار داشت: آقای شاهرودی با اصل این حكم كه مبتنی بر شریعت اسلا‌م است مخالف نیست و البته این‌طور هم نیست كه ما به دلیل ایرادگیری غربی‌ها این دقت را لحاظ كنیم. همان‌طور كه در مجازات‌های بزرگ دقت زیادی انجام می‌شود ماهیت حكم سنگسار نیز از دقت خاصی برخوردار است.

رئیس ستاد حقوق بشر افزود: این حكم مخالفتی با تعهدات بین‌المللی ندارد. ما درباره حقوق بشر حدود 4 سند مهم امضا كرده‌ایم. هیچكدام از اینها مخالف سنگسار نیست. غربی‌ها براساس تفسیری كه از این مواد و متون دارند با سنگسار مخالفت می‌كنند.

وی در پاسخ به اینكه آیا شما مسائل مختلف حقوق بشر را به رئیس قوه قضاییه منتقل می‌كنید یا خیر؟ گفت: ستاد حقوق بشر ستادی است در قوه قضاییه اما فراقوه‌ای است؛ ریاست ستاد بر عهده رئیس قوه قضاییه است و من افتخار دبیری این ستاد را دارم. در این ستاد پنج وزیر، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس زندان‌ها، رئیس دیوان‌عالی كشور و قضات عالیرتبه عضو هستند و تمام مسائلی كه به نحوی به حقوق بشر ربط پیدا می‌كند چه داخلی و چه خارجی با هدایت این ستاد صورت می‌گیرد.

لا‌ریجانی درباره تدوین منشور حقوق بشر از دیدگاه اسلا‌م گفت: ما می‌خواهیم منشور حقوق بشر از دیدگاه اسلا‌م را از عمق تفكر و عقلا‌نیت اسلا‌می اعتلا‌ دهیم و بسازیم، و ان‌شاءا... با این كار یك هدیه بزرگ به بشر تقدیم خواهیم كرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024