جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.07.2007, 17:00


بازتاب: روزنامه «لوس‌آنجلس‌تایمز» به نقل از مقام‌های آمریكایی می‌نویسد: افراطیون سنی عربستانی، نیمی از جنگجویان خارجی در عراق را تشكیل می‌دهند كه بیشتر آنان، از بمب‌گذاران انتحاری هستند.

به گزارش «لوس‌آنجلس تایمز»، به رغم این‌كه دولت بوش، همواره سوریه و ایران را به كمك به شورشیان و نظامیان عراق متهم می‌كند، شمار بسیاری از جنگجویان خارجی حاضر در عراق و بمب‌گذاران انتحاری، از عربستان می‌آیند.

این روزنامه نوشت: بنا بر آمار ارتش آمریكا كه به وسیله یك مقام ارشد آمریكایی در اختیار ما قرار گرفت، حدود 45 درصد نظامیان خارجی، كه به نیروهای آمریكایی و غیرنظامیان عراقی و نیروهای امنیتی این كشور حمله می‌كنند، اهل عربستان سعودی هستند، به گونه‌ای كه 15درصد از لبنان و سوریه، 10 درصد از شمال آفریقا و حدود نیمی از 135 نفری كه هم‌اكنون در عراق در بازداشت آمریكا هستند، عربستانی‌اند.

این مقام ارشد آمریكایی كه نخواست نامش فاش شود، گفت: جنگجویان سعودی، بیشترین حملات انتحاری را نسبت به اتباع دیگر كشورها انجام می‌دهند و این نخستین باری است كه یك مقام آمریكایی، به افشاگری درباره نقش سعودی‌ها در شورش‌های اعراب سنی در عراق می‌پردازد.

وی همچنین ادامه داد: 50 درصد كل جنگجویان حاضر در عراق، برای بمب‌گذاری انتحاری از عربستان وارد این كشور می‌شوند و در شش ماه اخیر، چنین اقداماتی، باعث كشته و زخمی شدن بیش از شش‌هزار نفر شده است.

گفتنی است این امر، آمریكا را در موقعیت نامناسبی برای مبارزه با نیرویی قرار داده، كه بخش اعظم آن را خارجیان تشكیل می‌دهند و این، نشان دهنده شبكه پیچیده و درهم تنیده‌ای است كه روابط مسلمانان و آمریكا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بنا بر این گزارش، در سال‌های دهه 1980، سرویس‌های اطلاعاتی عربستان، حامی جنگویان مسلمان سنی در نبرد مجاهدین تحت حمایت آمریكا علیه نیروهای شوروی در افغانستان بودند و مردی به نام اسامه بن لادن را به آنجا فرستادند كه بعدها رهبر «القاعده» و طراح عملیات 11 سپتامبر شد. این در حالی است كه عربستان، همواره یكی از منابع تأمین نیروی القاعده بوده است، به گونه‌ای كه در 11 سپتامبر نیز، پانزده نفر از نوزده هواپیماربا عربستانی بودند.

به گفته «ژنرال كوین برگنر»، سخنگوی ارتش آمریكا در عراق، هم‌اكنون گروهی كه خود را القاعده عراق می‌داند، بزرگترین تهدید كوتاه‌مدت برای امنیت عراق است.
وی گفت: این گروه برای حملات انتحاری و نیز ترویج خشونت‌ها و درگیری‌های قومی در عراق، به شدت به نیروهای خارجی، متكی است.

دولت عربستان هم این را می‌پذیرد، اما در عین حال می‌گوید كه بیشترین تلاشش را برای جلوگیری از این كار انجام داده و خواهد داد.

حامیان عربستان می‌گویند: این كشور از زمان 11 سپتامبر، كنترل شدیدی بر مرزها و رفت‌وآمدها، به ویژه در مرز عراق، دارد. عده‌ای نیز عربستان را به كمك به این رزمنده‌ها متهم می‌كنند.

«سامی عسكری»، مشاور شیعه نوری المالكی، نخست وزیر عراق، مقامات سعودی را به سیاست عمدی انتشار هرج و مرج در عراق متهم می‌كند و شماری نیز بر این باورند كه چون دولت عربستان، سود سرشاری در دولت شیعه عراق نمی‌بیند؛ بنابراین، به عمد از این شورش‌ها حمایت می‌كند.

یك مقام ارشد آمریكایی گفت: در حالی كه مرز عربستان و عراق كاملا بسته است، جنگجویان عربستانی، با اتوبوس و هواپیما به سوریه رفته، از آنجا وارد صحراهای غرب عراق می‌شوند. وی همچنین برآورد كرد كه ماهانه شصت تا هشتاد رزمنده خارجی، وارد عراق می‌شوند.

مقامات كاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریكا درباره این مقاله اظهار‌نظری نكردند، اما تركی، سخنگوی سعودی‌ها، از حق اتباع این كشور برای مسافرت بدون محدودیت دفاع كرد.

یكی از مقامات عراقی هم گفت: مقامات آمریكایی، اطلاعات به دست آمده از زندانیان سعودی را در اختیار دولت عراق قرار نمی‌دهند.
این در حالی است كه در ماه‌های اخیر، روابط آمریكا و عربستان به شدت تیره شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024